Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

Glenn, vad är du intresserad av att veta?
Jag har kört min ganska aktivt i cirka ett år, haft den i 2, men mest jobbat med mindre prylar.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av lond »

Annars finns SC2-350 att köpa hos GlobalTools + att dom har en hel djungel till med svarvar :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Bonehead skrev:Glenn, vad är du intresserad av att veta?
Jag har kört min ganska aktivt i cirka ett år, haft den i 2, men mest jobbat med mindre prylar.
Mest huruvida motorn orkar med, och om det finns uppenbara nackdelar med den.

Drevsatsen för att skära gängor verkar ju lite skum om man läser recensionen där med, eller ja skum och skum, men inte riktigt anpassad för metriska gängor ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Just nu kostar den f.ö 5687:- skeppat och klart.. är bra sugen men.. man skulle ju kunna vänta in att pundet går ner också, för ett år sen var pundet en krona billigare.

(Edit: rättade prisfelet, en sexa blev en nia)
Senast redigerad av Glenn 28 augusti 2018, 08:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

Glenn skrev:
Mest huruvida motorn orkar med, och om det finns uppenbara nackdelar med den.

Drevsatsen för att skära gängor verkar ju lite skum om man läser recensionen där med, eller ja skum och skum, men inte riktigt anpassad för metriska gängor ?
Allt jag kan om svarvning har jag läst på i engelska så ber om ursäkt för lite blandade språk på termerna..

Jag upplever det som att motorn har bra tryck i sig, såvida man inte kör större saker i stål, då tappar den lite varv.
Nyligen håller jag på med en Iso40 kona så max diameter på ~45mm(utan flänsen), då kunde jag ta ca 0.5mm radiellt med ett "carbide insert" vad det nu är på svenska, märktes att den fick kämpa men den höll sitt varvtal. Detta var då genom varmvalsat stål samt lite pålagd svetsning som jag städade upp.
Får dock ha i åtanke att maskinen är ganska liten och troligtvis inte gjord för den sortens arbete.. :D
Slipar man snabbstål så skär den säkert lättare också.

Det största negativa med maskinen i mitt tycke är att den är lite pillig, kan vara svårt att justera in gibsen helt rätt och maskinen behöver generellt lite kärlek och omvårdnad.
Funkar OK ur lådan efter man justerat gibsen men går att få ur mycket mer prestanda om man byter spindellager och passar in sadel/cross slide och compound.
Ytterligare är det inte en dum idé att se till så matningsskruven sitter helt rakt och snurrar lätt(min kärvade innan jag justerade).
Man kan borra in extra "låsskruvar(gärna i mässing)" i cross slide och compound som kan användas när man inte använder dom, ska tydligen stabilisera en hel del.
Compounden är lite dryg att justera vinkeln på, man får nästan skruva ur den helt och lossa bultar för att justera. Går dock att bygga om ganska lätt till en bättre lösning.
"Quick swap tool holder" är jättenice till maskinen men visar ganska fort att släden/sadeln är liten så man lätt får dåliga skär med det extra utsticket.

Generellt får man såklart anpassa arbetsmetoden till maskinens förmåga och den går troligtvis inte riktigt att jämföra mot en större pjäs som är betydligt styvare och starkare.
Maskinen har som sagt sina brister men allt går att åtgärda för att få en riktigt trevlig maskin.

Drevsatsen har funkat fint för mig med metriska gängor, som jag förstått det så felar det så extremt lite att det är försumligt. Dock lite dryg att hålla på med eftersom allt är smått och trångt men det blir lite så med en liten svarv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Som nybörjare har jag lite svårt att hänga med i termerna där men tjuvkikade på wikipedia :)

Gibs är alltså justeringen på laxstjärtsspåret, precis som jag har i koordinatbordet på fräsen, upplever dom ganska svåra att justera bra men det gick ju att få till det hyfsat tillslut. (mitt problem bestod kanske iofs mest i att koordinatbordet var av dålig kvalitet ? för ställde man in så det var bra i ena ändan så nöp det i andra osv.)

Detta är ju en svarv som är ett nummer större än vad jag hade tänkt egentligen så det borde väl vara bra, den kostar ju ungefär samma som en Sieg C0, som är en mycket mindre maskin.

Motsvarande Sieg är ju C2, och den kostar ju mycket mer.

Hur less blir man på trebackschucken ? ska man satsa på en där dom skickar med en fyrbacks direkt ? (Tror iofs jag har en fyrbacks på mitt rundmatningsbord, om den nu passar)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av tecno »

tre eller fyrback = ja det är frågan :vissla:

3-back är ju det vanligaste och fungerar utmärkt.

4-back finns i tre varianter

1. med separat justerbara backar = mycket vanligt och ställer krav på dig att mäta in centrering på arbetsstycket förutsatt runt och du vill ha den centrerad.
2. backar lika som på vanliga 3-backs dvs du justerar alla backarna samtidigt ( scroll )

3. en kombination av 1 och 2
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

Jag alternerar mellan 3 och "manuell" 4 backs, tar bara några minuter att byta på en sån här liten maskin.
Ska du göra något som kräver vändning och precision så måste du i princip ha 4 back och mäta in det ordentligt.
Men ska du göra enklare/snabba jobb och så vidare så blir det rätt drygt att tvingas mäta in, då är det perfekt med 3'an.

Får jag bara ha en chuck så hade jag absolut valt en helt "manuell" 4 back men i 80% av fallen så använder jag 3 backen ... Så ja. :lol:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Mickecarlsson »

@Bonehead
Hur mycket kan man ”veva” fram tailstock? På Sieg är det 22 mm, men det ser ut att vara mycket längre på CJ18A enligt bildrna. Men jag hittar inte hur långt den går.
Går det att sätta en chuck i tailstock?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

Min tailstock är graderad till 40mm men går att mata ut till 55mm, vid ca 62mm så släpper den.
Det skall vad jag vet vara morse kona 2 i den så allt du kan få på den kan du montera.
Borrchucken jag fick med var till kona 2 men svarvchucken är kona 3 såvitt jag vet, går ju dock att svarva eget också ... :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Kollade rundmatningsbordet, den chucken var 120mm fyrbacks med individuellt justerbara backar.

..Om man nu mäter storleken rakt över då.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev:Just nu kostar den f.ö 5687:- skeppat och klart.. är bra sugen men.. man skulle ju kunna vänta in att pundet går ner också, för ett år sen var pundet en krona billigare.
För övrigt finns maskinen på ebay från tyskland för 5442:- inkl frakt.. ingen jätteskillnad men..

https://www.ebay.com/itm/7-x14-Mini-Lat ... 2901481483

Säljaren "solar.jean" verkar lite udda dock, prylarna finns på olika ställen, vet inte om man ska tolka det som nåt bra (stor firma) eller dåligt (låter andra skicka).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

..Eller något billigare ändå om man tar modellen utan A på slutet, TROR A betyder att den har varvtalsdisplay ?

https://www.ebay.com/itm/7-x-14-Precisi ... 3522057537

5218:- skeppat och klart.

Googlar man finns det även en med B på slutet, ingen aning om vad skillnaden är.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Nu kostar den £444 från solar.jean inklusive frakt, det är just nu 5257,58.
pita
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 september 2018, 21:20:56

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av pita »

Hej.

Jag hittade denna länk via google..

Jag har en emco unimat 3 svarv enligt bilderna från ett dödsbo, kontakta gärna mig om den verkar vara intressant. Gärna via mail, rehnstrom@gmail.com då jag kanske missar om det skrivs i denna tråd.. :)

Den finns i Norrköping/Finspång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar