Mikrofonförstärkare (diskret)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Back to business...

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med min diskreta mikrofonförstärkare (KMA_D).

Jag har tagit ut ett kort som kommer sitta i:
1) KAP, Knoppson Analog Processor

KMA_D kommer ingå som en mikrofonförstärkare i KAP för det fallet man eventuellt kanske vill mäta på eller spela in nåt ljud (det är t.ex intressant att kunna lyssna på nåt svagt ljud med hjälp av riktningskänsliga mikrofoner), kan ju vara vad som helst men till exempel fågelkvitter, ut har man i alla fall en mer lämplig nivå och vill man leka lite så kan man bara koppla KMA_D's utgångssignal till KTA (testförstärkare) och driva en högtalare modell kareoke :D

Man kan också plugga in typ en elgitarr och lyssna hur KTA (Bipolär Klass B mätförstärkare) plus högtalare låter.

I min värld är dock den största nyttan uppmätning av högtalares frekvensgång.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu börjat bygga på min diskreta variant av mikrofonförstärkare (KMA_D).

Jag har precis fått monterat alla motstånd.

Det skall bli spännande att se hur speciellt nivån skiljer sig från min OP-bestyckade variant (KMA), eventuella avvikelser avser jag korrigera med framförallt återkopplingen hos KMA.

Sen är det extra spännande vad bandbredden blir.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med bygget av min diskreta mikrofonförstärkare (KMA_D).

Ett orosmoln är dock att 1000uF-lytarna bara tål 16V medans jag planerar köra 18V som max (kanske ända upp till 19V), matningen är alltså 6V-18V där 6V representerar urladdat 9V-batteri.

Ska bli kul att mäta på denna, jag har bara designat den på en höft och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig.

Kan inte speciellt mycket om elektronik men vissa basal grunder kan jag och man kommer en bit på väg med det, till exempel går korten att efterjustera om man gjort nån tabbe (vilket jag har gjort flera av redan :D ) men om man inte ens hade basal kunskap skulle man inte komma nånstans, nu är dock frågan vart jag kommer med detta, troligtvis inte så mycket längre än ingenstans men resan är ändå rolig :D

MVH/Roger
PS
Förstärkardelen är inspirerad av hur jag och många med mig bygger rörförstärkare, skillnaden JFET och pentoder är t.ex noll om det inte vore för den högre spänningen och att pentoder har fler finesser att bjuda på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

OPAMPAR, SLÄNG ER I VÄGGEN!

Jag har nu byggt en diskret mikrofonförstärkare som har följande prestanda:
1) Vid -1,5V klipper det
2) Vid +3V klipper det
3) Brum/brus: 0,2Vpp (mest brus faktiskt och oskärmat kort...)
4) Precis innan oscilloskopklipp neriifrån: 2,6Vpp
5) Uin=12mVpp
6) Av=2,6Vpp/12mVpp=217! (två kaskadkopplade BF245A bara, obs)
7) BW=500kHz!!!!
8. dvs GBW=500000*217=109MHz :whoho:

Så vad gäller nivåer och bandbredd är allt frid och fröjd men när det gäller TTL-komparatorn har jag problem för den blinkar i princip inte alls, får ingen riktig ordning på den men när jag stryper trissorna så får jag inte matningsspänningen ut på kollektorerna så jag börjar misstänka felaktig layout fast först skall jag nog byta åtminstone den ena trissan som alltså ger 1V på kollektorn när dess bas och emitter är kortslutna, borde ge hela Zener-matningen då tycker amatören jag.

MVH/Roger
PS
KMA_D är matad med 12V i detta läget, en naiv förhoppning är att den skall klara av att leverera oklippt signal med 6V-18V matning, allt jag egentligen behöver är 0,5Ve (1,4Vpp).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade vad som var fel med komparatorn (TTL), beta var nämligen alldeles för stor så signalen orkade inte upp till normala nivåer, så jag tog helt enkelt bort beta-motståndet och då funkar det :)

Lite data:
1) 3,8Vpp TTL@Uut=2,8Vpp (max linjär utspänning)
2) 3,8Vpp TTL@Uut>0,6Vpp

Detta betyder att peak-to-peak så är synksignalen (TTL) 3,8V och att Uut måste vara över 0,6Vpp för att det ens skall komma några synkpulser, 0,6Vpp är samtidigt 0,2Ve som är standard linjenivå -8dB vilket jag tycker är en bra lägstanivå.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker KMA_D får sätta kraven, såhär ser det ut när det gäller KMA_D vs KMA (nivåerna avser sinussignalen ut):
1) röd (PEAK) KMA: 3,7Vpp/LED lyser precis
2) gul (TTL) KMA: 1,5Vpp/LED lyser precis
3) röd (PEAK) KMA_D: 0,3Vpp/LED lyser precis
4) gul (TTL) KMA_D: 0,3Vpp/LED lyser precis.

