Bygge av switchat nätagg

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Blev tvungen att revidera lite, denna låda är ju högre än den vanliga så säkringshållarna får definitivt plats "ovanpå" varandra, mätte förresten precis att de bygger 16mm inklusive mutter sen ska man gärna kunna dra muttrarna också så 20cc är nog att betrakta som ett minimum, 36 totalt alltså.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Det slog mig plötsligt att säkringshållarna bygger en hel del inåt i lådan, likaså blev jag att förstå att DIN inte kan sitta på mitten detta för att jag avser klämma in en så stor toroidtrafo jag kan för att få ut maximala VA.

Har precis mätt upp alla fysiska dimensioner på alla kontakter och reglage, sen måste alltså toroiden sitta längst till höger (bakifrån sett) men saknar måtten på dom feta glättningskondensatorerna och på själva toroiden (bådas storlek är beroende av varandra rent mekaniskt).

Jag har alltså preliminärt bestämt 10mF/50V och 2X24V 80VA.

Jag satsar alltså på 2X3ADC vid 24V, där Up=34V och grovt räknat blir det kvar 10V över trissorna, 10X3X2=60W men nu går aldrig (nästan garanterat) 3A samtidigt i de båda kanalerna så 30W är "allt" som maximalt behöver kylas bort mha min fina låda av Aluminium (?), strömmen genom sekundärerna är maximalt 2X3AXsqrt(2) och multiplicerat med 34V blir detta 290VA och även om man kan argumentera bort hälften så blir det fortfarande 145VA :D

Jag har tittat på trafos och jag får absolut inte plats med mer än en 80VA's trafo, nästan hältfen alltså :)

Jag ska nu kika lite mer i ELFA-katalogen och återkomma med fysisk storlek på både C och Tr, nånstans 80mm i diameter känns kunna funka för toroiden, höjden får dock inte vara mer än 51mm.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt om här.

KTD som PCB kasseras :D

Jag kommer bygga KTD i luften men då bara som rent ostabbat nätagg.

Utgångsspänningen är lite oviss men det lutar åt 2X18VAC på trafon dvs knappt +/-25VDC vid full belastning.

Jag vill gärna kunna leverera 2X3ADC (om inte annat så för att detta är min plan för min KSU), taget gånger 1,41 blir det 2X4,2AAC.

Jag har en Vellemann trafo på, vänta...2X18V/2X4,44A, vilket blir perfekt :)

Att jag har denna trafo har att göra med hur jag först mycket naivt försökte skapa ett spänningsagg på just +/-24V/3A.

Gött, då har jag trafon i alla fall, även om 24V reglerat inte kan komma att fås ut ur denna trafo, oavsett jättekondingar men 24V med lite rippel kan man få ut alternativt har jag räknat ut att 21V går att få ut med feta lytar men som sagt, dessa reglerande delar kommer sitta utanför KTD som separata moduler såsom KSU.

Jag kommer alltså bygga ett rent oreglerat nätagg med endast:
1) Apparatintag modell dator med skyddsjord och inbyggd säkring (sen ska det ändå inte fuskas internt med krympslang över alla HV-förbindelser)
2) DIN 5P för distribuering av ström till övriga enheter (eller egen experimentell enhet).
3) ON/OFF-vipp
4) Två gröna LED (alternativt en glimlampa, vi får se)
5) Två feta lytar, preliminärt 10mF/35V (smältlimmas mot vägg).
6) Två bryggor, preliminärt 8A/800V (har)
7) En fet trafo (har)
8. Lämplig låda (bygger själv)

Angående punkt 5 har jag börjat lura på att bygga egna (kvadratiska) lådor genom att köpa 2mm U-profiler och vända dom 90 grader mot varandra, U-profiler av Aluminium kan man köpa på löpmeter och många ställen tycks kunna kapa till vad man vill ha, känner inte riktigt till nåt men avser googla lite, tips är mycket välkommet :)

MVH/Roger
PS
Fasen, kanske jag skulle ha två säkringar till dvs en per sekundär?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Min Velleman-trafo (16018):
VA: 160
Prim: 235V 50Hz
Sec: 2X18V
A: 2X4,44A

Mekaniska dimensioner:
D: 101mm
H: 50 (inklusive rondell).
Bult: M6

Jag har bestämt mig för kvadratiska lådor bestående av 2mm U-profiler av Aluminium.

Att jag väljer just kvadratiska lådor har att göra med att det är enda gången man kan vara säker på att det passar.

Jag har länge känt att 150X150mm nånstans är lagom, nu ser jag ocksa att höjden måste vara större än 50mm (åtminstone för denna enhet MEN jag känner inte för att böka med mer än en U-profil).

Så internt MÅSTE burkarna minst bli 50mm, med 2mm gods både uppe och nere så krävs 54mm utvändigt.

