Trådlös indikator, 10 m avstånd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av Radiohead »

Hej,

Jag skulle vilja göra en grej som för att i sovrummet visa om ytterdörren är låst. Jag orkar inte programmera eller göra nåt med Arduino för detta, men jag tycker det borde gå utan.

Att läsa av låset är ett problem, men det finns lösningar med en liten brytare som aktiveras av låsbulten.

Det är främst det andra problemet jag behöver hjälp med. Hur visar jag brytarens status i sovrummet?

Brytarens läge kan ju fås att dra en pinne hög eller låg. Jag tycker att det borde finnas nån trådlös grej som kan modifieras till att visa om brytaren är sluten eller ej på distans, men jag kommer inte på vad. De flesta radiobaserade fjärrkontroller kan ju användas till att visa när brytaren skiftar läge, men jag vill ju ha en kontinuerlig indikation. Alternativet är att man i sovrummet skickar en förfrågan, dvs att man trycker på en knapp, enheten vid dörren tilllfrågas och om dörren är låst tänds en diod i sovrummet. Det vore nog det bästa, men tvåvägskommunikation är ju betydlgit mer sällsynt i fjärrstyrda konsumentprylar.

Vad finns det för färdig produkt/projekt som kan lösa den andra delen av detta lilla projekt? Eller kanske nån nexa eller telldus-grej? Skulle ju helst se att det var nåt som kostade under säg 500 kr.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av Icecap »

Du har ett problem. En trådlös lösning "kräver" att ena ändan lyssnar aktivt - och det kräver ström.

Men om sensorn inte sitter i dörren är det ju ett mindre problem.

En strötanke: går det att nå från dörren till avläsningsstället med en laser? Evt. via spegel. Då kan du ha en laserpekare som tänds när dörren är i lås och sedan se en röd fläck om den är låst.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av tecno »

om ytterdörren är låst
Vilket menar du, låst eller stängd?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns färdiga lösningar som gör exakt detta men kanske några hundralappar över budget.

Köp en "MCT-100" och koppla till brytaren vid dörren. Varje gång brytaren ändrar läge så skickar den en signal.
Köp en "MCR-304" och sätt där informationen ska visas. I den finns ett växlande relä som ändrar position varje gång signal mottas.
Till reläet kopplar du en lampa som drivs av väggvårta eller batteri med en knapp för aktivering.

Givetvis finns inbyggd felhantering, omsändning vid störningar etc.
Batterierna räcker i cirka tre år.

Mer info i denna tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=88367
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av Radiohead »

Tack! Förlåt mrfrenzy, men jag lyckas banne mig inte hitta nåt ställe med prisuppgift på de där grejerna?

tecno skrev:
om ytterdörren är låst
Vilket menar du, låst eller stängd?
Låst, men det är inte huvudproblemet här, utan det är överföringen av status hög/låg från ett rum till ett annat.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av Radiohead »

Jag skulle kunna köpa två såna här 433 MHz transmitter/receiver-par.

Man sätter en transmitter och reciever vid dörren och detsamma i sovrummet.
Brytaren i låset spänningsätter en reciever och en transmitter.
När jag trycker på en knapp i sovrummet så händer två saker: en transmitter i sovrummet skickar en signal, och en receiver, också i sovrummet, slås på. Signalen som skickas gör att en utgång på recievern vid dörren går hög, och triggar en transmitter som sätter en utgång hög på recievern i sovrummet. När man släpper knappen i sovrummet så stängs recievern i sovrummet av vilket gör att utgången resettas.

För att användandet ska vara någorlunda förutsätter ovan att recievern startas snabbt och inte glömmer sin parkoppling när den slås av. Men det räcker med att enheten vid dörren är nätdriven.
Senast redigerad av Radiohead 22 maj 2018, 13:33:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar som att dom håller på att utgå, får kolla vad dom nya ersättarna heter sen.

Det finns dock fortfarande en hel del på ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/Visonic-Secu ... Swn3Vaw0aG
https://www.ebay.co.uk/itm/Visonic-Univ ... SwiONYLF1c
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av adent »

<skamlösa reklam>Köp min trådlös-joystick-sändare så är det klart :) </skamlös reklam>

Fast den rapporterar bara förändring och spar på så vis ström. Men lämnar man WDT-interruptet på (använder den timern för debounce, för den är strömsnål) så drar den nog inte oändligt mycket mer och man kan få den att rapportera med jämna mellanrum.

http://electronics.chroma.se/wlj.php
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av netrunner »

Du vill ju ha reda på om dörren är låst och inte bara stängd. Så någon form av strömbrytare måste in i låset eller dörrkarmen. Att göra detta snyggt och inte jättedyrt är troligen det svåra. Färdiga strömbrytare för ASSA har jag sett listade för 800kr+.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av GalFisk »

Vill du göra det extra billigt, hitta en gammal bluetooth-pryl och koppla så att prylen bara får ström när dörren är låst. Använd sen mobilen för att se om prylen finns tillgänglig på BT. Du behöver inte ens para ihop dem.
Om BT har för kort räckvidd, använd en gammal trådlös router (billigt till gratis) och sätt dess SSID till "Dörren är låst" eller liknande. Detta kan du också sen kolla från mobilen.
Nackdelen är att det ofta går någon minut från strömlöst till att SSID sänds ut.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kom att tänka på min brevlådeindikator, vilken ska finnas härinne någonstans men var??? En enkel grunka som sänder en ton via 433MHz-moduler. Mottagare med PLL och indikator.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Trådlös indikator, 10 m avstånd

Inlägg av G4jm0r »

Istället för bluetooth som GalFisk nämnde så kanske en ESP8266 wifi modul skulle fungera bra. De är väldigt billiga och efter en snabbsökning på google ser det ut att finnas många liknande projekt du kan sno kod ifrån.
Skriv svar