Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av arvidb »

Jag tänkte bara tipsa om en favorit på Youtube: Stefan Gotteswinters kanal. Tysk finmekaniker som låter en följa projekt utan en massa klipp, så att man faktiskt ser vad han gör. Massor av bra tips om tekniker och verktyg för den perfektionistiska "källarhobbyisten"!

Om man vill ha projekt som är mer åt "säterhållet" (d.v.s. biffiga :D ) så verkar även Abom79 bra. Kolla in "Swedish gearbox shaft" t.ex. :)
Senast redigerad av arvidb 27 mars 2018, 20:36:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av arvidb »

:tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av mrfrenzy »

Flera av mina favoriter är redan nämnda men här kommer två till intressanta:

https://www.youtube.com/user/oxtoolco Ox Tools with Tom Lipton

https://www.youtube.com/channel/UCVgocY ... fXnVqScTeA Pierre's Garage
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av CPMS »

zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av zealotry »

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av arvidb »

Har börjat beta av listan nu och Clickspring (den enda jag har hunnit kolla in) var nice! Intressant hur han använder superlim för att fästa skivmaterial i svarven.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av Henry »

Mannen med tålamod, såg hur han gjorde ett rätt stort kugghjul där han skapade varje kugge genom att fila till den för hand. :dead: Om än mässing men det har tagit bra med tid.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av lond »

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av arvidb »

I de filmerna jag har sett så byggde han en elektronisk delningsmaskin istället. Så han blev kanske lite visare av handarbetet? :lol:

Men jag tänkte faktiskt medan jag kollade på någon av filmerna: Men hur orkar han? och sedan Haha, detta är första gången jag tänker så medan jag tittar på en video av någon som sysslar med finmekanik! Mannen med tålamod indeed!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av Krille Krokodil »

Home built high precision air bearing CNC lathe and grinder having 1um (0.00004") accuracy.
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av Dr. Rob »

Jo, farbrorn som Krille länkade till här ovanför heter Dan Gelbart. Lysande. Inte nog med att han bygger egna svarvar ("...en enkel maskin, man kan lätt bygga en själv...") han har en serie på ett dussintal avsnitt där man går genom verkstaden och kollar in enkel verkstadsmetodik och förenklade tillverkningsmetoder på de olika avdelningarna. Men, inte så enkel... om man lyssnar noga så märker man både ett extremt kunskapsdjup och bredd, samtidigt som man ser alternativa metoder och tillverkningssätt.

Extremt kunnig man. Mycket lärorikt. Jag säger lysande, för att just den sortens kunskap är både sällsynt, och svår att föra vidare. Tro mig; jag har jobbat många år med såna gubbar.

.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av Krille Krokodil »

Dr. Rob skrev:Jo, farbrorn som Krille länkade till här ovanför heter Dan Gelbart. Lysande. Inte nog med att han bygger egna svarvar ("...en enkel maskin, man kan lätt bygga en själv...") han har en serie på ett dussintal avsnitt där man går genom verkstaden och kollar in enkel verkstadsmetodik och förenklade tillverkningsmetoder på de olika avdelningarna. Men, inte så enkel... om man lyssnar noga så märker man både ett extremt kunskapsdjup och bredd, samtidigt som man ser alternativa metoder och tillverkningssätt.

Extremt kunnig man. Mycket lärorikt. Jag säger lysande, för att just den sortens kunskap är både sällsynt, och svår att föra vidare. Tro mig; jag har jobbat många år med såna gubbar.
Den extremt sällsynta typen som briljerar både i teori och praktik.
Dan Gelbart made a fortune in R&D for his company Creo. His prototyping was done at home, in his basement, using tools on par with what many of us have access to at our local hackerspaces and universities.
https://makezine.com/2015/03/20/18-less ... llionaire/
An entrepreneur in spite of being novice and naíve

Amos Michelson met Dan Gelbart in the 1980s when he (Amos) was general manager of Optrotech, which was reselling imagesetters from Germany at about $100K a pop. Amos was looking for an imagesetter that was twice as fast, twice as large, and offered four times the resolution.