När en sinussignal är seriöst LINE så har jag fått lära mig att den är 0,5Ve (0,5Ve=1,4Vpp) dvs under det bör man lägga sig för detektion, KMA_D ligger bra tycker jag för den reagerar på LINE -13dB.

KMA behöver då uppenbarligen korrektion, både PEAK och TTL är ganska enkla att fixa till när det är OP-bestyckat, hade varit värre om KMA_D hade behövt korrigeras.

Dock mäter jag nu nåt lite tråkigt, KMA_D kan bara leverera -0,5Vp/+1,5Vp vid 7V's matning, lite dåligt ty jag har precis påvisat att 0,7Vp är önskvärt men det är sällan man lirar med fullt urladdat batteri.

Signalen skulle gå att korrigera en aning men kräver ganska rejäla ingrepp (större Rs), jag kanske gör det ändå ty mina PCB är av sån skön art att dom tål att bytas komponenter på (2-lagers regerar, tack TomasL).

MVH/Roger
PS
Allstså måste KMA(PEAK) och KMA(TTL) ner till 0,3Vpp, PEAK är ganska enkel att justera för det handlar bara om biasering från en Zener, TTL kan man justera mha feed-forward motståndet eller dess beta, tämligen enkelt att fixa detta i en OPamp-koppling MEN Zener-återkopplingen mha OPamp suger. Mäter nu att TTL(KMA/OP) bara klarar 16kHz innan den "försvinner", den diskreta varianten (KMA_D) fungerar dock ända upp till 52kHz. OPamp-bestyckade varianten av TTL är alltså riktigt dålig (ser dessutom dålig ut), en Zener i återkopplingsslingan både ser enkelt och bra ut men är det inte, dock finns det knep där man involverar en Vbe-multiplikator istället och jag har fått veta från säkra källor att dom fungerar bättre på HF. Förstärkningen hos KMA är ökad för att möta förstärkningen hos KMA_D, verkar vara balans nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått trimmat in så att alla LED blinkar vid samma tröskelnivå så dom blinkar i trevlig takt, allt utifrån en sinus ut på 0,2Vpp dvs Line-17dB.

Jag fick trimma lite, bl.a märkte jag att balansen inte var helt okej så jag injicerade ett litet motstånd i KMA, sen märkte jag att TTL hos KMA var trögtriggad och triggade alltså på en på tok för hög nivå men jag hade redan gjort en fix för detta som dock visade sig felaktig så jag korrigerade det.

Nu ska jag bara dokumentera det här även om en korrigering av OP-varianten vad beträffar komparatorn (TTL) är önskvärd, får se vad jag gör med det för det är lite knöligt att bygga om den i detta läget men det är samtidigt inte så svårt, kräver bara fyra komponenter (+3 alltså) för ärligt talat suger signalutseendet hos min komparator, klarar inte ens hela AF-området ju.

Kul ändå med analog teknik för det är så förlåtande, hade det varit digitalt måste ju precis alla "siffror" sitta där.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär blev min diskreta variant av mikrofonförstärkare (KMA_D).

Förstärkning runt 220 och bandrbredd runt 500kHz, PEAK/TTL-känslighet runt Line-17dB.

Nästa steg blir att bygga om KMA så att komparatorn hänger med inom AF sen skall jag nyttja distanser av plast för att stapla KMA:erna på varandra.

Ombygget känns lite spännande för jag fattar inte hur det kan bli så dåligt med en Zener, borde vara optimalt att sätta en Zener i återkopplingen om man vill ha +Vz/-0,7V men så enkelt tycks det inte vara och jag vill bevisa det för mig själv mha en Vbe-multiplikator för annars tror jag inte på det.

MVH/Roger
PS
Värden i Eagle-schemat är alltid dom som gäller, finns det inga värden så är det PNG som gäller
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar