Hur dimensionera passiva komponenter för hysteres, LM393?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Hur dimensionera passiva komponenter för hysteres, LM393?

Inlägg av Greensilver »

Jag vill bygga en strömbegränsningskrets som övervakar spänningsfallet (Usense) över ett avkänningsmotstånd på 1 ohm som sitter i serie med min last. När denna Usense överstiger ett tröskelvärde (Uref) , låt säga 0.5 volt, så skall komparatorn slå ifrån transistorn som driver lasten. Detta får Usense att falla vilket i sin tur får komparatorn att åter slå på transistorn och det hela upprepar sig om och om igen. Så långt har jag lyckats, problemet är att jag saknar hysteres vilket får kretsen att switcha med en alldeles för hög frekvens (några MHz?). Jag skulle vilja införa någon form av hysteres så att den "väntar" på att Usense fallit en bra bit under Vref innan den slår på igen.

Jag sökt och läst en hel del och har bland annat hittat denna koppling:
Bild
(kopierad från http://www.alliedelec.com/Images/Produc ... 8-4660.pdf)

Problemet är att jag inte riktigt förstår symbolerna. Kanske kan någon hjälpa mig att förstå?

1. Vad menas med "RS = R1 || R2"?
2. Vth1 samr Vth2 betyder väl Voltage treshold 1 resp 2?
3. Vad är V0 i formeln? (kanske har jag kopierat för lite från databladet)

Vore också tacksam för en förklaring hur kretsen arbetar och designtips för hur jag skall kunna åstadkomma en hysteres på låt säga 0.1 volt.

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

"R1 || R2" betyder, om jag inte missminner mig, R1 parallellt med R2.

1/RS = 1/R1 + 1/R2

Jag kan mycket väl ha fel. :lol:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

1. R1 || R2 är mycket riktigt R1 paralellt med R2 (alltså skall förmodligen Rs väljas till det).
2. Japp
3. Tror att det är lägsta spänningen som önskas över lasten, men jag vet inte säkert.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En hysteres är just det som får kretsen att svänga!

Vad du ska ha är en funktion som förstärkar strömfallet över mätmotståndet och sedan kunna offsetta denna förstärkare. Utsignalen ska sedan styra spänningen ner, precis som spänningsreguleringen gör.

Detta ska ske linjärt och med lagom gain, i annat fall självsvänger kretsen.

Men alltså: hysteres ger DEFINITIVT oscillering!
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Tack för alla svar! :)

Icecap:
Ok. Då är det något jag inte förstått. Jag trodde hysteres motverkade snabba svängningar då den slår på vid en mycket lägre spänning än den slår av.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, alltså:
Spänningen öker, strömmen öker. Vid ett visst nivå ska strömmen begränsas, detta görs ju vid att sänka spänningen.

Om du då inför hysteres måste strömmen (och därmed spänningen) sjunka under ett lägre nivå innan den tillåts stiga igen.

Detta medför alltså att du har inbyggt en oscillerande effekt, just tack vara hysteresen.

Det som ställer till det med självsväng är oftast att op-ampen som "mätar" strömmen och ger signal om begränsning jobbar snabbare än resten av styrningen, detta kan ofta motverkas med en liten konding (100p-1n) mellan utgången och -ingången.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok! Blir till att beställa lite kondingar då! :)
Har tyvärr inga så "små". Tack för tipset!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men meningen med att införa en hysteres i ett reglersystem där man har en brytpunkt är ju just att motverka alldeles för snabba omslag. Ju större hysteres, ju långsammare oscillation.
Har man ingen oscillation i systemet från början är det ju ingen större idé att bygga in hysteres.
Skriv svar