Enbitsminne

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Magnetfältet är väl en sluten krets i relät.
Vad menar du med detta?

Man har väl en solenoid runt nån kärna av magnetisk metall sen push/pull på en tunga som bryter eller öppnar en kontaktor.

Det jag tycker är lustigt nu när jag testar med relä(spole) är att relä't klickar/låter åt båda hållen, som amatören jag ser det borde kontakteringen vara typ NO för dom två översta blecken i 2L-brytaren och NC för dom två nedersta så att man får funktionen att de två översta blecken kortsluts när relä't drar och dom två nedersta öppnar (2-läges omkopplande relä som jag tror man benämner SPDT, egentligen är det dock ett DPDT).

Så varför det "låter" åt båda hållen fattar jag inte för relä't skall bara dra, men kanske jag får NO/NC utan spänning och NC/NO med spänning men om jag reverserar magnetfältet så borde jag bara få mer NO/NC fast visst, det klickar nog ändå trots att det inte gör nån nytta.

Nåväl, den här biten är inte så intressant och jag tror jag har koll på det, men det jag citerar förstår jag inte.

Gjort lite nya mätningar idag, faktiskt väldigt intressanta resultat.

Jag gjorde om i princip alla mätningar och först och främst ska jag inte försöka mig på huvudräkning så ofta för då blir det lätt fel, här är resultaten:

Stark magnet rätt på sensorn (bias 2,34V):
3,8V: +1,5V ("Nord")
0,9V: -1,4V ("Syd)

Tämligen symmetriskt resultat (värden inom mätonoggrannheten)

Enbart relä (bias: 2,34V):
"1": 2,25V=-90mV (trycker alltså på ON)
"0": 2,37V=+30mV (trycker alltså på OFF, här har jag mätt fel tidigare)

Knappast symmetriskt resultat men ändå mer användbart än jag tidigare trodde.

Relä + kompass:
Bias: Kompassnål mer eller mindre rakt åt vänster (Norr=170 grader, typ)
"1": 10 grader, stänger man av så har man remanens om ungefär 90 grader
"0": 170 grader, stänger man av så har man remanens om ungefär 90 grader

Här har jag alltså remanens iom kärnmaterialet i reläspolen MEN jag har på nåt mystiskt sätt remanens åt SAMMA håll.

Vad ger Ni mig för det?

Kan vara intressant att veta att kompassnålen faktiskt vill gå åt -90 grader-hållet en stund men ångrar sig och går till +90 grader istället när det gäller tryck på "0" och därefter släpp, trycker jag på "1" och släpper går kompassnålen dock direkt och snällt till +90 grader.

Jag kan inte påstå att jag blivit klokare men jag får saker att hända i alla fall.

En sak är dock säker, jag har nån slags remanens iom användande av reläspole.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lärt mig lite om kompasser idag.

Jag tänkte en massa på bussen om hur en kompass verkligen fungerar, kom relativt snabbt fram till att det ju handlar om ett statiskt jordmagnetfält dvs vi har ingen induktion och därmed gäller inte den kända formeln från typ högtalarvärlden dvs F=BIL.

Istället blev jag att tro att kompassnålen i sig är magnetiserad så att den har N/S på sig, nu infinner sig dock nåt intressant för om kompassnålen i sig är en magnet så borde den inte bara reagera på magneter (typ jordmagnetfältet) utan ÄVEN på närliggande magnetiskt material likt magneter som lyfter skruvar som inte ens behöver vara magnetiserade utan typ mest bestå av järn.

Mina experiment med omagnetiserade skruvar (jag tog två M6-skruv från Raaco och nyttjade magneten för att magnetisera den ena men inte den andra) visar att om man har den omagnetiserade skruven tillräckligt nära kompassen så rör sig visaren ända upp till 90 grader från 0/180).

Att placera en kompass i t.ex en cockpit med (magnetiskt) järn överallt verkar tigga om felvisningar.

Eller har jag fel?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Enbitsminne

Inlägg av Magnus_K »

rogerk8 skrev:Att placera en kompass i t.ex en cockpit med (magnetiskt) järn överallt verkar tigga om felvisningar.

Eller har jag fel?
Skulle nog vilja påstå att din slutsats är ganska korrekt Roger.
Jag minns inte hur många "framrutor" jag bytt på olika typer av flygplan, men rutorna är i regel bultade i en ram, och inte limmade som på tex bilar.
Vet faktiskt inte om det fortfarande är ett myndighetskrav, men i många moderna flygplan så sitter det fortfarande ett magnetisk kompass monterat, och det brukar vara just i övre hörnet mellan dom två framrutorna.
Då ramen och det mesta i närheten av kompassen är gjort i aluminium, så är det bara stålskruven (ofta kadmiumpläterade) att vara orolig över, när vi pratar magnetism och kompasser.
Får nog inte klippa ur en bit av Boeings manual och bifoga till inlägget men med stora varningsord brukar dom beskriva hur viktigt det är att man placerar dom "icke-magnetiska" skruven på platserna närmst kompassen.
Jag tror som flesta som meckat flygplanrutor har två saker som direkt kommer upp i huvudet; olika material och olika sträcklängder på skruven.

