MiaM skrev:
Framtiden är elektriskt mellanled på något vis och det ger alla de fördelar hos klassisk automat kombinerad med alla fördelar hos manuell / modernare automat.
Jag är inte säker på vad du menar, men konvertering från rotationsenergi från en förbränningsmotor, till elektricitet, och tillbaka till rotationsenergi, har ju förluster den med, så jag vet inte om det egentligen är bättre.
mrfrenzy skrev:
Tack och lov har dom nu kommit på en lösning för att göra "riktiga" lådor med momentomvandlare energieffektiva.
Det sitter en elektrisk hydraulpump som bygger upp tryck när bilen står stilla. Tack vare detta eliminerar man förlusterna som uppstår då en gammal låda kör länge på hydrauliken från start.
Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Har du en länk eller något så man kan läsa in sig lite? Så vitt jag vet är det skillnaden i varv in vs varv ut, som är effekt-tjuven, och det finns ju lösningar för det, med låst momentomvandlare i vissa driftslägen, men det brukar ju vara i specifika driftsituationer endast, som i Mickes exempel, när sista växeln lagts i. De där 500 rpm'en är ju ingen konstant effektförlust, utan det pendlar ju upp och ned och olika mycket beroende på belastning. Men det är ju bra om man lyckats få dem bättre. Och bränsle ekonomin i automater brukar vara väl så bra i dag, även om jag tror det har mer med när de växlar att göra, än att drivlinan har mindre förluster än motsvarande manuell låda.