Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Inlägg av Magnus_K »

Fick frågan av Protte idag om det skulle bli en projekt-tråd, och det spontana svaret blev nej. Framför allt pga att det tar ganska mycket tid, vilket jag inte har mycket av nu för tiden.
Å andra sidan vet jag hur mycket det brukar uppskattas här så jag kör igång så får vi se vart det slutar.
Tyvärr har jag nog ingen ambition att göra det här till en superstrukturerad projekt-tråd men det blir en hel del bilder.

Blev som sagt med traktorgrävare nyligen och tanken är att hon ska hjälpa mig med min väg, göra lite ändringar på tomten, gräva ner jordvärmeslinga samt lite annat. Med andra ord spara in en hel del pengar, om jag får igång henne.
Jag köpte grävaren av en granne som avyttrade henne för en mycket ringa peng då jag hjälpt dom med diverse. Hon parkerades för ca 6 år sedan, ganska väl fungerande, för att avsluta sitt liv i skam.
Det här har jag dock som avsikt att ändra på. Hon ska igång, och hon ska hjälpa mig... Victoria heter hon.

Det är en Ferguson MF 50B med Perkins-spis. Tillbehören är en schaktskopa för frontlastaren och ett Ferguson grävaggregat bak. Tillbehören har dock inte fraktats hem än då det är lågprioriterat i nuläget.
Bogseringen skedde idag och jag söker fortfarande information om motortyp med mera. Detta kommer efterhand.
När hon parkerades så var motorn i gott skick men avgasröret har stått öppet så det var knappast någon överraskning att motorn satt fast.

Vi kör lite bilder innan det blir dags att grubbla lite mer och tryna.

FICK FLYTTA UNDAN PÅ LITE ANNAT FÖR ATT GÖRA VÄG
20180827_095226.jpg
HÄR STOD HON. VARIT OCH PRATAT LITE MED HENNE PÅ KVÄLLARNA
20180827_095632.jpg
LITEN ÅKTUR FÖR DEN SOM ÄR UTTRÅKAD :)


ÄNTLIGEN HEMMA!
20180827_104638.jpg
FÖRSTA LUNCHLÅDAN I HYTTEN EFTER EN GROVTVÄTT
20180827_135159.jpg
DEN HÄR HUVEN HAR MAN NOG KUNNAT ÖPPNA EN GÅNG I TIDEN. NU VAR DET BARA ATT SKRUVA OCH SLITA LOSS DEN
20180827_141224.jpg
DEN SKYLDIGE. PRATAR INTE MER OM DET NU. GER OTUR.
20180827_143051.jpg
SÅG INTE ALLT FÖR FINT UT PÅ VENTILERNA. DET STOD VATTEN PÅ EN STÄNGD VENTIL SÅ KAN BARA GISSA HUR MYCKET VATTEN SOM GÅTT NER GENOM DOM ÖPPNA.
GRENRÖRET DELAR PÅ 2 VENTILER PER PORT SÅ DETTA ÄR ETT FOTO IN EN PORT. DET ALLTSÅ 2 SK AVGASVENTILER SOM SKA SYNAS DÄR INNE :wink:
20180827_143004.jpg
JAHOPP. SLÄPPTE PLUGGEN FÖR ATT SE SKICKET PÅ OLJAN. TYVÄRR TÖMDE JAG KYLSYSTEMET SAMTIDIGT. DAGS FÖR EN SERIÖS MOTORGENOMGÅNG!
20180827_171327.jpg
EFTER 1 1/2 HINK MED KYLVATTEN SÅ KOM DET TILL SLUT OLJA, SOM EFTER OMSTÄNDIGHETERNA SÅG BRA UT.
20180827_172601.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 17 februari 2020, 12:37:35, redigerad totalt 42 gånger.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av lillahuset »

Kul att du har lite pyssel så tiden går lite snabbare.

Jag försökte köpa en Grålle av en granne ute i skogen en höst. Han var inte intresserad för han skulle komma och fixa både den och huset de hade som sommarstuga nästa sommar.
Som någorlunda väluppfostrad tackade jag för beskedet och sa att det var ju synd men att jag kunde förstå honom. Efter några år dog gubben utan att ha varit ute där i skogen occh efter ytterligare några år var tanten också död och barnen sålde allt till en trevlig familj som rustade upp stället. Traktorn och all annan bråte (massor av stora jordbruksgrejer bla) försvann iväg, troligen till någon skrot där det hörde hemma.

Jag är tacksam at det "inte bidde något". :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kallar jag kärlek. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Magnus_K »

Hon ska få så mycket hon vill :D

Tråkigt (men nyttigt) med en regnig dag. Hade tänkt släppa tråget och ta en kik, men det blev istället lite datagrävande.

