Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lond »

Går det inte att montera på förlängningsbitar på skenorna för den lilla porten, så att den går hela vägen upp till taket?

/// Marcus
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jo jag har funderat på samma angående förlängningsbitar. Kanske får ta och höra med dom om de har någon ide.

MiaM: De fungerar sisådär. Man märker luften blir sämre men de ger ifrån sig en jädra värme. Min plan är att ha den på då och då när jag inte är där för att hjälpa få värme i plattan när jag väl satt på värmen. Har använt den relativt lite och inte nå länge när jag är där inne, man får vara försiktig. En i byn har kört en sådan där en hel del på sin uteplats där han har presenning och där fungerar det bättre, mitt är lite för tätt nu.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av KLset »

Intressant att läsa om hur det eviga arbetet fortskrider. Grattis till det nya jobbet - låter spännande. Hinner du ta bort andra halvan av skägget till dess att du kliver in första dagen på kontoret? :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det är inte något nytt jobb egentligen. Autoliv köpte upp Fotonic och delar av Optronic där jag jobbade sedan i Mars. Så det är samma kollegor lokalt och i princip samma arbetsuppgifter, bara lite mer muskler bakom :)

http://norran.se/affarsliv/autoliv-etab ... lar-898687

Jag måste erkänna att jag faktiskt rakade andra halvan också :)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Aha!

Kanske vore bra att fixa till golvvärmen som du väl installerade, så att den går att köra redan i så tidigt skede? Eller behöver det byggas mer för att det ska vara rimligt att koppla upp de grejerna?

(Antar att idag får man en gammal oljepanna med brännare i princip gratis så du skulle ju rent av kunna ha en sån provisoriskt utomhus om det saknas vad som framöver ska bli värmekälla. Så länge vattnet cirkulerar och det inte blir varmare än vad golvvärme normalt körs på som mest så lär det väl funka med trädgårdsslangar som provisorie ifall du inte vill kosta på en massa meter extra pexslang. Fast det finns ju en klar fördel att minimera energin som läggs på provisoriska lösningar förstås).
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jo, SM2XJP hade det förslaget också. Men då ska jag få tag i något som är i princip färdigt och kan pluggas in, har inte någon lust att lägga energi på att bygga något. Var till en kompis som bygger hus och hans rörmockare hade en sådan, så de fick byggvärme i hela huset via golvvärmen. Det är inte ekonomiskt försvarbart (om du inte eldar då) men det vore ett snabbt sätt att få värme i plattan. Jag vill direkt efter taket är målat och kabelstegar mm är uppsatt, få golvet behandlat för bara det är gjort kan jag faktiskt börja använda stället. Plus jag kan ta in fordon dit utan att behöva vara rädd man får olja på ett obehandlat golv.

Jag har funderar på att köra uretanolja på golvet. Vore trevligt att höra folks erfarenheter eller om de rekommenderar något annat? Epoxy går bort, det är för dyrt. Det var rejäla varningstexter på Uretanolja och det gillar jag, då är det bra grejor.
Chaf
Inlägg: 698
Blev medlem: 9 februari 2008, 11:05:31
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Chaf »

Hej :D
En fråga inte hänt något länge sen det var uppdatering.
M.v.h
Chaf
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jodå, nog har det hänt massor. Satt och pysslade med bilder då jag såg mailet om att du postat här på forumet :)

Nu kommer iaf en uppdatering. Det är rätt skoj att bygga nu då man får vara i värmen plus man ser hela tiden det händer en massa.

Tanken med eldragningen är att det kommer sitta 1st central i radiodelen som bara levererar ström till radioprylarna. Då är tanken att på sommaren under åsksäsongen kan jag bryta allt utom jord till radiodelen. Då borde risken för att jag får äckliga strömrusningar vid ett nedslag minimeras. Köket är på den andra matningen för verkstan och även ett fåtal rör som är till för övervakning mm men det är noga separerat. För nätverk blir det fiber mellan huset och verkstan plus även från pumprummet där det går in och eventuell server står in till radiodelen.