Samma regel gäller om flygplanet har sk "flux valves" installerade. Men nu nämnde du cockpit och där hittar du inget sånt, då dom brukar vara monterade ute i vingspetsarna :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var ju intressant att jag hade lite rätt för en gångs skull :)

Fast jag såg framför mig att man inte nyttjar magnetiskt material i cockpit utan att det mest är typ Aluminium.

Men det var ändå roligt det där med hur du beskrev dom magnetiska skruvarna för fönstren.

Sen undrar jag lite över varför det nästan löjligt (men viktigt pga jon-bombardering från rymden/solen) svaga jordmagnetfältet ändå lyckas detekteras av en kompass om man har magnetiskt material "alldeles" bredvid.

En vanlig magnet attraherar ju en skruv av typ järn på ganska "långt" avstånd MEN jordmagnetfältet är ju på mycket "längre" avstånd så varför snappar kompassen upp detta svaga jordmagnetfält (om c.a 50uT) när den har en magnetisk skruv på bara nån meters avstånd?

Man kan kanske se detta "längre" avstånd som hur svagt jordmagnetfältet är, i fallet skruv verkar det dock vara ännu svagare (vilket ju är tur) ty då är det BARA själva kompassnålens magnetism som "drar sig" mot skruven samtidigt som skruven ju befinner sig så mycket "närmare" än vad jordmagnetfältet är och därmed borde kompassnålen utöva en större styrka på den magnetiska skruven än på jordmagnetfältet.

Jag får inte riktigt ihop detta.

MVH/Roger
PS
Lurar lite på om man inte kan betrakta även magnetism som "isotropisk" strålning, i alla sådana fall så minskar intensiteten (P/4piR^2) med R^2 och således så blir intensiteten hos skruven snabbt dalande med avståndet, fast en cockpit är inte så mycket större än några meter :D
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Enbitsminne

Inlägg av rvl »

Du har kanske tänkt på vad fartyg byggs i för material? Större fartyg bör ha en kompass som visar maximalt 3° fel oberoende av kurs, (resten får kompenseras med tabell). Det behövs yrkesmän som placerar små magneter och järnbitar på väl valda ställen nära kompassen för att nå detta. http://www.kompassjusterarna.com/kompassjustering.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det hade jag faktiskt inte tänkt på men det har du ju en stor poäng med :)

Intressant att höra dig beskriva hur man placerar ut magneter och järnbitar för att få kompassen att visa rätt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite småframsteg ikväll faktiskt fast dom är så små att jag först inte la märke till dom.

Men jag tycks ha remanens i min relä-spole om än på bara 1mV efter Hall-effekt sensorn.

Bias är ju som sagt runt 2,34V, när jag trycker ON så har jag en serie mätvärden som visar typ 2,339V EFTER släpp, och när jag sedan tryck OFF så har jag 2,340V EFTER släpp.

Det här har jag upprepat åtta gånger och det blir samma resultat dvs en kvarvarande mV efter släpp.

Detta är löjligt lite men antyder nån slags remanens för annars skulle spänningen efter släpp vara lika OBEROENDE av om jag tryckt på ON eller OFF.

Men nu är det empiriskt bevisat att det blir en ynka mV kvar.

Detta kan vara början till en funktionell KHM men då tänker jag ett spolkärnematerial som uppvisar större remanens, nu kan jag nog drömma om att kunna förstärka upp den här lilla mV-taren till nåt användbart även om en ommotkopplad komparator sitter på brädan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag satsat på att boosta reläspole-spänningen från 4,5V till max vad mitt nätagg klarar (32V), 32V över en reläspole som är gjord för 5V gör dock att man inte vill köra den spännningen (eller snarare strömmen) för länge men det behöver man inte heller, remanensen skall bara petas åt endera hållet och det går blixtsnabbt.

Men om man nu obseverar att strömmen genom reläspolen är 32V/5V~6ggr större samtidigt som remanensen är mer eller mindre exakt lika stor som i fallet 4,5V så blir jag ytterst konfys.

Jag hade alltså vid 4,5V en remanens på runt 1mV och jag halltså typ samma vid 32V.

Fullständigt ologiskt!

Om det nu inte är som så att spolkärnan helt enkelt inte har nån remanens MEN alla magnetiskt ledande legeringar har väl remanens?

Det borde mest vara en fråga om hur mycket, eller?

MVH/Roger
PS
Jag brände nästan första reläspolen för min testuppkoppling är så primitiv (mässingsspikar på bräda) att jag hitintills nyttjat två vanliga bitar blank kopplingstråd för brytarna och jag både testade innan och hade erfarenheter att detta dög MEN när jag skulle kicka in "32V" så fastnade kopplingstråden i kontakt vilket borde vara helt omöjligt även om en viss sannolikhet finns samtidigt som detta funkat bra hitintills, så jag bytte ut trådbrytarna mot ett par vipp istället, Murphy säger jag bara :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll dremlade jag sönder mitt halvskadade relä.

Nånting fascinerande hände, spolen är magnetiskt kortsluten!

Den har alltså en järnkärna som går hela vägen runt.

Jag har alltid trott att en solenoid utövar bäst kraft som magnet om den är öppen dvs spolen är lindad på en typ järnkärna modell stav för att boosta B och via kärnans area få Weber (Vs) dvs magnetiskt flöde eller magnetism.

Den här spolen är alltså "kortsluten" magnetiskt, ÄNDÅ tycks det räcka för att dra den mellersta kontaktorn (push-pull).

Dom andra blecken står alltså rakt upp som typ torn och är oflexibla i böjning men det mittersta är flexibelt och böjs med hjälp av magnetfält.

Jag har verifierat att den mellersta kontaktorns magnetbarhet är störst, viss sådan fanns för dom andra två kontaktorerna också men bäst var det för den mellersta kontaktorn, magnetismen liksom slinker igenom kopparn hos ena yttersta blecket och drar kontaktorn.

Men hur fasen blir det optimalt med kortsluten magnetslinga?

Visserligen brukar man säga att EI-kärnor suger när det gäller läckage men det här är väl att ta i?

Jag förstår ingenting om nånting :D

MVH/Roger
PS
Öppen järnkärna borde "spruta" magnetfält, kortsluten järnkärna borde göra "magneten" lika kass som min hästskomagnet är när den är "kortsluten"...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Några bilder på mitt itudremlade relä.

Tyvärr förstörde jag spolen när jag lite småbrutalt monterade ner relä't men nu vet jag i alla fall hur det är uppbyggt även om jag inte förstår hur det kan fungera (ordentligt).

Eftersom jag tror att en solenoid inte skall vara magnetiskt kortsluten för bästa magnetism så funderar jag på att dremla isär ännu ett relä men då bra rycka "kortslutningsplåten" som råkar sitta på den sida jag har mot Hall-sensorn.

Jag är osäker på om detta är nån bra ide' samtidigt som jag även lutar åt att plocka upp Icecap's trevliga förslag med en vanlig (icke-rostfri, obs) spik som kärnmaterial.

Jag har testat den spik jag har som kärnmaterial innan men då blev det bara typ 10 varv tråd som drevs av 4,5V-batterier och resultatet blev dåligt.

Ovanstående relä tycks ha ungefär lika många varv som min trimbara Ecotech-spole dvs runt 1000 varv (båda har samma trådtjocklek dvs 0,1mm Cu, ungefär samma diameter och samma resistans).

Ecotec-spolens ferritkärna (4mm tjock) går att trimma ut fullständigt ur spolen varvid det blir ett hål genom spolen, här är således min plan att köra i spiken (eller nån annan lämplig metall) istället ty Icecap har förklarat att ferriter mer är gjorda för att INTE ha nån remanens (orsakar förluster).

Men vilket ska jag satsa på först?

Dvs blir remanensen större (får jag större magnetfält att detektera så borde också remanensen bli större) för att jag tar bort kortslutningsplåten ur reläkärnan och sniffar med Hall-sensorn på den sidan eller skall jag satsa på spik i spole istället?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag hittat på en sak.

Jag skruvade ur kärnan ur en av mina fina trimbara Ecotec-spolar (maximalt 23mH) och stoppade in en spik istället, värdet på spolen blev då runt 10mH vilket inte är så konstigt för ferriter är bra på my_r.

Denna mätning var annars överkurs för vad jag vill ha tag i är WEBER [Vs].

Först Weber, sedan detekterbar remanens tänker jag.

Nu är planen att mha rätt grov silvertråd fixera spolen i KHM-fixturen och sedan injicera +/-32V över spolen på runt 50 Ohm dvs spolen med dess klena tråd (typiskt 0,1mm) kommer utsättas för i runda slängar 32/50>0,5A vilket ju inte är nåt problem så länge man inte kör den strömmen för länge och allt jag är ute efter är mycket korta pulser åt vardera hållet dvs ena stunden tippar jag mot positiv remanens, andra stunden mot negativ remanens modell att man "överbelastar" kärnan och avvaktar kvarvarande flöde.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ÄNTLIGEN lyckats med nåt :)

Jag får nu en tydligt mätbar remanens!

