Darlings och diverse fulingar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darling

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är min bestämda åsikt att man kan bedriva rörbygge på flera sätt.
En del finner en stor glädje i att rita rörkurvor, lösa tredjegradsekvationer med rörparametrar bara för att komma fram till siffror som 7000 entusiaster redan räknat fram.
Man kan vara lite militant och hävda att "rör låter bäst".
Och man kan bygga för att det är kul (och kanske förena byggandet med de andra skälen).

Det är kul att bygga rörförstärkare och "kopplingsmässigt" är det enkelt. I de allra minimalistiska förstärkaren ovan behöver man blott ett fåtal komponenter, vilka kan lödas direkt på socklarna och ev. några lödstöd. Rör är dessutom vackra jämfört med transistorer och kan exponeras för att sprida glans och lite ljus.
Då kan ju frestelsen bli att skapa något lite "annorlundare" genom att välja vackra träslag, metaller (koppar, mässing, titan ...) och satsa på design och estetik. Jag har försökt göra det sista och därför inte brytt mig så mycket om att jag är en copycat, eller vad säger ni?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Darling

Inlägg av opampen »

Det tycker jag stämmer väldigt bra! Man blir inspirerad av framtida rör byggen för egen del!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ändrade titeln för att kunna slänga in andra slutförda och för länge sedan avslutade projekt. På så slipper jag start massa nya trådar på samma tema, sådant skapar bara irritation och förvirring.
På listan har jag 12B4A-darlingen, ett slutsteg PP med 6L6, det skränande PP-steget med 6V6 och en del annat.

Jag misstänker för övrigt att jag har någon eller några fler rörtrådar och jag kanske knyter ihop den/dem någon gång. Men nu håller jag mig till den här tråden.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Jag är nyfiken: vad är egentligen poängen med den där "differential fast inte"-kopplingen? Det enda man verkar uppnå med den är lägre DC-resistans från anodspänning till anod. Spelar det nån större roll?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Menar du matrix-förstärkaren?
Vitsen är ju att kunna använda pushpull-transformatorer till singel-end. Sedan anges att uteffekten verkar vara högre.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Aha, ja, det är ju en poäng att koppla så att man kan använda befintliga trafos. Är dessa push-pull-trafos billigare för att de inte behöver tåla den grava DC-asymetri som man annars får med single ended, eller?

Jag har svårt att se något läge där man får mer effekt. För att få mer effekt måste ju slutrören köra en signal i motfas, och dessutom behöver lasten vara kopplad över "plus" på båda utgångarna, och dels är ju sådant innehåll i musiken ovanligt och dels är högtalarna inte kopplade så, om man inte nu har nån ambiofonirigg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

PP-trafar brukar vara billigare, speciellt om man ska upp i efffekt.

Jag tror det upplevs som man kan spela högre på en sådan trafo.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Det kan nog vara så enkelt att en trafo för single ended gärna av ekonomiska skäl blir lite underdimensionerad och då blir det väl lätt att inte bara uppleva utan rent av mäta lägre effekt.

Det här påminner mig om linjetrafon i gamla v.s. nyare modem. Förr så var det en rätt stor tung sak (för att vara för signaler), i klass med en nättrafo för några VA, och sen nån gång under resans gång så blev den pytteliten. Sannolikt så körs det endast AC i de modernare trafona medan de äldre fick DC över sig.

Sidospår på detta sidospår: Linjetrafos från gamla modem kan låta riktigt hyggligt som isolertrafo för musik. Tog reda på utrangerade maskiner som bl.a. innehöll ett AM7910/7911-baserat modem (300BPS full duplex samt 75/1200 full duplex på vanlig linje) och de trafona duger gott och väl för t.ex. större PA-anläggningar och liknande. Alldeles utmärkt när man både har obalanserade ingångar på en mixer och obalanserad signakälla från nåt som är kopplad på annan matning och kanske rent av från annan elcentral. (Typ band som ska spela i ett disco-PA, eller datanördträff där musik från diverse datorer ska spelas i ett större PA eller liknande).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jodå, det finns byggen eller förslag på byggen där man använder linjetrafar (100V) i rörförstärkare. Den där suliga Currawongen använder ju sådana. Sedan kan man i det fallet tycka att konstruktören har tagit till så han spräckt byxorna men ändå inte kunnat tömma tarmen riktigt (= massa kosmetiskt jox och så skippat en trafo som kunnat dra ut effektörens - 6L6 - fulla kraft utan gått på billiga linjetrafar för att kunna prestera 10W istf 20-25W med bättre trafar). I del 3 av byggbeskrivningen undras det över om den betydligt mycket dyrare trafo ger bättre resultat och då har man plockat in en Shimatsukawasukiyaki trafo för 5000 spänn, när en Hammond eller Edcor kunde gjort jobbet för 7-800:-.


