Jag har ett avr chip jag vill köra med en spänningsregulator 5v mha ett 9v batteri. Dessutom behöver jag använda mig av en OP-förstärkare från en givare. Den är kopplad som en inverterande F. Prolemet blir att jag då behöver en -5V matning till OP:n. Jag vet att detta går att komma runt på något sätt. Men hur?
Jag har naturligtvist försökt även med det. Men det blir inte som man tänkt sig.
elektronikkunskaperna är vaga. den icke inverterande vill bara arbeta r anär jag har -5 och 5.
Och du använder en op-förstärkare vaddå kopplad hurdå? Och givaren är kopplad på vilket sätt? Ja du fattar? Du får nog komplettera med mer info om du ska få någon hjälp. Schema också.
1: Bytt op-amp till en som kan köra rail-to-rail båda på ingången och utgången. Faran med negativ driftspänning är att den kan få för sig att skicka in det till µC'n = dåligt!
2: Man kan bilda -5V från +5V om man tar en LMC7660 men gör det enbart om det inte går på annat sätt.
Tack så mycket för all erbjudanden av hjälp! Det löste sig om något med en fulhack. Skulle gärna vilja lära mig ett tjusigare sätt att lösa detta på. Så jag återkommer med mer fakta om ni tillåter senare. Har en deadline att möta.
Använd LM324 eller LN2902/04. Du kan driva den på 0 och 5 volt och utgången följer det som är på ingången ned till 0 och upp till ca 1.5 under positiv matningsspänning.
Koppla ihop minus till utgången på op-n och lägg in signal på plusingången så är det en icke inverterande förstärkare med 1 gångs förstärkning.
Gör en "analog jord" som ligger 2,5 volt över jord. Använd rail-rail-OP.
Alternativt, mata OP:n med 9V, använd +5V som analog jord och spänningsdela utgången.