Vi satsar på minst 54 invändigt ty då har vi marginaler.

Burkarna blir då lite stora men kan också kännas gediget, dock 8 lådor på varandra betyder > 8X(54+2X2 + app.fötter)>46cm :D

Sen har jag känt att 150mm är en schysst bredd (märkte tidigt att 120mm före sidogods blev i smalaste laget), denna bredd går att spika.så vi gör det nu.

Jag ska alltså ha tag i U-profiler av 2mm Aluminium som har de utvändiga dimensionerna 58X150 där 58 är ett tämligen starkt minimum medans 150 är varken eller.

Nu ska jag surfa på det här, har fått några bra tips av en vän.

MVH/Roger
PS
Observera att jag alltså avser kassera KTD i dess PCB-form medans jag istället kommer luftbygga ett agg som är oreglerat runt 24V.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har redan ändrat mig :D

För det första bör godstjockleken hos Aluminium-profilerna var runt 5mm (5mm är en ganska grov panel, M2-skruv och 4mm istället?) för då kan M3 nyttjas.

Profilerna blir alltså så grova att 4 skruv räcker för att hålla ihop dom fullständigt, så man får gänga upp 4 hål i nederkant av lådorna, tom jag känner att detta är do-able.

Dock har jag bestämt mig för att strunta i detta spår, mest för att jag inte är så förtjust att jobba i metall samtidigt som trä/plyfa är mer förlåtande.

Så jag har bestämt mig för snygga plyfa-lådor istället, de kommer t.ex ha lamellerna framåt som dessutom kommer vara klarlackade med båtfernissa, det blir jävligt bra det här :D

Jag vill ha ett och samma mått på alla mina lådor där KTD sätter normen (pga stor trafo och feta kondingar).

Jag har kollat in trevliga handtag hos ELFA som jag funderar på att både ha bakåt och framåt, anledningen till jag även behöver ha dom bakåt är att det kommer sitta en fet kylfläns där på flera av mina enheter samtidigt som jag tycker det är en schysst känsla att kunna ställa dom upp med arslet neråt, 55mm tycks vara minimum cc-avstånd (lite drygt 60mm innermått måste alltså panelen hålla för att komma åt att skruvas inifrån).

Trafon har tidigare satt minimum innermått till 51mm, för att kunna skruva dit dessa handtag måste innermåttet vara 60mm, plus 2X12mm plyfa ger en ytterhöjd på 84mm, aningen högt men inte så mycket att göra åt.

Gillar ändå inte riktigt 84mm utvändigt mått, 70 skulle jag vilja ha.

Om man eventuellt fräser lite för trafons rondell så räcker 50mm invändigt, 2X10mm plyfa (som jag dock inte vet vart jag ska få tag i men vet finns) ger då 70mm utvändigt mått, problem solved :)

Så vi spikar 70mm yttermått med 10mm lock&botten dvs 50mm innermått.

Mitt djup bestäms av trafons diameter som är 101mm, ett lämpligt absolut minimum är då 110mm invändigt djup.

PCB (halva EU) kan komma att monteras bredvid varandra (KMA+KTA funderar jag på att integrera) och jag vill nog ha plintarna horisontellt dvs det invändiga djupbehovet blir minst 2X80=160mm.

Eftersom höjden är såpass hög så behöver jag inte, förutom för KTD, riktigt ta hänsyn till hur mycket saker bygger inåt för de kommer aldrig att komma direkt ivägen för komponenter på korten (ty sakerna monteras mest på halva fronthöjden) men 1" på vardera sida är nog ändå att rekommendera så ett invändigt djup på 200mm låter bra, vi spikar det för det ger trevligt med space för kontaktdon och reglage av alla möjliga sorter.

Bredden då, ja vi kan dels titta på längden hos 1/2 EU, dels titta på trafon (101mm), om vi tittar på trafon och därmed KTD så vill vi minst ha 50mm kvar (space för lytar och bryggor) till ena kortsidan när vi har fäst trafon vid andra kortsidan, alltså måste invändiga bredden vara minst 150mm.

Det här blir ju ingen snygg låda, vi får tänka om lite:
H: 50mm invändigt, spikad
D: Om jag istället placerar de halva EU på bredden så räcker 100+40=140mm invändigt
B: Invändiga bredden är minst trafon + 40mm dvs 140mm

Lite smålustigt resultat för lådan blev kvadratisk (vilket var förutsättningen för att jag hade kunna tänkt mig att beställa U-profiler av Aluminium redan ovan) preliminärt, vilket med 5mm AL-gods alltså ger 60X150X150mm utvändigt, men vi ska inte nyttja AL utan nyttjar 10mm plyfa som lock, botten, sidostycken och 4mm plyfa som front/bak (vilket kan ställa till det för mig för handtag i 4mm och lyfta där...) vilket ger de preliminära yttre dimensionerna i plyfa-fallet: HXBXD=70X160X148mm.