Jag limmade inom parentes en liten domediskant i en låda som ska bli en "boombox" och när jag spanar ner i lådan inser jag att det vore fullt möjligt att stoppa in en rörföstärkare i den istället för en 15W klassD-förstärkare, eller både ock .... :humm:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Rörigt ( :) ) när det finns två sorters linjetrafos. Jag avsåg nyss 600 ohm - 600 ohm (eller liknande) typ telefonlinje. Fattar att trafos för högtalarlinjespänning är ett bättre alternativ här :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men sådana du tänkte på kan ju fungerar bra som IM-trafar, alltså du kopplar från drivsteg till utgångssteg t ex.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En Fuling på gång :) . I Audio Anthology Vol 1 fanns beskrivet en kul koppling med 6V6 som katodföljare. Det där med katodkopplade rörförstärkare är ett alldeles eget (och inte alldeles obesvärligt) kapitel. Pushpullkopplingar benämnes ofta Circlotron och är en udda sak som kräver två nätaggregat. Fördelen är ett helvetes klipp (man får passa på att svära innan MS sätter stopp för invektiv och utarmining av språket). De ryska circlotroner jag har i en garderob genererar åtskilliga Watt även om lasten närmar sig 200mΩ.

Den här fulingen är en SE-fuling av enklaste enkla design. En pentodkopplad pentod (6SJ7) på ingången och en (triodkopplad) 6V6 på utgången med utgångstrafon hängande som katodlast.

Bild

Jag har testat konstruktione och det funkar. Dessutom har jag tydligen hålat massa chassin för att bygga en komplett stereoförstärkare men inte kommit särskilt lång. Sista försöket har resulterat i en träfram med alutopp, fyra rörsocklar (färdigkopplade), utgångstransformatorer på plats (inkopplade), alla kontrakter, nätsströmbrytare och volympot på plats jämte två nättrafar vilka dock inte var inkopplade. Och här jag jag nu tagit fram kofot och vinkelslip för att göra lite justeringar.
Den nättrafo jag har kommer från Danbury, UK. Firman (eller personen som var firman) har lagt ner men jag har lite svar på hur dessa trafar är specade. Jag har en trafo med glöd 6,3V @ 1.2A och 5V @ 2A. Enligt uppgift kan jag plocka ut mer ström än 1.2A ur glödlindningen om jag i övrigt håller mig inom gränserna för totalt effektuttag. Mina fyra rör drar 1.3A. Jag tror trafon skulle fixa det men jag kastade in en 12V/1A-trafo och en DC/DC-omvandlare (buckregulator) för att ta ner 12V till 6.3V (och 1A till nära 2A). När jag nu precis slängt mig över apparaten inser jag att jag ju nästan har 12V och 1A redan. Seriekopplar jag lågvoltsutgångarna på trafon har jag ca 11V och minst 1.2A och jag kan köra min buckregulator för att få ner spänningen och upp tillgängling ström/effekt.
Electrokittrafon åker bort och jag trixar till nätaggregaten för högspänning och rörglöd så de dels passar elektriskt och dels går in i min låda.

Tills jag laddat kamerabatterier och kan dela några foton av hur det ser ut INNAN nätdelarna (och därmed hela förstärkaren) är färdiga kan jag kasta upp en bild på skrovat minus Electrokittrafo (och minus rör).

Edgar Audio säljer Hammonds prylar i Sverige (egentligen är det en av elektronikhusen som gör det - Bejoken) men man beställer grejr för rör av Edgar. Just Hammons budgetserie av trafar 125 och 125SE är oförskämt bra faktiskt. Och genom transformatorernas konstruktion med EN uppsättning primäranslutningar med FLERA sekundäranslutningar kan man trixa till vilken lastimpedans som helst.
(Kamerabatteriet är laddat).

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Undersidan - plenty of plats.
6V6SE-08.jpg
Översidan:
6V6SE-09.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av Glenn »

hur kommer det sej att du gjorde krångellösningen med förlängda potar, var det för att den skulle bli en viss bredd ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ijäntlejen skulle axlarna vara ännu längre för att få strömbrytaren nere vid nätbrunnen och poten vid ingångspoten, men tanken var ju annars få ner pot och brytare närmare till resp ingångsamt att det är svårt att hitta pot och brytare vars gängor i fästningen inte når genom framstycket.
Skriv svar