Darlings och diverse fulingar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

6R3S lär, enligt vad jag snappat upp vara ett "consumer tube" och en eklare kopia av ett mer rubust industri- och militärrör. Dock har man tydligen sparat in på det robusta.
Rören hade en viss benägenhet att haverera oväntat. Dock har de fyra som suttit i min Priboi hållit tiden ut; de ska pensioneras vad det lider och ersättas med något mer tillförlitligt. Jag har ett gäng GU50 några 6P36S och köpte ett par EL504 att ha som backup.

Bilder var utlovat och här kommer de.

Lådan (med lacken avslipad) från ovan. Rören är inte de rätta (6J5 resp 832). Funderar lite på om man kunde ge lådan en lite steampunklook.
IMG_4975.jpg
Lådan inuti. Alla komponenter i förstärkardelen fästs/löds mellan de stadiga rörsocklarna.
IMG_4974.jpg
Transformatorerna jag har haft liggande. Den stora är en dubbel C-kärna (sägs vara bästa sortens transformatorer alla kategorier) och de små mina kinatrafar. Tanker är att antingen lägga en plåt inne i lådan där trafarna fästs eller limma stadiga träribbor i ena hörnet för nättrafon och fästa utgångstrafarna på en mindre plåt på andra sidan. Gott om plats är det gott om men det ska ju vara praktiskt utfört också.
IMG_4980.jpg
Och så MIN bild på 6R3S och FU-32 (aka GU-32 aka 832, FU-prefixet är typiskt kinesiskt). Det är lite alrving med folk som aldrig i h-e kan fatta att bokstäverna på ryska rör är ryska bokstäver, kyrilliska. Så t ex blir det väldigt förvirrande när folk pratar om det ryska 6L6 vilket heter 6P3S eller 6П3С på ryska, jämfört med 6R3S eller 6Р3С på ryska. Folk transskriberar som de har förstånd till varför jag får gott om anledningar att få blomma ut i full grinighet och leka Ove ... :badgrin: . Likaså transkriberar folk ryska bokstaven П som Pi, fast Pi är ju grekiska. På ryska säger man 'Pe' ...
Nog med språkligheter.
IMG_4978.jpg
Kan ju nämna att 6R3S kan placeras nästan lite hursom i sockeln (socklen på småländska) men det finns en tydlig markering (bubbla) på rörglaset och en markering på sockeln. Är man vaken blir det rätt.

När man "översätter" främmande bokstäver till latinska t ex, säger man inte 'översätta' utan man 'transkriberar'.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur var det nu, jag ville egentligen använda en 829 till detta projektet men i stället för bröd får man äta bakelser. Jag har ett gäng ryska 6R3S - en sprillans ny och 3-4 stycken i min gamla Priboi, vilken behöver en ordentlig uppsnyggning.
Jag ska ta ett slikt rör - dubbeltetrod med muskler - mata det med två 6J5, vilka kan liknas med halva 6SN7.
Ryssröret har separata styrgaller, anoder men skärmgaller och katoder är gemensamm - no problem dock.
Jag borrade upp hålet för sockeln till 6R3S. Ska bara hitta en saftig genomföring för sladdarna till anodkontakterna får väljas med omsorg; här ligger det 360-400V och någon pissekabel där folk kan ha ihjäl sig är det kriminellt att använda. Jag har iofs hittat genomföringar med låsning av sladden, det kan ju vara en idé. De genomföringarna är dessutom av plast och ingen sladd i helsicke lär nånsin få metallisk kontakt.

Och som jag redan nämnt är det röret inte på något sätt optimalt. Många av dessa rör med toppanoder är ju huvudsakligen avsedda för HF och vissa måste behandlas varsamt för att det inte ska skita sig. Som någon av våra ledande svenska rörkonstruktörer sa, varför lägga ner tid på att använda rör som aldrig varit ämnade för audio i förstärkare för ljud.
IMG_5049.JPG
IMG_5051.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det ligger lack på hörnen, men det slipas lätt bort.

Tittar nu på hur det ska se ut inne i lådan och inser att det trots allt blir trångt. Utgåmgstransformatoprerna skruvas därför på undersidan av aluplåten och för att skruvhuvudena ska få plats sätter jag distanser mellan plåten och toppen på träet. För effektens skull kommer jag att sätta lysdioder som ger lite magiskt (grönt?) sken mellan plåt och trä. Det kan nog bli fint ... eventuellt.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av ELTompa »

Det är härligt att se dessa fulingar :)
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av vaxfan »

Snyggt! :)
Men var har ankan tagit vägen? :humf:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ankan är uppbunden med andra uppgifter .... :vissla:

Var hittar man slippapper som inte ramlar isär för minsta lilla. Köpte en sats billigt till putsmaskinen på Jämmer&Fisk och det brast på studs. Vill gärna ha ett vävbaserat "papper".
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

El Tompa gav mig liksom en idé. Jag har lite intellektuellt brottats med den här fulingen och samtidigt som 6R3S är ett coolt rör (men kvalitetsmässigt snudd på uselt) gav Tompa mig en liten kick i ändalyktan.
Den här förstärkaren har legat som en vass sten i skon under en långpromenad.

Bild

Ett tänkt, tidigare snyggt, trächassi har sjanserat kraftigt efter att ha legat "nästan färdigt" i massa år. Rören är hur bra som helst och 100 gånger tillförlitligare än 6R3S. Kanske ska bygga den förstärkaren i min snygga (men lite spruckna) låda!!! Jag har letat upp lite attiraljer som skulle kunna ge lådan lite steampunklook också.

Bild

Det enda bekymret är det något stora hålet i mitten, men jag kan ju göra en kul grej för rröet som ska sitta där - 12AT7 ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OJ! Här fattas bilder; troligen länkat från ett bildbibliotek på min sajt och som jag tagit bort.