I princip all el som är inne i verkstadsdelen blir utanpåliggande och distribueras från kabelstege.

Bild
Snöat, skoj med traktor :)

Bild


Bild


Bild
Blev less på lilla kompressorn, så hämtade den stora från lagårn

Bild


Bild
Fick låna en bättre spikpistol av en kompis

Bild
Spikar läkt i taket

Bild
Lånat hem liften igen, så nu ska det sättas mer tak!

Bild
Plastat klart

Bild
Plastat och läktat radiodelen

Bild
Gott om plats här uppe också!

Bild
Åsså får man köra lite L50 ibland :)

Bild
Mer snö :)

Bild
SM2UVU hjälper som vanligt, han är kung!

Bild
Nu gipsar vi oss lite mer

Bild
Färdigt!

Bild


Bild


Bild
Vi fixar till så vi kan bygga på takstolarna uppe för att få dit mer isolering. Om jag då vill göra ett golv där senare så går det enkelt att göra.

Bild
45cm högt nu

Bild


Bild


Bild


Bild
Helgens arbete :)

Bild
Sedan blev det arbetsvecka igen men jag fick lite gjort på kvällarna. Reglade upp öppningen för trappen

Bild


Bild


Bild
Vackert väder

Bild
Plastat och läktat resten

Bild
Handlat virke så helgen blev räddad :)
Senast redigerad av sm2wmv 1 februari 2018, 23:33:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Kom på en dag när jag kom hem "Faan! Tältet"...gick dit och givetvis såg det ut så där. Gräsklipparen och de två fönstren som var där under klarade sig tur nog.

Bild
En liten kompis på besök

Bild
Förbereder för isolering

Bild
Och Nikke, SM2UVU på besök igen :)

Bild
Tejpar så att sedan när övervåningen görs klart och man satt OSB på väggarna så tejpar man där och den får agera ångspärr.

Bild
Fixar vid sovloftet

Bild
Medans Nikke reglar upp en holk där kvarnen för toan ska vara

Bild


Bild


Bild
Sedan blev det en tur söderut till mor och far för att hälsa på. Då dök de här delikatesserna upp :)

Bild
Dom här två är lite skeptiska till varandra :)

Bild
Bättre så :)

Bild
Kör hem isolering. Blev 7st pallar lösull, totalt 105 säckar.

Bild
Eftersom jag köpte materialet av järnaffärn fick jag låna fläkten gratis

Bild
Ännu mer snö

Bild
Isolerar lite med skivor

Bild
Lånar L50n av Matte för att hämta en arbetsbänk jag fått av GTL. Fint material på den så den ska renoveras upp sedan.

Bild


Bild


Bild


Bild
Byggt ett litet bord för att underlätta matningen av lösullen
Senast redigerad av sm2wmv 1 februari 2018, 23:30:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Lägger en 70mm isolering i golvet för övervåningen för ljuddämpning.

Bild
Anna hjälpte mig att mata maskinen medans jag gick med slangen. Det tog totalt 9h och tempot blev ungefär dubbelt så fort när jag fick halvera slanglängden. När det var 15st säckar kvar och jag var relativt slut så gick jag ner för att säga åt Anna att vi skulle göra kväll. Då tittade hon på mig helt oförstående "Men nu har du ju satt igång mig". Så det var bara att göra klart...

Bild
Ca 45cm isolering.

Bild


Bild
Blev mer isolering här eftersom det kommer förmodligen vara lite varmare i radiodelen än verkstan.

Bild
Tror det blev en vända upp till Luleå en helg men sedan åter på det. Nu sätter vi OSB och SM2UVU kom och hjälpte mig igen!

Bild


Bild
Väggen ut mot köket

Bild


Bild
Skaffat ett nytt verktygsbälte från ToughBuilt. Skitbra, man kan ta av och sätta dit olika fickor beroende på vad man ska göra. Riktigt bra kvalite också, mycket nöjd!

Bild
Blev en ny sådan här också...