Nu tycker jag vi snyggar till proportionerna lite modell gyllene snittet, 3:4 hade gamla tjock-TV'n väl?

Om man drar till 70X220X150 då?

Ser faktiskt en kartong precis framför mig på matbordet, den har måtten [100]X220X150 och förutom den något "klumpiga" höjden känns dessa proportioner asbra!

Det blir liksom en rätt bred front, ostörande hög höjd och ett proportionerligt djup som alltså får plats med två halva EU bredvid varandra (om än med tråkigt felriktade plintar).

Vad tror Ni om min ide'?

Här ska planeras mera :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med fast reglering av trafospänning (KTD).

Jag har tagit ut två kort som kommer sitta i:
1) KAP, Knoppson Analog Processor
2) KTT, Knoppson Transistor Tester

KTD är alltså en fast reglering av den likriktade transformatorspänningen (bryggor kommer skruvas fast i AL-panel, bultelyter likaså), den gör inget mer utan förväntar sig bara en glättad DC in, jag har bestämt mig för att frysa denna spänning till +/-18V för det är allt mina OP tål (TL084 som dessutom är relativt billiga), ursprungstanken var annars +/-24V och ett trick där OP ändå bara matades med max +/-12V men jag tycker det blir för meckigt.

MVH/Roger
PS
Båda effekttrissorna kommer få 3P hylslister monterade i kortet så att man enkelt mha stiftlist kan flytta dom till panel för kylning om det skulle behövas, detta gäller förresten alla mina effekttrissor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt två KTD.

Förväntade mig inga problem pga att kretsen är så enkel men jag förstår ju elektronik så dåligt så jag fick problem :)

Jag fick en bit högre utspänning än mina önskade 18V dvs 19,5V nånstans.

Samtidigt lös LED:arna som solar :D

Sen mätte jag och räknade lite, LED fick hela 15mA med glättad 18Vac (25Vp) in samtidigt som utspänningen alltså var nära 19,5V.

Plötsligt slog det mig dock att Zener-spänningar är definierade vid 5mA så jag kom på att strömmen var boven samtidigt som jag vill ha en hel del ström i den noden för jag önskar BDX33/34 skall kunna ge 3A minst, om man leker med tanken att hela 5mA kan nyttjas av trissan så blir nu max utström 5mA*750=3,8A, vilket blir bra.

Här ser man dock att vad som kommer att hända när det dras hög ström ut och det är att det kommer dras mycket basström från noden också och när det sker så får Zener en mindre ström igenom sig och då faller utspänningen (lite), den blir i alla fall inte så stabil som jag egentligen hoppats på med min amatörmässiga kalkyl.

Nåväl, med 5mA standard-ström lyser i alla fall inte LED:arna som solar längre :)

MVH/Roger
PS
Med 1k isf 330 Ohm och därmed 5mA (LED+Zener)-ström får jag nu knappt 19V efter 20 min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänker jag lite till så tror jag inte TL084 gillar +/-19V, AMR för den är +/-18V och det är alltså AMR (Absolute Maximum Rating).

Mina röda LED är egentligen inte röda för bandgapet hos "superröda" är 1,6V, dessa röda är 1,8V dvs inte riktigt röda (felbeställning).

Dock tycks jag alltså ligga nära en Volt för högt, då säger jag att vanlig diod typ 1N4148 ligger på 0,7V så genom att byta till 1N4148 istället för 1,8V-LED så kommer jag ner ganska precis 1V.

Jag är dock konfunderad, jag har nu alltså 18Vz+Röd=19,8V på basen och får ut 19V på emittern vid 33mA (undrar vad jag får ut vid 3A :humm: ).

Jag tappar alltså "bara" 0,8V ut medans en Darlington SKALL tappa 1,4V.

Undrar om jag puttar ut för lite ström för att detta skall vara relevant, dvs vit större strömuttag så sjunker spänningen och det börjar jag förstå beror på att det då går mindre ström genom Zener+LED.

Jag tror således att man kan konstatera att spänningen, trots resurser, sjunker med ökat strömuttag.

MVH/Roger
PS
Gjorde precis ett test med 8R som last och 25V in, ut fick jag väldigt nära 19V så spänningen tycks inte sjunka alls trots 2,4A strömuttag (observera dock att jag körde detta test under väldigt kort tid för BDX:arna har inga kylflänsar).

Kommer nu på att matningen ut från KTD skall gå igenom KPD (Power Device) som är en diodsummator av batteri + KTD, här tappas det alltså 0,7V hos endera matning och 0,3V över AMR tror jag ärligt talat inte spelar nån roll (även om man egentligen inte skall ligga där alls).
Skriv svar