Jag skrev på annat ställe om min Kedvesem (ungerska för Darling) som jag släpade upp från källaren, då jag misstänkte att jag aldrig skulle orka löda klart den där triodförstärkaren med 12B4A.
Jag snyggade upp den lite genom att byta ut poen så jag fick på en snygg ratt, satte dit en drossel och bytte ut IEC-kontakten vilken egentligen var anpassad för plåtchassin och liksom följde med nätkontakten ut (o-bra). Sedan fick chassit en plåt på undersidan. Det finns väl en del som gillar att ha öppna chassin så man kan stoppa in händerna och känna lite lik- eller växelströmmar flöda genom hjärtmuskeln (musklen på småländska). Men Jag ska se över alla mina byggen och sätta plåtar (sen).

Ingångskontakterna sitter nära poten. Notera det vackra röda ljuset från LED-indikatorn på fronten.
IMG_7792.JPG
Närbild på rören. Det här är äkta trioder, ungefär som nedbantade 6A3.
IMG_7793.JPG
Plåten på undersidan. Drosseln (drosslen på småländska - kul att så många ord kan uttalas på Nils Dackes språk) sticker ner 4-5mm och fick ett eget hål. Men här kommer inga fingrar att leta sig in.
IMG_7801.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av Teknikern »

HUGGBÄVERN skrev:Ankan är uppbunden med andra uppgifter .... :vissla:

Var hittar man slippapper som inte ramlar isär för minsta lilla. Köpte en sats billigt till putsmaskinen på Jämmer&Fisk och det brast på studs. Vill gärna ha ett vävbaserat "papper".
Jämmer och fisk har jag döpt till Jämmer och elände. :mrgreen: Slippapper till slipmus och annat maskinslippapper köper jag på Biltema och alla deras maskinslippapper är bra men köp inte deras gula papper för handslipning eller maskinslipning för dom gula papperen är ren skit, du kan lika gärna ta en A4 ur kopieringsmaskinen, funkar lika illa som dom gula.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack för DET tipset!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

HUGGBÄVERN skrev: 15 mars 2018, 19:26:29 Marillion (med Steve Hogarth, mannen och rösten som lyfte ett skapligt band till höjderna) spelar Man Of Thousand Faces ....

Det är väl inte så att jag hade för avsikt att avvika för alla framtid, bara separera mig från forumet, försöka få något vettigt gjort, vilket jag nästan lyckas med.

På köksbordet står en förstärkare med några 6V6 och två 6SL7. Den låter men låter inte så det var tänkt, så den får “stå sig till sig”.
Nu har den stått till sig, den där "Dynaco" 6V6 PP UL 10W tube amplifier.
Jag har blivit uppsatt som demonstrant för föreningen Fiskpinnar Har Viss Högre IQ Än De Flesta Idioter eller förkortat FLASKA och ska demonstrera rörförstärkare, betonghögtalare OCH syntar. Synträset (racet) är igång och med viss medvind i backspelarna och det var nästan så rörförstärkaren hade lite vind i katoderna.

Från källaren lyfte jag upp pjäsen (som finns fotograferad i trådens första inlägg), hittade tre rör och plug ... Men VA F....!!!!!!!! Det ska ju vara SEX rör. Letade igenom källarförrådet två gånger och plastbackarna under sängen tre gånger. Nähä, två 6V6 och ett 6SL7 var allt som fanns, och Jan Wüsten (fragjanzuerst.de) fick en order från mig. Som noterat elsewhere hittade jag the missing rören när jag letade efter något helt annat.

Hursomhaver, med ena kanalen bestyckad körde jag förstärkaren lite "sådär" och genast hade jag en överkörd katt i högtalaren - feedbacksladdarna måste kastas om, men sedan lät det normalt.

Testade sedan med ALLA KAKOR ... nä det är ju Cookie Monster som säger det ... ALLA RÖR .. och det gick sådär:
1) Motorboating kanske??? (kollar databladet som säger Ih=0.5A och jag har trafo som ger 3A = marginal).
2) Volym fast volymratten är på noll-nollan.

Jag kanske testar den andra kanalen separat, men kollar området kring ingångskontakten och volympoten.

Schema:

Bild

Värt att kolla om motståndet 6K8/1W och kondingen 22uF/350V finns där. Lite mera Farad i baljan boåjjs kan ju minska ev motorbåtseffekt.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av petertub »

Öka 6.8k till dubbla ( återkoppling mellan slutrörens förbrukning och drivröret).
6SL7 verkar dra 2mA så "294" borde landa på "270" volt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar på det strax. Hittade en o-lödning. Jordpinnen på ena kanalens pot var o-lödd (lödkolven hade nog bara varit där och lämnat av lite lödtenn men ingen kontakt. Ev är poten rökt på något sätt för även efter omlödning är det max tjosan ut på den kanalen.
Bytt pot och så får jag gå från där.

Inom () ska sägas att 10W är mycket effekt. T o m mina trögdrivna tvåvägare spelar högt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alla fnurror på trådarna sönderklippta, stuvade och skickade till Everglades som krockodilföda eller var det allegatorsmaskens???

Bytte (bytade :sick: ) volympoten bara för att jag inte fick ordning på ingången riktigt. Kopplat om sladdarna från utgångstrafons sekundär (till återkopplingen) för att bli av med positiv återkoppling (=YYYYYYYYYYYYL!!!!). Nu spelar maskinen. Första rörförstärkaren jag haft färdig på minst tre sekler. Den finns nog beskriven på sida 1 med schema.

IMG_6221.JPG
IMG_6227.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av LeCanard »

Lätt fixat med krokodilklämmor?
Skriv svar