Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av vaxfan »

@arvidb: fick du igång nätdelen med de kondensatorer jag skickade till dig?
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Borre »

Ja enligt köp-tråden han länkar till tidigare så fick han det.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av vaxfan »

Nämen, se där. :) Det hade jag missat. Kul att det gick bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Två Amiga 4000-moderkort.

Dessa (och några till) har legat i en låda i ca 15 år nu, och jag har aldrig orkat ta tag i det hela, delvis för att värdet på dom var relativt lågt då.

Nu pajade dock moderkortet på min "vanliga" A4000 och jag lyckades inte återuppliva det, så då blev jag ju mer motiverad att få igång andra kort.

Det första kortet:

Detta kort "bytte" jag till mej, jag hade ett helt A4000-moderkort jag hade lagat (det klassiska ljudproblemet) och nån kille på IRC hade problem med sin A4000,
floppyn var död, han erbjöd mej då en summa pengar OCH hans gamla kort i utbyte, vilket jag tackade ja till.

Fick hem kortet och konstaterade att ja, floppykontrollern var heldöd, i övrigt funkade det. Har tidvis använt det som labbkort, med OS bootat från HDD.

Det är ju lite svårt att veta vad som är felet då ganska många kretsar är inblandade, och i princip ingenting utom kickromarna och en 74xx är socklade på ett
A4000-moderkort, och på den tiden var mitt enda sätt att få loss ytmonterade kretsar att skära bort dom med skalpell och sen löda loss benen med penna,
det är väl ok om man VET att kretsen är paj, men att chansbyta är inte så kul, kretsarna har väl aldrig varit billiga heller, speciellt inte numera.

Men! ..För nåt år sen släppe John Hertell (Chucky/The gang) sina DiagROM'ar, det är alltså ett diagnosteringsprogram som ersätter kickrommarna,
det underlättar ju mycket, även om det ofta kan bli så att diagromarna inte bootar heller eller inte hittar fel, eller kraschar, det är ju trots allt ett
verk av en person, som inte varit under utveckling så länge.

I med diagrom som sagt, och den startade, kör lite olika test och den failar på "CIA-A timer", det låter logiskt, och efter att ha kollat på schemat så har den en del med floppyn att göra.

Löder loss den kretsen som är en ökänd 8520, det är en krets som hanterar bland annat interface och som ofta pajade på Amigor, speciellt när man kopplade kablar med maskinen igång. i A1000/500/2000/3000 sitter dom socklade som DIL, men i A4000/600/1200 sitter dom som ytmonterade PLCC utan socklar.

Nåväl, på med en sockel, i med en ny 8520 som jag påpassligt nog köpte fyra nya av när nån tysk sålde "övrblivna" Amigakretsar för många år sen, kretsarna kan förvisso fortfarande köpas, men ofta får man betala typ 200:- för dom, jag gav nog 60:-, borde köpt fler än fyra..
8520_a4000.jpg
Voila, kortet bootar snällt och diskdriven klickar förtroendeingivande, i med en disk och japp, den kan läsa och skriva :)

Sen testar jag att montera lite zorrokort, vilket inte går så bra, dom hittas sporadiskt, och ibland dubbelt, men jag ser att det är en massa oxid, så jag ska fixa mer elektroniskpray så får vi se om det löser sej.

Nu återstår även att byta ut några trasiga SIMM-socklar, måste bara få hem dom först.

Dessutom har jag bytt ut lite kända problemkondensatorer, vissa hade läckt, två sitter felvänt monterade.

Sen återstår att testa att ljudet låter bra.

men kortet bootar snällt och har fungerande floppy iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Senaste reparationen

Inlägg av SM6XUN »

Nästan OT men det är ju batteridrivet så..
Fick tag på en Bulova accutron II med röd tavla, i mitt tycke den vackraste klockan världen skådat!
Tyvärr var batteriet slut i den och ägaren visste inte om det var något mer fel på den, vilket då avspeglades i priset och var anledningen till att jag köpte en "död" klocka,
Batteriet byttes ut och klockan fungerar, jag är mycket mycket nöjd :) :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: Dessutom har jag bytt ut lite kända problemkondensatorer, vissa hade läckt, två sitter felvänt monterade.

Sen återstår att testa att ljudet låter bra.
Ett annat problem hittades, RTC'n funkar inte.

Har nu bytt ut skiftregistret och ohmmätt samtliga anslutningar, nej, så jag GISSAr att det är själva RTC-kretsen, har beställt nya från kina nu.

