Styrenhet ROV

Berätta om dina pågående projekt.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Hittade en styrenhet till en ROV i elektronikskrot en häromveckan, och nu blir det ett litet projekt av den...

Steg 1 är att kontrollera om det finns något livstecken, vad som är trasigt osv, och sen tar jag det därifrån.

Styrenheten består av en kontrollpanel (med joysticks, rattar och brytare) samt en display för kamera.
Tillverkare Ocean Modules.
IMG_20151215_210831.jpg

Nu montera isär och kika lite, ta reda på drivspänning, etc...
Något kul kan man nog hitta på med den.

//
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Insidan består av ett ganska basic kretskort (2-lagers(?)) :tumupp:

På ena sidan sitter microbrytare/vridpottar, en lysdiod och några få ytmonterade komponenter, inkl. en 5V-regulator((?)se längre ned...).
IMG_20151215_223631.jpg
På andra sidan sitter kontakter för anslutning till joysticks, display, extern kontakt samt processorkortet, som består av en ATMega128, en CANBUS Controller,en CANBUS Transciever och lite annat krimskrams (oscillator, resistorer, LEDs, osv).
IMG_20151215_223651.jpg

Den misstänkta spänningsregulatorn ser ut som nedan. Den är kopplad till en 5V testpunkt å ena sidan och inkommande spänningsmatning å andra sidan. Inkommande matning går också omodifierad vidare till displayenheten, så den rätta drivspänningen borde jag kunna utröna därifrån, men jag gissar på 12V.
IMG_20151215_212455.jpg
Det finns även en testpunkt för 12V som dock inte är ansluten mot matningen, den går till plats där det saknas en 3-bens IC (plus 2 kondingar) :humm:

Slut på det roliga för idag... :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ruger3006
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 november 2017, 20:33:53

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av ruger3006 »

Fint fynd! Vill du sälja den? Har en rov utan styrenhet.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av Janson1 »

Vad är en ROV? Är det något för dom djupa haven?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av Nerre »

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av rvl »

Trevligt fynd. Är processorkortet lött, eller är där nån form av sockel?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av Nerre »

Tråden är från 2015...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av rvl »

Jaha, märkte inte det var trådarkeologi. :vissla:
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

rvl skrev:Trevligt fynd. Är processorkortet lött, eller är där nån form av sockel?
Det går att plocka bort, såvitt jag minns.

Har inte fått arslet ur vagnen att leka vidare med den... Bild

/Andreas

.
freppac
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 februari 2009, 13:49:58
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av freppac »

Riktigt kul grej..så om den blir till salu får du gärna höra av dig...är definitivt spekulant :)
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Börjat rita upp schemat i KiCad, klar med själva i/o-kortet med alla switchar och joysticks, etc. Det enda kluriga var egentligen en liten LDO jag hade svårt att identifiera, men till slut så hittade jag den.

Sen tänkte jag rita upp processorkortet, men borde inte vara så svårt det heller.

Provkörde displayen, men fick den inte lira med de kameror jag hade - får testa med annan video-källa, eller iaf verifiera funktionen först på känd fungerande display.


.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Efter lite testande har jag verifierat att skärmen fungerar.
Verkar dock som själva processorkortet/processorn inte lirar.
Finns ju inte mycket till Ut-signaler från CPU’n att mäta på, bara SPI till CAN-kontrollern, men där kommer ingenting ut, alls.
Från CAN-kontrollern kommer det dock ut en del data. Lyckades med Saleas Logic-mjukvara se CAN-data i 128kbps.
Dock bara en strid ström av likadana paket, som jag antar är för att hålla CAN-bussen igång, typ... men osäker. Behöver läsa på lite om CAN-protokollet.

Känns spontant dock som CPU’n borde säga något över SPI, tänkte mig någon init av controllern el. likn. eller om den passivt väntar på något från ”Surface Unit” innan den hoppar igång ..... *hmmmmmm*


.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av rvl »

Har du AVR programmerare? Gissar att 6-pin kontakten på processorkortet (den ser inte ut att gå till moderkortet). Testa i så fall att läsa ut signature bytes och (om du har tur) fuses och minnen.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av simply »

Nu förstod jag inte riktigt, missade du något ord?

6-pin kontakten är JTAG såvitt jag mätt upp. Inte samma som ISP antagligen?
Går det programmera en Arduino Duo till JTAG-interface tro Får googla...

Annars får jag leta upp rätt pinnar och ansluta den vägen, alla portar skall vara anslutna till kontakterna på kortet.

//

.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Styrenhet ROV

Inlägg av rvl »

Ok, att gissa är att gissa, men mäta är att veta. Så det är JTAG, som använder andra pinnar än ISP. Båda går att disabla med fuse, så det behövs fortfarande tur, för att kunna läsa ut nånting. Har CAN-kontrollern också JTAG och är inkopplad i samma kedja?

Ja, "blabla... (prentes) är ISP." hade jag väl tänkt skriva, men tappade tydligen tanken. På baksidan av stora kortet tyckte jag mig inte se nåt på motsvarande plats, så nåt hålmonterat kontaktdon trodde jag åtminstone inte att där var. (Om motsvarande signaler går till stora kortet via andra kontaktdon är i sammanhanget oväsentligt.)
Skriv svar