Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

prototypen skrev:Senaste reparationen blir nog inställd. Med en ljudlig knall och en del sprakande, avslutat med lite rök så gav en av mina arbetslampor upp. Blir nog att ersätta denna 38 W D lysrörslampa med något med lysdioder i stället.

Kan vara den vänstra 250V 10µF som orsakat obalans i drivspänningen då den har svullnat.
lagning.jpg
Protte
Så det är dina rackarns kondingar som startat upproret!
Nu har det spridits till mig också :)

Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Jösses, måtte blivit hyfsad smäll.

Glömde en gång bort att kondingen på 450V 100µF (som jag ändock tyckte var ovanligt liten för sin kapacitet) jag kopplade till en 1hk motor inte var en driftkodning utan en startkonding. Det blev en rätt bra smäll en knapp minut senare och rök som varken luktade gott eller var speciellt hälsosam i hela rummet samt brun sörja på det mesta i närheten, blev till att öppna allt vad fönster hette.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Micke_71 »

Inga foton och inte heller något märkvärdigt på mina senaste reparationer.

Först ut är en 32” lcd tv. Säkringen hade gått och den hade 2 svullna kondingar. Passade på o mäta diodbryggan i nätdelen, kortis. Plockade en likadan brygga från gammalt dator nätagg.

Nästa var lite roligare men enklare. Jag o frugan kom spontant på att vi skulle gå ut på lokala danshaket. Klockan 22.30 så kommer hon på att hon ska lägga upp ett par byxor. Jag hämtar fram symaskinen och stoppar i kontakten. Den börjar gå av sig själv. Rycker ut fotpedalen men den fortsätter och lukten av bränd plast sprider sig.

Det är en gammal Huskvarna maskin. Första tanken ”det måste vara kortis i en kondensator”. 1minut senare var kåpan borta och kondensatorn som till och med spruckit demonterad, hämtar en ny i elektroniklådorna. Fixade byxorna. Sen att frugan ångrade sig och tog andra byxor är en annan sak....

Poängen är att tiden från fel till färdig reparation tog mindre än 10minuter en lördagkväll efter en flaska vin. :) Det är nyttigt med vissa hobbies....
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Lagade en Marantz SR6003 reciever åt en polare. Den hade dött när åskan hade gått en gång. Visade sig efter ett tag med felsökning (säkringar och komponenter nära strömingången var ok), resettade jag hela recievern (hålla in 3 knappar på fronten), och den kickade igång igen. Var någon slags safetymode den hade gått in i. Skön "lagning".
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: Nu återstår även att byta ut några trasiga SIMM-socklar, måste bara få hem dom först.

Dessutom har jag bytt ut lite kända problemkondensatorer, vissa hade läckt, två sitter felvänt monterade.

Sen återstår att testa att ljudet låter bra.
SIMM-socklarna bytta, och ljudet lagat.

Det var helt tyst i vänstra kanalen, och lät riktigt illa ur högra.

Skapade en sinuston och följde med oscilloscopet, hittade först en elyt som satt och kortslöt en OP i vänstra kanalen, med den bytt så distade det i båda, vilket visade sej bero på ytterligare en konding som orsakade att audioreferensspänningen blev felaktig, jag bytte helt enkelt ALLA elyter som har med ljud att göra, och sen funkade det.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Lagat den glappande batterihållaren i min Moskito Finito®. Flygfäna har ju vaknat.....

/// Marcus
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Efter att ha startat upp min Cheva ElCamino skulle jag ta en tur för att kolla bromsarna. Och upptäcker då att automatlådan inte växlar upp :(
Efter samtal med leverantören av växellådan kom vi fram till att throttle valve kolven hade fastnat. Jag testade det som rekommenderades, fullvarv och rycka i tv-kabeln. Men tji.
Så det var bara att bita i det sura äpplet och börja riva ner lådan. Av med sumpen och ventilhuset. Men inte satt kolven fast. Dock rekommendrade leverantören att jag plockade bort en kula som styr throttle valve.
Tillbaka med allt igen och se på f*n, nu växlar lådan igen.
För de som inte vet hur ett ventilhus ser ut kommer här en bild.
4BEB8AC3-E3A8-427F-AC65-896F4EF21385.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Hehe, ja såna ventilhus är roliga... :lol:
logic-puzzle-game-labyrinth-children-adults-help-car-get-out-forest-find-way-start-till-end-vector-106329774[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Det är så det ska se ut i en riktig växellåda, milsvitt från dessa otrevliga dubbelkopplingslådor.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mr B »