Kostar ca 60 spänn styck från europa, 11 spänn från kina, även med 75kr blir det billigare när man behöver flera..
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Nätverk för tiden är ju annars inte så dumt :)

Sidospår: det vore kanske trevligt att skriva en SNTP-klient som kan köra direkt mot sana-driver, som kan ställa tiden innan en komplett TCP-stack startas? SNTP verkar köra UDP, så det är väl enkelt att implementera :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Det gjorde jag i många år på min "vanliga" A4000, men det förutsätter dels ethernet, men framförallt får man fel datum i alla filer som skapas vid boot osv, vilket kan spela mindre eller mer roll.

Oavsett så gillar jag inte att saker inte fungerar :)

Har beställt fem stycken RTC-kretsar från kina nu..
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Maalobs »

Är det inbyggt klockbatteri i dem, eller har fyratusingen en separat CR2032 eller liknande?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Original har den ett varta 3.6V NiCd, detta läcker ju i princip alltid när det blir gammalt, och så ligger geggan och fräter på moderkortet, det som brukar paja först är RTC, sen chipmem.

Här är någon annans bild på ett batteri som bara läckt lite, det brukar se betydligt värre ut..

Bild

Det går flera vias under U177 och även kopparbanorna runtom brukar vara uppätna, man ser även den DIL-monterade (ev av ytterst få) RTC'n från ricoh.

Nåt kort jag tittat på hade så mycket "gegg" att U177 inte ens gick att se innan rengöring, och då hade det läckt åt andra hållet också och banor under SIMM-socklarna var uppätna.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Är inte RTC:n samma som på extraminnen till A500? I så fall borde det finnas gott om dessa. Ungefär ingen som spelar spel är ju intresserad av att ha RTC i sin Amiga 500, och de brukar ju allmänt köra utan batteri pga läckrisken.

Angående fel tid så kan man ju skriva ett litet program som körs vid boot och som sätter klockan till tidpunkten som var förra gången det programmet kördes, och så kan man köra det programmet manuellt lite då och då, framförallt när man nätsynkat tiden. Då blir ju datumet inte helt galet iaf :) (Egentligen skulle man väl lägga nån slags patch på close i dos.library, så att när en fil på hårddisken varit öppen för skrivning och stängs så körs programmet som också skriver ner tid+datum på disk, så kommer man aldrig att få tid som backar :) )
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

@miam: Det är nog olika, det är inte samma krets som i de minnen jag tittat i, men Amigan verkar stöda Ricoh och Oki-RTC..

Dock är det en krets som använts av många andra så den är inte direkt svår att få tag i, problemet är mer att postens 75:- avgift gör den dyr.

På den tiden (1993) jag körde A1200 utan RTC hade jag ett script som frågade efter tiden direkt efter boot, och då även skrev ner den i en fil, så den tiden var default vid nästa boot.. då rebootade man varje dag så det blev bara ett dygn fel typ, men irriterande :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Nu är problemet med RTC'n på A4000-moderkortet löst, det visade sej vara en ledare som gick mellan databussen och D1 på skiftregsitret som är kopplat till RTC-kretsen som borde ha varit koppar hela vägen, men nu höll typ några hundra k i resistans, efter att ha fulpatchat med virtråd..
20180416_234516.jpg
(Jäklar vad suddig bild.. suck.. skyller på tidpunkten)

Så funkar klockan perfekt!

Jag har ju även lagat flera andra saker så nu är detta kortet helt fungerande.

Alltså har jag satt igång med nästa, det har minnesfel (första 1k-blocket är korrupt, oavsett vilken simm man sätter i mycket märkligt), trasiga simmsocklar, läckta kondingar, trasig RTC.. säkert nåt mer fel också, det visar sej.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av prototypen »

Senaste reparationen blir nog inställd. Med en ljudlig knall och en del sprakande, avslutat med lite rök så gav en av mina arbetslampor upp. Blir nog att ersätta denna 38 W D lysrörslampa med något med lysdioder i stället.

Kan vara den vänstra 250V 10µF som orsakat obalans i drivspänningen då den har svullnat.
lagning.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Miramithe »

Pelletsbrännaren hade tydligen stannat. Startade om den och den körde igång. Hörde när jag hängde tvätt att det lät konstigt. Skruven gick inte som den brukar. Kollade, reläet klicka men skruven gick inte igång direkt. Knacka på reläet och den hoppa igång. Så var bara att byta.
Det gamla såg inte helt fint ut på kontaktytan. BildBildBild
Skriv svar