Bilel, kylfläkten.....
Bilel, kylfläkten.....
På min bil sitter det två stycken givare som ska känna av om radiatorfläkten ska starta. Den ena sitter uppe vid termostaten och den andra nere underst i kylaren.
Fläkten startar aldrig, något är fel med givarna eller kablarna dit då jag har kollat att fläkten går om man matar den direkt. den går även om reläet slår till, reläet är helt. Även säkringen är hel.
Hur är det kopplat? Givarna sluter (vet ej om de är hela) då det blir varmt och ska då dra reläet. Är de kopplade mot jord eller 12 volt? har försökt mäta lite men får ingen ordning på det... mellan ett av de flatstift som går in i reläet och jord har jag 24 ohm, (udda) samma mellan ett av stiften som går in i den övre givaren.
Kom just på att jag gjort alla mätningar med nyckeln av, men fläkten ska väl funka även då bilen är av?
finns det någon risk med att riva det och bygga om? ska man isf bygga med givarna mot jord eller mot 12 volt?
Antagligen lättast att ta ut givaren och koka den för att se om den är hel men då rinner ju kylvattnet ut, sånt meck att fylla på nytt igen :/
Fläkten startar aldrig, något är fel med givarna eller kablarna dit då jag har kollat att fläkten går om man matar den direkt. den går även om reläet slår till, reläet är helt. Även säkringen är hel.
Hur är det kopplat? Givarna sluter (vet ej om de är hela) då det blir varmt och ska då dra reläet. Är de kopplade mot jord eller 12 volt? har försökt mäta lite men får ingen ordning på det... mellan ett av de flatstift som går in i reläet och jord har jag 24 ohm, (udda) samma mellan ett av stiften som går in i den övre givaren.
Kom just på att jag gjort alla mätningar med nyckeln av, men fläkten ska väl funka även då bilen är av?
finns det någon risk med att riva det och bygga om? ska man isf bygga med givarna mot jord eller mot 12 volt?
Antagligen lättast att ta ut givaren och koka den för att se om den är hel men då rinner ju kylvattnet ut, sånt meck att fylla på nytt igen :/
Ja men om jag tar ut givarna så rinner ju vattnet ut.... därför vill jag veta om det är åt annat först! känns som att båda inte kan vara trasiga.
Dessutom har den redan kokat, det var därför jag upptäckte det
Men det var termostaten som var kaputt. Sån tur var så verkar packningen och toppen ha klarat kokningen, bilen går precis som innan.
EDIT: kom just på att jag redan har testat bygla den ena givaren, så antingen är de seriekopplade(verkar mycket dumt) eller så är sladdarna trasiga. bygger nog nytt
Dessutom har den redan kokat, det var därför jag upptäckte det

EDIT: kom just på att jag redan har testat bygla den ena givaren, så antingen är de seriekopplade(verkar mycket dumt) eller så är sladdarna trasiga. bygger nog nytt
Är man snabb så klarar man med mindre än en ½liters förlust 
Är det 2 eller 1 läges fläkt?
Antigen är det en givare för var hastighet eller så är de parallelkopplade.
Om den inte trycker ur sig vatten så har nog toppen klarat sig, att den går som innnan är däremot ingen garanti. Kan även vitryka om den tar vatten.
Finns ju billiga givare på biltema om du är sugen på helnytt. De flesta är ju bara typ "bimetall" med av/på funktion så det är inget avancerat.

Är det 2 eller 1 läges fläkt?
Antigen är det en givare för var hastighet eller så är de parallelkopplade.
Om den inte trycker ur sig vatten så har nog toppen klarat sig, att den går som innnan är däremot ingen garanti. Kan även vitryka om den tar vatten.
Finns ju billiga givare på biltema om du är sugen på helnytt. De flesta är ju bara typ "bimetall" med av/på funktion så det är inget avancerat.
Vet ej om det är en eller två läges fläkt.
Den tar inget vatten vad jag vet, har iofs bara kört 20 mil i ett sträck men det var lika mycket som innan kvar.
Ska nog ge mig på att dra nya ledningar då den ju inte startade trotts bygling. Finns alltså inget som indikerar att givarna skulle vara trasiga.
En annan grej som jag kan ta upp då jag ändå håller på...
Hur får man loss en fastrostad skruv till fördelarlocket? Har försökt med mejsel och polygrip, den sittar så illa till att man inte kan lägga någon större kraft på mejseln för att trycka.
Den tar inget vatten vad jag vet, har iofs bara kört 20 mil i ett sträck men det var lika mycket som innan kvar.
Ska nog ge mig på att dra nya ledningar då den ju inte startade trotts bygling. Finns alltså inget som indikerar att givarna skulle vara trasiga.
En annan grej som jag kan ta upp då jag ändå håller på...
Hur får man loss en fastrostad skruv till fördelarlocket? Har försökt med mejsel och polygrip, den sittar så illa till att man inte kan lägga någon större kraft på mejseln för att trycka.
Kan ju vara bra att kolla upp även om jag antar att ett av lägena räcker mer än väl(det gör det på min)
Låter som om den klarade sig
Nä det är svårt att kolla givarna på plats om du inte har en termometer och kollar samtidigt(ir-termometer är smidigt). Om de är trasiga så slår de ju helt enkelt bara inte till. Lätt att bilen kokar igen om man inte har koll.
Är du säker på att båda kontakterna är till fläkten?
Min bil (passat diesel-92) slår fläkten till på lägre farten vid c:a 100° och den högre har jag då aldrig fått igång. Givaren är en trestiftare som sitter längst ner på kylaren.
Låter som om den klarade sig

Nä det är svårt att kolla givarna på plats om du inte har en termometer och kollar samtidigt(ir-termometer är smidigt). Om de är trasiga så slår de ju helt enkelt bara inte till. Lätt att bilen kokar igen om man inte har koll.
Är du säker på att båda kontakterna är till fläkten?
Min bil (passat diesel-92) slår fläkten till på lägre farten vid c:a 100° och den högre har jag då aldrig fått igång. Givaren är en trestiftare som sitter längst ner på kylaren.
Nej är inte säker på att båda givarna är till fläkten, men båda heter termokontakt enligt autoexperten. En sitter ju i botten på kylaren och den andra uppe i motorn, är bara den uppe i motorn jag har testat bygla. Vet att den i toppen inte går till tempmätaren, för den sitter bredvid
Kan ju testa bygla den i botten på kylaren, om den startar då så lär den givaren vara trasig.
Angående lägena så går sladdarna direkt upp till ett relä som matar den med 12 volt så jag antar att det bara är av/på.

Angående lägena så går sladdarna direkt upp till ett relä som matar den med 12 volt så jag antar att det bara är av/på.