Oledande vätska.
Oledande vätska.
Hallå!
Jag håller på o bygger elektronik för dykning och har därför byggt ett litet undervattenshus till elektroniken.
Men det j*$?¤a huset håller givetvis inte tätt. Det lättaste hade varit att gjuta in allt i en enda stor siliconklump, men eftersom elektroniken fortfarande är under utveckling så vill jag givetvis kunna löda om komponenter o sånt..
Så nu funderar jag på om man kan fylla huset med någon form av vätska, t.ex transformator olja. Har ni några rekomendationer?
Det som skall ligga i olja är:
*små grafiska displayer.
*kretskort.
*sladdar
*batteri
*huset som är av någon odefinierad svart plast
*gummipackningar
Alla spänningar är låga, mellan 9v(batteri) och 3.3v. Vad jag vet så torkar oljor ut plaster, men det gör nog inte så mycket, bara livslängden är runt 1-2 år, så e jag nöjd.
/Daniel
Jag håller på o bygger elektronik för dykning och har därför byggt ett litet undervattenshus till elektroniken.
Men det j*$?¤a huset håller givetvis inte tätt. Det lättaste hade varit att gjuta in allt i en enda stor siliconklump, men eftersom elektroniken fortfarande är under utveckling så vill jag givetvis kunna löda om komponenter o sånt..
Så nu funderar jag på om man kan fylla huset med någon form av vätska, t.ex transformator olja. Har ni några rekomendationer?
Det som skall ligga i olja är:
*små grafiska displayer.
*kretskort.
*sladdar
*batteri
*huset som är av någon odefinierad svart plast
*gummipackningar
Alla spänningar är låga, mellan 9v(batteri) och 3.3v. Vad jag vet så torkar oljor ut plaster, men det gör nog inte så mycket, bara livslängden är runt 1-2 år, så e jag nöjd.
/Daniel
Hehe, förvisso... men att täta en låda behöver inte betyda att man gjuter ihop den helt och hållet...Stuggi skrev:Nå, antagligen är det lättare att hälla nåt lösningsmedel på skiten då man vill löda om nåt än att istället behöva skära upp lådan med bandsåg (för enda sättet att få nåt riktigt tätt är att smälta/limma ihop det...)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Henrik Kjellberg
Vad ska du bygga? Håller själv på å bygga en dyklampa just nu och jag håller med om att tätningen är det jobbiga!
Jag var själv inne på olje-idén men jag tror det hadde blivit så kladigt så jag försöker helt enkelt konstruera en tät behållare!
Ett tips är ju aluminium, jag kommer göra min batterikanister av ett aluminium rör och låta svarva ett lock och en "ände". Det finns ju folk här som kan fräsa aluminium och plexiglas. Det, några rejäla o-ringar och några spännen och du har en tät låda som till på köpet skulle kunna se riktigt profsig ut!!!
Exempel på hur ett tätt batteripack kan se ut hittar du bland bilderna på http://groups.msn.com/Divelight/_whatsnew.msnw
Jag var själv inne på olje-idén men jag tror det hadde blivit så kladigt så jag försöker helt enkelt konstruera en tät behållare!
Ett tips är ju aluminium, jag kommer göra min batterikanister av ett aluminium rör och låta svarva ett lock och en "ände". Det finns ju folk här som kan fräsa aluminium och plexiglas. Det, några rejäla o-ringar och några spännen och du har en tät låda som till på köpet skulle kunna se riktigt profsig ut!!!
Exempel på hur ett tätt batteripack kan se ut hittar du bland bilderna på http://groups.msn.com/Divelight/_whatsnew.msnw
Senast redigerad av Henrik Kjellberg 18 juni 2006, 22:05:28, redigerad totalt 1 gång.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tranformatorolja är lösningen. Billigt och fungerar perfekt, den är likssom gjord för sån´t.... Finns tillverkare av undervattensteknik som oljefyller enheterna för att slippa göra ett tryckvattentätt hölje.
Neste Trafo10X skulle jag rekomendera då den är skaplig miljövänlig, men ändå uppfyller hårda krav.
http://www.nesteoil.se/document.asp?pat ... ;5939;6026
För att hitta en försäkningsställe nära dig
Neste Trafo10X skulle jag rekomendera då den är skaplig miljövänlig, men ändå uppfyller hårda krav.
http://www.nesteoil.se/document.asp?pat ... ;5939;6026
För att hitta en försäkningsställe nära dig