Behöver hjälp, Mikron VCE 1600 m/Haas styrning...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Behöver hjälp, Mikron VCE 1600 m/Haas styrning...

Inlägg av Sparky »

Hej alla glada! (Och alla andra också IOFS, vem nu det måtte vara...) :lol:

Nuväl: Hoppas nån här kan hjälpa mej med ett "lite" problem vi har med en av våra CNC-fräsar här på jobbet.

Som rubriken säger har den här maskinen styrning från Haas, ver. 9.37 (1997) och Haas Vector Drive 20/15 spindelservo.

Ett tag sen fick vi felmeddelande vid spindelbroms/stopp, att X/Y/Z-servona felade. Detta kunde man komma förbi med att trycka Reset, tills den dagen det inte gick längre. Vi gjorde felsökning och upptäckte att IGBT:n till spindelbromsen (Regen) hade dött - vilket orsakade att motorn skickade några hundra volt extra ut på DC-bussen när man bromsade. Felkoderna som uppstod efter detta var 102: Servos off, 160: Low voltage och 123: Spindle drive fault. Vi bytte IGBT:n med en kraftigare (efter rekomendationer från användare på CNCzone.com) och testade, fortfarande samma fel.

Vi försökte hitta nån som kunde laga spindelservot och kom i kontakt med ett företag i Tyskland som ville ta jobbet. Vi skickade ner spindelservot och fick tillbaks det ungefär en vecka senare, med några andra bitar bytta och 6 mnd. funktionsgaranti. När vi monterar lådan och testar, är det fortfarande samma fel! Om vi nu förmodar att servot fungerar, vad annat kan vara fel?

Observationer:
* Fault-lampan i spindelservot tänds direkt när man trycker på Power-knappen.
* Det finns en kontaktor i servot för 325V DC, denna slår inte till.
* 3-fasen in till maskinen är okej; 228V (+/-1V) på alla tåtar mätt mot nollan.
* 3-fasen till spindelservot är 230V mätt mellan tåtarna, som det ska vara.
* Alla kablar sitter på rätt ställe (trippelkollat).
* Alla säkringar är mätt till att vara hela.
* Motorn mäts till 0.8ohm mellan tåtarna.
* Regen-motståndet mäts till ca. 8ohm genom kabeln, dock frånkopplad från servot.
* I maskinens diagnosruta visas buss-spänningen som 2V där den borde vara 325V (gärna på grund av att kontaktorn i spindelservot inte slår till).

Frågor:
* Är det nån här inne med kunskaper om dessa bitarna, och som har felsökt detta tidligare? - Och kan hjälpa mej vidare så vi kan få våran maskin upp och köra igen, med tips och förklaringar på hur ting sitter ihop och fungerar?
* Törs jag starta spindelservot utan t.ex. motor inkopplad? (Vi glömmer spindelstart!)
* Törs jag aktivera 325V-kontaktorn utan att riskera att nånting annat går sönder i maskinen eller spindelservot? (Givetvis trycker man med nånting isolerat... :)

- Eller är det bara att svälja repkostnaden (€800 +frakt t/r Tyskland) och skicka hela maskinen till "Kingdom Come" med några kilon C4? *evil grin*

Alla tips och tricks mottages med tack.

Thanks in advance. :)

- Sparky
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Behöver hjälp, Mikron VCE 1600 m/Haas styrning...

Inlägg av persa »

Vad säger Edströms service ?. Det är ju trots allt en maskin tillverkad av Haas (som varit hos Mikron och fått annan maskinskylt) med Haas styrsystem och Haas servon

Känns som att rätt hjälp borde kunna komma betydligt snabbare därifrån än från amatörgissningar på CNC-zone eller på Elektronikforumet
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Behöver hjälp, Mikron VCE 1600 m/Haas styrning...

Inlägg av Sparky »

Well...

Allra först; ursäkta dröjsmålet, vi har haft häcken full med produktion så den här maskinen har fått ligga på is till nu nyss.

IOM att en Haas-tekniker inte dyker så djupt i problemet som jag har gjort, var förslaget från Edströms att man skulle byta hela Vector Driven, nånting som ville kostat oss ungefär 40.000 spänn - nästan lika mycket som hela maskinen är värt. Det ville heller inte ha löst problemet, IOM att motstånden i Regen-paketet hade gett upp! Det var här problemen började, när Regen-motstånden var kalla var det kontakt hela vägen igenom och allt såg bra ut. Men när dom värmdes upp av överskottsenergin blev det avbrott i två av dom med smäll och felkoder som resultat. (Jag körde maskinen på fullskaft, 8000 varv när Vector Driven dog under uppbromsning.)

Att byta Regen-paketet ville ha kostat oss 10.000 till - samt ännu en Vector Drive när den nya hade pajat - så det hade nog kostat ungefär 90.000 att laga en maskin värt 50.000. Även 40.000 för en ny Vector Drive var över smärtgränsen för våran ledning.