@TomasL:
Jag vet iofs inte, men ventilpaket torde det ju finnas oavsett växlingsteknologi. Och lådor med momentomvandlare är iofs enklare att ha med att göra, men förlusterna är högre än i en låda med riktig koppling, så oavsett om det är enkel eller dubbel-låda, så är det den vägen man kommer gå, i jakten på att få aldrig så liiiiite bättre resultat i jakten på minsta miljöpåverkan. Det kommer alltså bara bli vanligare med mekanisk koppling i automatlådorna.

Lite trist, eftersom det tar bort de främsta fördelarna automatlådor har i mina ögon. Sjukt dragvilliga från stillastående, och inga slitage delar. (Nå, i kopplingen. Det är ganska sällsynt att man sliter ut dreven i själva lådan...) Jag har dessutom en Lancer Ralliart med Mitsubishis SST låda. Mm, en sådan där dubbelkopplings grej. Kul som fan att köra, men den slirar notoriskt på kopplingen, och lyckas trots det både växla ryckigt, och har svårt med att ge fan i kopplingen när man bara rullar med i laglig hastighet så varvtalet pendlar trots konstant hastighet... Den vill helt enkelt köras som om den är stulen, då först växlar den som en dröm. Men vem har råd att tanka om man ska köra på det viset hela tiden.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Just denna automatlåda är en 700R4 med Lock Up på turbinen, strax efter 4:an har gått i låser turbinen och jag njuter av ca 500 varv mindre från motorn.
Så fort jag rör bromspedalen släpper Lock Up och jag återgår till ”normal” turbin.
Den enda nackdelen är att jag måste byta utväxling i bakaxeln från 2.97 till 3.73-någonting för att få vettigt ax 8)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

måste byta utväxling i bakaxeln från 2.97 till 3.73
Den som ändå hade 2.97.
Det skulle passa perfekt till min TH400.
MiaM
Inlägg: 9911
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Mr B skrev:@TomasL:
Jag vet iofs inte, men ventilpaket torde det ju finnas oavsett växlingsteknologi. Och lådor med momentomvandlare är iofs enklare att ha med att göra, men förlusterna är högre än i en låda med riktig koppling, så oavsett om det är enkel eller dubbel-låda, så är det den vägen man kommer gå, i jakten på att få aldrig så liiiiite bättre resultat i jakten på minsta miljöpåverkan. Det kommer alltså bara bli vanligare med mekanisk koppling i automatlådorna.

Lite trist, eftersom det tar bort de främsta fördelarna automatlådor har i mina ögon. Sjukt dragvilliga från stillastående, och inga slitage delar. (Nå, i kopplingen. Det är ganska sällsynt att man sliter ut dreven i själva lådan...) Jag har dessutom en Lancer Ralliart med Mitsubishis SST låda. Mm, en sådan där dubbelkopplings grej. Kul som fan att köra, men den slirar notoriskt på kopplingen, och lyckas trots det både växla ryckigt, och har svårt med att ge fan i kopplingen när man bara rullar med i laglig hastighet så varvtalet pendlar trots konstant hastighet... Den vill helt enkelt köras som om den är stulen, då först växlar den som en dröm. Men vem har råd att tanka om man ska köra på det viset hela tiden.
Framtiden är elektriskt mellanled på något vis och det ger alla de fördelar hos klassisk automat kombinerad med alla fördelar hos manuell / modernare automat.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av prototypen »

Det är väl redan elektrisk / datoriserad styrning på växellådorna.

Protte
MiaM
Inlägg: 9911
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Mellanled = kraftöverföring. D.v.s. att kraften överförs elektriskt istället för mekaniskt.
Skriv svar