När jag borrar dubbelsidiga kort, så blir lödpaddarna på baksidan utfläkta. Det blir som en krater. Inte roligt. Och när jag ska ta bort det som står ut kan det hända att halva padden försvinner. Särskilt om det handlar om IDC-kontakter, där borrhålen måste vara 0,9mm, och paddarna är 1,5mm...
Använd gärna också en offerplatta tätt ihop på undersidan så slipper du problemet, men självklart är att du ska ha höga varvtal och vassa borr.
De 'stora' pojkarna har en offerplatta ovan och under packen som ska borras. En snikvariant kan vara hård kartong som man kan hitta på tryckerier, tunn MDF går också bra. Helst vill man ha ett tryckanhåll som trycket ner hela 'paketet' så att det är så stabilt det bara kan bli.
Masonitskiva eller liknande brukar jag använda ibland i brist på annat. Om man sedan inte har något emot att bli av med lite pengar så kan man ju även använda en 2cm tjock plywoodskiva. Stabilt och bra.
35 tusen rpm minst brukar iofs jag köra 0,6mm borr med. Skadar inte med 40" om maskinen tål det, min stackare blir varm i lagren om jag kör över 35" av någon anledning.
Är det lödytor på båda sidor av kortet? Om inte skulle jag nog använda ett eurekaborr (2skärsborr) @ .4mm att förborra med. sen vända på steken och borra från sidan med lödytan. Eurekaborr har en tendes att vara snällare mot materialet än vanliga spiralborrar.
Endast erfarenhet från plexi/mässing/stål dock, kanske beter sig annorlunda i kisel?