David Nims, a colleague, suggests a tiny company in Vancouver, Canada, whose chief engineer was Dan Gelbart.

David and Amos take a plane from Israel to Vancouver to meet with Dan. They ask Dan how much money he needs to develop the photoplotter engine.

Dan says $500,000. Amos keeps a straight face.

Then they ask Dan how much each engine would cost. Dan says $35K.

Amos makes a noise, now almost completely convinced the guy was nuts. Dan misunderstands the grunt and then quotes $28K per engine.

Amos calls a timeout so he can chew David out for flying halfway around the world to meet with a wacko engineer. Somehow, David convinces Amos to take a chance on the guy.

Dan delivers the first engine in 1989, about a year after the first meeting. It's got a motor inside from a household furnace. The optical resolution changer was based on a model airplane servo unit.

Does it meet the spec? Baby, it exceeds the spec. Creo ends up shipping more than 300 units and supplies spare parts for machines in the field well into the 2000s.

[...]
Creo was sold to Kodak in 2005 for about $1 billion, and I retired from optics a happy man.
https://spie.org/membership/spie-profes ... luck?SSO=1
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bra & lärorika Youtube-kanaler om mekanisk tillverkning

Inlägg av Krille Krokodil »

Vill man nörda ner sig ytterligare så är här tre böcker som går till nedersta källarvåningen i ämnet:
“Foundations of Mechanical Accuracy” Wayne R. Moore – 1970

Classic text on precision engineering with over 550 photographs and engineering drawings, “Foundations of Mechanical Accuracy” has been translated into seven different languages with over 15,000 copies sold. How to attain precision in manufacturing to millionths of an inch and control such accuracies by appropriate measuring techniques is described and illustrated in this new book. Its author, Wayne R. Moore, devoted seven years to its research and writing. Acclaimed by leaders in science and industry throughout the world, the book is an invaluable source of ideas and a reference book of lasting value for everyone concerned with precision measurement and machining to ultra close tolerances. Contained in its 353 pages are over 550 photographs and engineering drawings-most of them original. Much of the information in the book has never before appeared in print. The subject matter is based in large part on the "four arts" underlying the attainment of mechanical accuracy: geometry, standards of length, dividing the circle, and roundness. A fifth section covers the techniques and applications of the Universal Measuring Machine. $150.00 plus shipping and handling
https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... curacy.pdf
http://mooretool.com/publications.html
We are the proud provider of Edward F. Connelly's 1955 book, Machine Tool Reconditioning. You will find everything you could ever need to know about machine tool reconditioning techniques within the 533 pages of Connelly's book. Connelly was a well-respected expert on his topic and his writing has continued to provide valuable information to the present day.

He states that the purpose of his book is to give, “a comprehensive exposition of the hand scraping art and its principal application, the reconditioning of machine tools.” Connelly skillfully portrays the intricacies of his trade, and we are pleased to pass his knowledge on to you.
http://www.machinetoolpublications.com/
Går nog att hitta som PDF också.
Advanced engineering design : lifetime performance and reliability / Anton van Beek

1. Reliabiblity engineering -- 2. Failure modes of machine elements -- 3. Fatigue failure predicition and prevention -- 4. Rolling contact phenomena -- 5. Friction phenomena in mechanical systems -- 6. Wear mechanisms -- 7. Material selection: a systematic approach -- 8. Lubricant selection and lubrication management -- 9. Design of hydrodynamic bearings and sliders -- 10. Performance and selection of dynamic sealing systems -- 11. Design of hydrostatic bearings -- 12. Design of aerostatic bearings -- 13. Design of flexure mechanisms -- 14. Bearings in high tech systems.
http://www.tribology-abc.com/book/disclaimer.htm
Skriv svar