Lyckades till slut lokalisera motornumret under lite färgflagor. Det visade sig vara en Perkins 4.212 - 3,5L, 62hp, 229Nm. Den bygger på 4.236-motorn men lite kortare slaglängd.
Ringde nyss till traktordelar.net och dom har allt jag kommer behöva för renovering av toppen. Tycker nog att 600-700:- för nya ventiler, styrningar och annat är imponerande billigt!

Så, planen är att lyfta toppen och få denna så fräsch som går, utan att köpa en helt ny topp. Håller tummarna att veven och cylinderloppen inte ser allt för illa ut.
När jag väl fått hem några dunkar ATF-olja så tänkte jag byta olja i momentomvandlaren. Kommer inte kunna serva denna riktigt då motorn inte går men jag vill i alla fall få ur eventuellt vatten och i men nytt så snart som går.

Kommer bilder på vevhuset senare idag eller imorgon. Beror på vädret.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av säter »

Är det utbytbara ventilsäten i toppen?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Magnus_K »

Verkar tyvärr inte som det, men har inte hunnit verifiera det här riktigt. Hoppas att det finns lite kvar att slipa ner. I alla fall så det blir gott nog för ett tag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Glenn »

köp inga ventiler osv innan du kollat hur resten er ut, om du inte kan rädda block/vev eller nåt annat dyrt kanske du ändå måste skaffa annan motor.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Magnus_K »

O nej, blir inga inköp innan jag vet status på motorn. Ville bara reka lite priser.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av säter »

Du kan kolla med Olssons i Ellös också.
Bra firma att ha med och göra.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Magnus_K »

Det namnet har passerat när jag sökt lite riktpriser och reservdelar. Tack för tipset :tumupp:

Idag blev det en bra traktordag.
Började med att jag var borta hos föregående ägare och gjorde upp affären. Döm till min förvåning så har frun grävt lite i lådorna och lyckats hitta originalmanualen till traktorn, frontlastaren och grävaggregatet. Motors typ-plåt som jag letat som en tok efter satt så fint gemat på instruktionsboken. :)
Vet inte riktigt vad skillnaden är men detta ska vara en MF 3305 enligt boken, alltså inte en 50B. Har bara kikat som snabbast men kan inte hitta skillnaden på dessa.
Grävaggregatet är en MF 252 och frontlastaren av modellen MF 250. Snyggt!
20180828_172303.jpg
DAGS ATT PLOCKA NER TRÅGET OCH SE HUR DET SER UT I VEVHUSET. STÖTER PÅ PATRULL DIREKT - SVETSADE BULT...
NÅJA, INGET SOM EN VINKELSLIP INTE FIXAR.
20180828_140015.jpg
SLÄPPTE BULTFÖRBANDET NÅGRA GÄNG OCH GAV LITE SUPPORT MED DOMKRAFT. EFTER DET VAD DET BARA ATT SPRÄCKA PACKNINGEN MED PLASTSKRAPA.
20180828_152530.jpg
SKA UT IKVÄLL NÄR BARNEN DÄCKAT OCH INSPEKTERA VEVHUSET LITE NÄRMARE, MEN DET SER FAKTISKT RIKTIGT BRA UT.
TÄNKTE OCKSÅ PASSA PÅ ATT FYLLA LITE KYLARVÄTSKA OCH SE VART DET KOMMER IGENOM.
:tumupp:
20180828_154942.jpg
VISST VAR DET SÖRJA I TRÅGET MEN DET VIKTIGASTE VAR ATT DEN INTE FANNS METALLFRAGMENT I BOTTEN.
EFTER GÅTT IGENOM MED MAGNET OCH PINNE UTAN NÅGOT FYND SÅ ANSER JAG ÄNDÅ DET VARA SEGER!
20180828_155229.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Tekko »

Med lite tur behövs bara lite ventilslipning. Kan folk få igång gamla lister motorer som stått på sjöbotten i 25 år så ska nog du kunna få igång denna perkins spis också.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Magnus_K »

Tror säkert det också. Hoppas bara inte att något frusit sönder och därav all kylarvätska i tråget.

Vad tror ni om att låna hem en elektrisk vedklyv för att trycksätta hydraulsystemet tillfälligt för att kolla efter läckage och grov funktionstest?
Manualen säger att installerad pump levererar 180L/min vid 2000rpm samt 17,3MPa (175kp/cm2) arbetstryck. Kanske inte riktigt en vedklyv när det kommer till flöde, men arbetstrycket lär vara ungefär samma.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Tekko »

Ser inget problem med det, kommer bara att röra sej mycket saktare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av säter »

Magnus_K skrev:Hoppas bara inte att något frusit sönder och därav all kylarvätska i tråget.
Trycksätt kylsystemet medans tråget är av.
Då bör du se eventuella läckor.

Är du säker på att det är kylarvätska?
Så det inte är regnvatten?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt nya liv med Victoria

Inlägg av Glenn »

Ja, jag tror inte heller det är kylarvatten, inte om det var helt klart som det såg ut på bilderna, det finns ofärgad kylarvätska men det är extremt ovanligt.
Skriv svar