Men den delen av maskinen fungerar nu klockrent efter att jag har bytt lite komponenter i Vector Driven, samt bytt ut alla motstånd i Regen-paketet. Det fanns redan hål för en fläkt i Regen-paketet så en sån är nu monterat. Nu är det dags att ta itu med ett oljud i drivlinan, så jag ska byta alla lager både i motor och växellåda. Det har rasat såpass illa nånstans att det syns på effektmätarn när motorn snurrar. Så långt har jag rivit drivlinan och skickat motorn till Tornion Sähköpojat i Finland IOM att vi hos oss har noll möjligheter att få av och på kugghjulet som sitter på motorn (byte av främre lager). Sähköpojat kan göra såna jobb i sömnen så vi får nog tillbaks motorn med nya lager i veckan som kommer. Under tiden ska som sagt växellådan också få nya lager och allt av drivremmar ska bytas. Efter det ska maskinen vara i "toppskick" (Jo jag vet, en maskin från 90-talet kommer aldrig bli i TOPPskick!). :) Men spindeln är rak, bädden är schysst, verktygsväxlingen fungerar som den ska och maskinen har "ganska" bra med minne. Kanhända ser ledningen också att maskinen efter dessa operationer är såpass mycket värt (drar in pengar) att vi också byter spindel i en inte för fjärran framtid. Man kan ju hoppas. :)

Men tillbaks till detta med "amatörgissningar"... Jag anser att det i detta forum finns kunniga och duktiga människor som har haft näsa och fingrar i många konstiga saker och har erfarenhet på det mesta, vare sig amatörer eller professionella. Hade jag ansett att det inte var tillfället, hade jag aldrig ställt nån fråga här. Hoppet var att nån hade varit ute för nåt liknande problem tidligare och kunde ge tips på hur man går till väga för att lösa det. Och, som sagt, jag har inte fått stort med hjälp från Edströms i det här fallet, annat än förslag om att byta bitar för flera tiotals tusen spänn. Efter att ha suttit några timmar med Vector Driven och bytt komponenter i den vet jag nu mycket bättre hur den fungerar och kan ta itu med liknande problemer om dom skulle uppstå igen. - Pluss att reparationen av komponenterna kostade oss BETYDLIGT mindre än dom 50.000 som en ny Vector Drive och ett nytt Regen-paket ville ha kostat, även fast vi pröjsade ca. 10.000 för att skicka våran Vector Drive till Tyskland.

Och den som tycker att 50-60.000 på bordet direkt ville ha gjort att vi kunde dra in mycket mer pengar i produktionen på den tiden som maskinen har stått stilla, får absolut ta den diskutionen med ledningen i våran lilla firma.

Det är också min åsikt men dom lyssnar inte på mig. :)

- Sparky
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Behöver hjälp, Mikron VCE 1600 m/Haas styrning...

Inlägg av Sparky »

Så, då är den här mackapären fixat och i drift.

IOM att maskinen knappast har sett underhåll i sitt liv hittade jag lite drygt två cm. med gegga i växellådans oljetank och kunde konstatera att alla lager i växellådan var trasiga, dom lät som en påse nötter när man snurrade på dom. Alla lager är nu bytta, allt av bitar är tvättade, alla drivremmar och liknande slitdelar är bytta och maskinen har fått "a new lease of life" som det heter på Utrikiska.

Lite roligt är det att det står en varning på växellådan: "Allt blir förstört om man skiljer motorn från växellådan". Jaha? Hur f@n fick dom ihop det då? Det var inga problemer varken med att få av motorn eller isär växellådan, med en 40-tonns hydraulpress får man av och på växellådans remhjul och lagren är standard, no sweat. det svåraste var som sagt att byta främre lager i motorn, där vi inte hade nån avdragare eller andra möjligheter att få av kugghjulet - något som Tornion Sähköpojat fixade elegant för oss. Kunde skrivit mera om den här reparationen men orkar inte, har fått nog av den maskinen. Den fungerar så då struntar jag jämt i resten. Hoppet är att dom antigen byter spindeln (nej, jag kommer INTE byta lagren i den!) eller säljer maskinen till nån hobbygubbe eller nåt annat företag och får in en annan, ny(are) maskin istället.

-Sparky
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Behöver hjälp, Mikron VCE 1600 m/Haas styrning...

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att du uppdaterade tråden med hur det gick. :tumupp:

Jag gillar dessutom din inställning till det hela. :)
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Behöver hjälp, Mikron VCE 1600 m/Haas styrning...

Inlägg av Sparky »

Jo, det här har varit en lärorik resa - på flera sätt. En lärdom är nog att "jag kan", en annan är insikten i hur en sån mackapär fungerar och hur man med relativt enkla medel kan återställa funktionen utan att det kostar skjortan och halva knuugeriiget. Men utan schemat från TayfunK på cnczone hade nog den maskinen fortfarande stått overksam.

Sen fick vi ju också bekräftat ordspråket om att "allt är "bara" för den som inte behöver göra det själv". Med andra ord är det väldigt enkelt att gnälla över att maskinen står där i tusen bitar och att inget blir gjort medans den som ska laga eländet är fullt upptagen med andra uppgifter med betydligt högre prioritet. Men det är över nu, good riddance och vars'go' nästa! :)

- Sparky
Skriv svar