Modellflygplan går inte att ladda..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Modellflygplan går inte att ladda..

Inlägg av Mignon »

Hej!

Min svärfar fick tag i ett billigt modellflygplan där laddaren vägrar att ladda batteriet. Jag har öppnat laddaren och kollat men allt ser bra ut, de flesta lödningar är fina och det finns inga uppenbara kortslutningar. När man sätter igång laddaren så lyser den röda Power-knappen men inte den gröna Laddar-knappen. Varken laddaren eller väggvårtan blir varm. En multimeter över batteriet har visat 0.08 V ända sedan den köptes och det spelar ingen roll hur länge man låter den sitta på laddning för den visar fortfarande 0.08 V.

Biforgar lite bilder på saker o ting och hoppas på att någon har en tanke att dela mig sig av.. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är Du helt säker på att det inte är batterierna som är finito?

Har Du en variabel spänningskälla tillgänglig? Prova i så fall att ladda med denna. När spänningen uppgår till c:a 1.4 - 1.5 V per cell så skall batteriet dra ström, gör det inte det är det avbrott. Drar det ström redan vid avsevärt lägre spänning så har det kortslutna celler. Efter bara några minuters laddning skall Du kuna mäta upp att det finns spänning i det då laddningen kopplas bort.

Greja inte med laddaren utan att veta exakt vad Du håller på med. Det ser ut att vara en switchregulator och den kan Du knappast felsöka utan ett scope. Regulator-IC'n är ett direktbondat chip uder den svarta plumpen på det lilla kortet. Går den sönder kan Du inte göra mycket mera än kasta laddaren och köpa en ny.
Senast redigerad av Marta 24 juni 2006, 15:36:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Är batteriet ok?... Har du testat ett annat ack eller att ladda det medföljande i en annan laddare?
Vad är det för spänning över batteriuttaget då inte batteriet är inkopplat?
Det där lilla stående kretskortet verkar vara "laddlogiken", vilket gör att det nog blir lite svårare att felsöka eftersom man inte vet hur den är tänkt att fungera...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, batteriet är alltså kollapsat.

Det kan vara att man kan få liv i det igen men det låter mer som om att det har en intern säkring som har pajat. Även om en eller fler celler kar klappat ihop vill det alltid vara lite mer spänning att mäta.

Min diagnos är alltså att batteriet är trasigt (avbrott i någon form) och att du kan skruva ihop laddaren igen.

Har du en extern nätdel kan du testa att ge ut en begränsat ström men högre spänning än batteriets 8,4V och sedan mäta strömmen, drar batteriet ström då kan det vara lönt att ge det en liten "kickstart" vid att ladda det en liten stund (5 min?) med 1C = 300mA.

Sen skulle det vara igång, koppla till laddaren och låt den göra sitt jobb.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Tack för alla supersnabbar svar!

Ni verkar vara överens om att det är betteriet som är kass. Jag har testat
lite och hur jag än laddar så drar batteriet ingen ström. Antar att det är ett nytt batteri som krävs.. Har inte en aning om var jag hittar ett likadant ack dock.. :( :shock:
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Sök hos R/C-hobbyfirmor...
Här finns en som nog passar.. (170:-)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ta vara på sladdbiten med specialkontakt och sätt ihop en ny pack själv med kvalitetsceller, t.ex. GP. Det finns så mycket skit på batterimarknaden, t.ex. Tecxus som Kjell sålde ett tag men tycks ha slutat med igen.

Kontrollera också så det inte bara är en säkring som har löst ut, den kan sitta väl dold inne mellan battericellerna.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Maila tobbe på JP:s hobbyverkstad har handlat en del där o har fått super bra hjälp! han rekomenderas varmt! http://www.hobbyverkstad.se
Skriv svar