Jag blev alltså att nyttja Ecotec's trimbara spole där jag trimmade ur ferritkärnan och istället införde jag en helt vanlig (icke-rostfri, obs) spik på Icecaps trevliga inrådan och nu när jag testar systemet så får jag ett pp-delta på hela 13mV!

Detta är enkelt detekterbart.

pp-delta betyder förresten att det är den skillnaden jag har om jag t.ex först smäller på med +32V och mäter samt sedan smäller på med -32V och mäter, eftersom jag måste biasera komparatorn för mitten blir "känsligheten" +/-6mV, typ.

Detta är dock användbart.

Observera att jag krämar på med så mycket spänning jag kan för detta och trots att spolen är på typiskt hela 1000 varv och 50 Ohm så verkar det behövas, mitt hopp står dock till typ +/-5V fast vi tar det här i baby-steps.

Jag är nu nöjd och kommer komplementera komparatorn så att den istället för att bara kunna mätas skall kunna dra en LED, detta blir mitt nästa steg.

Wish me luck :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänkte skriva upp dom olika resultaten vad beträffar induktansmätningarna, dom är nämligen lite intressanta för vid låg frekvens är induktansen hög medans den vid hög frekvens är avsevärt lägre:

\(\begin{tabular} {c c c c c}
Frekvens[Hz] & U(L)[V] & U(1k)[V] & X_L[Ohm] & L[mH] \\
500 & 0,326 & 4,52 & 72 & 23 \\
500 & 0,033 & 0,477 & 69 & 22 \\
5k & 1,16 & 3,96 & 293 & 9,3 \\
5k & 0,117 & 0,312 & 375 & 12 \\
\end{tabular}\)


Sen har jag alltså mätt upp följande serie vid +/-32V:
+32V: 73/74/75/76/78mV
-32V: 87/87/88/89/90mV

Delta_pp är alltså här runt 14mV

Varför det ökar med "tiden" det vet inte jag men jag har nu också mätt med +/-4,5V
+5V: 78/79/79/79/80mV
-5V: 80/81/82/82/82mV

Delta_pp är här dock bara runt 2mV så det är tydligt att det är lite kinkigt med strömmen (Rcu~50 Ohm) vilket å andra sidan vore konstigt om det inte var.

Räknar man lite slentrianmässig på detta så borde delta för 32V vara c.a 32/5~6ggr högre vilket stämmer ganska bra, kruxet tycker jag verkar vara att få "igång" järnet såpass mycket att man kan få nytta av det (sett ur perspektivet att man skall kunna detektera remanensen dvs Delta_pp).

MVH/Roger
PS
5V/32V-mätningarna Ni ser är det offset utgången på Hall-sensorn har relativt halva 4,5V-batteriet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kopplat in OP'n och jag får snällt följande:

Vid tändning ON/OFF finns bara två tillstånd dvs oavsett hur många gånger jag sätter på och av tändningen så får jag det ena tillståndet VARJE gång.

Det finns alltså ingen slumpmässig mekanism längre (modell man hade nyttjat en SR-latch), tillståndet vid "tändning" är väldefienierad.

LED blinkar lite vid OFF (men håller sig till OFF) och jag tror det beror på att OP är open loop, jag har alltså bara spänningsdelarmässigt trimmat mitten av sensorspänningen på OP'ns minusingång som referens, plusingången är sedan kopplad direkt till sensorn (och sensorn ger en signal om typ +/-7mV runt spänningsdelningen), problemet med detta är att OP blir instabil för den har ju så ofantligt hög förstärkning så när är-värdet är väldigt nära bör-värdet så kan OP fladdra.

Jag har gjort en video på det här men jag kom inte ihåg min lösen på tuben så det dröjer uppemot 5 dar tydligen innan jag kan ladda upp min video till tuben (körde Crap Cleaner :D ).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu äntligen fått laddat upp min nya video

Den visar hur tillståndet inte ändras när jag sätter på och av strömmen mha "tändningsbrytaren" längst upp till vänster (svart bakelit), sen tippar jag remanensen åt endera hållet och får då att LED antingen alltid är på oavsett hur många gånger jag nyttjar tändningen on/off eller så är den av pss och den förblir alltså i sitt senaste tillstånd oavsett hur många gånger man nyttjar tändning on/off.

Märk att till exempel en SR-vippa intar ett odefinierat tillstånd om man bryter och slår på matningen, man kan alltså aldrig på förhand veta vilket tullstånd vippan antar vid spänningspåslag, däremot kan mitt enbitsminne det :)

MVH/Roger
PS
Just nu krävs hela +/-32V som matning för att generera de futtiga +/-7mV i remanens, jag har inte trimmat in systemet men mV-nivåer är ju inte jättelätta att nyttja. Spolen är sen på hela 1000 varv nånstans så det är enkelt att förstå att remanens inte är så enkelt att uppnå på ett användbart sätt.
Skriv svar