Bild


Bild
Mer vägg uppreglat

Bild
Tar tillbaka lastpallar och lösullssprutan

Bild
Helg i Luleå och lite gos med Hicco :)

Bild
Reglar upp den nya "fuskväggen"

Bild


Bild
OSB på

Bild
Radioshacket

Bild
Och mer snö...

Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Satt OSB på väggen från köket ut till verkstan


Bild
Börjar gipsa

Bild
Myskväll med Hicco och Anna.

Bild
Sedan gipsa klart allt jag kan gipsa innan vi ska sätta in eldosor.

Bild


Bild


Bild


Bild
Burr

Bild
Lånar Mattes L50 för att plocka bort lite snö framför ladugården och bar även bort lite snö från andra sidan vägen där jag gärna dumpar snön när jag skottar.

Bild
De hade nedsatt pris pga utgående modell på det här golvet, 98kr/m2 istället för ordinarie 159kr/m2. AC4 golv så jag kunde inte låta bli. Lastade Caddyn med 500kg golv :)

Bild


Bild


Bild


Bild
Nu kommer jag enklare in och hämtar ved

Bild


Bild


Bild
Lite antennbilder :)

Bild


Bild
Charlie
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Nu kom Nikke igen. Han är föredetta elektriker med full behörighet men sadlade sedan om till att pyssla med automation. Nu kommer de gamla skillsen väl till hand :)

Bild


Bild


Bild
Rör för nätverk

Bild
Bakom fuskväggen. Kommer sätta utanpåliggande 4-vägs uttag, 1-2st vid varje dosa. Så det blir nog 48-64st stickproppar kan pluggas in på den väggen. Det blev 3st dosor på andra väggen.

Bild
Fixat klart avloppet upp så väggen kan sättas igen. Ska bara dra upp vattenrören också.

Bild
3st eldosorna på andra väggen

Bild
Nikke drar rör

Bild


Bild
Jag börjar dra lite rör som ska till "garderoben" för slutsteg

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Börjar bli fullt här. Det var jag som borrade hålen så dragningen blev inte direkt optimal :) Orutin...

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Mycke kablar blir det. PS borra ej nåt ventilationshål här :)

Bild
Fixerat rören

Bild


Bild
2st rör för övervakning.

Bild
Nikke ser glad ut

Bild


Bild


Bild


Bild
Senast redigerad av sm2wmv 1 februari 2018, 23:26:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Dags att gipsa mer!

Bild
Taket i köket gipsat

Bild
Och bakom fuskväggen

Bild
o radioshacket!

Bild
70mm isolering i väggen

Bild


Bild
Blir 1st dubbeluttag för el och sedan 1st dubbeluttag för ethernet på 4st radioplatser

Bild
Dosa för termostat, lysknapp och ett par eluttag

Bild
Sätter igen övriga väggar

Bild


Bild
Färdiggipsat!

Bild
Nu ska jag sätta OSB och gips på väggen i verkstan och sedan regla upp för slutstegsrummet. Vi insåg också att det är vettigast att regla upp där diskbänken ska vara och sätta gips även där. Det blir nog också ett pyssel för helgen.

Och som slutbild så är det ett litet blåmärke jag fick efter att jag trampat fel och åkte ner mellan glespanelen på övervåningen, tror min kommentar var "Oooooont" medans jag drog mig upp. Fick gå ner och vila en stund för jag började må dåligt, gjorde riktigt jädra ont. Var väldigt ont hela dagen och dagen efter men sedan har det knappt gjort nå ont alls.

Bild

Men tycker vi gjort bra progress, snart kan man börja spackla :) Ska låta det torka ur lite bättre först bara.
Janne5095
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 januari 2009, 23:58:10
Ort: Lindome

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Janne5095 »

Mycket roligt att följa! Fint med många bilder.
Användarvisningsbild
sYph
Inlägg: 9
Blev medlem: 9 november 2009, 17:02:27
Ort: Timrå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sYph »

Hur går det, allt väl?
När man följt den här tråden sen starten så blir man ju högst orolig när det är sådan lång stiltje. :o
Skriv svar