Fiero! Var: T:flytta en avställd bil från stallarholmen

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Fiero! Var: T:flytta en avställd bil från stallarholmen

Inlägg av Glenn »

Jag behöver flytta en bil från stallarholmen (ungefär vid Mariefred) till Norrtälje (typ), det är ca 15 mil.

Bilen i frågastartar och rullar och går att köra kortare sträcka, men den är avställd sen 1997 och därmed inte körd sen dess, utan har varit förvarad utomhus i 8 av dessa år, däcken ser rätt risiga ut också så därför är jag lite skeptisk till att köra den för egen maskin.

Det är alltså en biltransport eller ett biltransportsläp som gäller, jag har en bil som får dra 1800, men då jag saknar BE-kort så får jag ju inte dra detta själv.

Kan man låna en biltransport så funkar det med, jag har bara hittat en firma som hyr ut sådana och dom är lite dyra, och inte så nära.

Erbjudanden, tips och förslag emottages gärna.
Senast redigerad av Glenn 27 juni 2019, 12:43:17, redigerad totalt 1 gång.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Skogen »

Sök på Blocket:
Biltransport-Tjänster

Oavsett hur du gör lär ju det kosta en slant.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Glenn »

Billigast är förstås att helt enkelt köra bilen, då klarar man sej ju på ett par hundringar :)

Man kan ju utnyttja kryphålet i lagen att man får köra till besiktning, men det behöver inte vara den närmaste, så man kan boka besiktning i orten man ska till, ställa på, köra och sen antingen besiktiga eller om man är riktigt ful - avboka tiden igen.

Men jag litar som sagt inte riktigt på bilen efter det långa stilleståndet, hade det rört sej om 2 mil hade jag gjort så, inte 15.

Bäst vore ju om någon med biltransportsläp och BE kunde tänka sej göra det mot lagom ersättning, eller någon som kan låna ut en biltransport som går att köra på B.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Joe »

I Eskilstuna kostar det 500kr per dygn att hyra en bilkärra med totalvikt 2600kg fast det hjälper inte om man inte har BE.
Jag hyrde en flakbil av Karlbergs när jag hämtade en pickis i Sundsvall, men den kräver C-kort.

Det du inte har skrivit är vad bruttovikten på bilen är. Det är inte mycket till lastvikt på B biltransportsbilar och en släpkärra stor nog väger åtminstone 600kg tom.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Glenn »

Totalvikt på bilen är enligt transportstyrelsen 1490Kg

Det bästa jag hittat hitils är:

http://slapvagnscenter.com/hyr-slapvagn/biltrailers/

1600:- plus bränsle och ~200-250 extrakilometer.

Den får lasta 1600Kg och köras på B-kort (tror jag i alla fall, den väger ju under 3500), så det funkar ju.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Joe »

Tjänstevikt 1490 menar du väl? Om inte så borde det väl gå med en 1500 kärra och den får du väl dra själv.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av danielr112 »

1800 max släp låter som en v70 eller liknande? de ligger på 1200-1400 på BE kort om det inte är gammal häck. Skiljer lite på andra bilar men en transport i sig väger ju minst 500-600kg så på B kort på nuvarande bil går det inte dra den andre bilen om ja ... Den inte är ganska så lätt :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Glenn »

Nu blev jag osäker, har inte regnumret i huvudet så jag kan kolla, men det är det som transportstyrelsen förklarar med "faktisk vikt".

Bilen är en Saab 9-5, så min begränsning blir väl bilens tjänstevikt trodde jag, men nu verkar det ju ändrat till max ekipagevikt 3500Kg (B-kort),
kollar man TS app om bilen så står det:

"totalvikt, kg 2110"
"tjänstevikt, kg 1670"
"max släpvagnsvikt, Kg 1800"
"Max sammanlagd bruttovikt 3910Kg"

Finns ju en släpvagnskalkylator också, men då måste man ju ha regnummer på släpet.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Joe »

Det blir 3500-2110=1390kg totalvikt på släp vid B-kort.. Spelar ingen roll om du åker med en dunfjäder eller med en bil på, det är totalvikten som räknas (Egen vikt + maxlast)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Glenn »

Problemet löst, bilen står nu hemma hos mej.
fiero.jpg
Slutade med att jag hittade en kille med BE, stor bil och bilsläp som kunde göra det med kort förvarning i lördags, vilket passade perfekt eftersom jag ändå skulle dit och hjälpa farsan att köra hem husbilen som syns i bakgrunden. (den ska temporärt förvaras hemma hos mej), han tog 2000:- inkl allt, vilket får anses vara rätt okej.

..Så nu är man med Fiero.. med spruckna däck och kasst batteri, plus körförbud sen 2007 :) ..måste bara fixa pappren först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kolkish
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 januari 2018, 11:43:37
Ort: Solna
Kontakt:

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Kolkish »

Cool bil!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Glenn »

Kan ju uppdatera tråden lite.

Efter att ha bytt däcken, lagt in en varningstriangel och fixat typ 30 elfel varav de flesta berodde på oxid så besiktigade jag den, jag hade givetvis testat allt jag kunde innan besiktningen.
opus_bp (Custom).jpg
(Ja, det är min 9-5 Aero sportkombi bakom, jag fegade ur och hade följebil med mej.. fieron hade ju inte rullat på över 10 år..)

GIVETVIS så öppner sej inte högra flipplyset när han ska mäta.. SUCK.. det hade fungerat minst 15 gånger när jag testat innan..

Sen visar sej bromsarna ha fina värden, men frambromsarna ligger på, ungefär så det var trögt att snurra på hjulen.

I övrigt var dne godkänd, och besiktningsmannen påpekar att ramen SER rostig ut men är citat "kärnfrisk", najs.

Jag kör hem och när jag kommer hem ryker det om frambromsarna och när man hissar bilen så kan man i princip inte röra på hjulen med handkraft.


Flipplyset visade sej ha en slirkoppling vars "friktionsduttar" hade övergått till nåt mjölaktigt granulat, jag slöjdade till nya av nåt plastmaterial jag hade, borrade ut tumskruvarna som gick av vid demonteringen och gängade M4 och skruvade ihop allt. Voila, lyset funkar.

Bromsarna misstänkte jag först slangarna på (dom kan agera backventiler när dom delaminerar) men efter att ha kopplat loss slangarna satt kolvarna fortfarande fast.

Fick riva loss oken och ta isär dom, det visade sej vara magnesiumok med bakelit(?)-kolvar.. damaskerna till kolvarna var bara trasor.. Efter rengöring av oxid från tätningsringspåret så gick det lite bättre, och efter att ha slipat(!) bort beläggningen på kolvarna och sen finputsat med fint sandpapper så sattes oken ihop trots avsaknad av nya tätningar/damasker, allt funkar.

Ska beställa tätningar från USA och byta, för man chansar helst inte med bromsar, då byter jag förstås även all bromsvätska.

Men nu borde bilen klara en ombesiktning, har bokat tid i slutet av veckan, får se om jag är tillräckligt frisk då..

Har även varit ute och provkört en del, ganska annorlunda bil jämfört med japanska sportbilar (som jag har mycket mer erfarenhet av), motorn har HELT annan karaktär och gillar inte att varvas utan ska köras på låga varv, växellådan är allt annat än snabbväxlad, fjädringen är stenhård och den tar kurvor bra, men jäklar vad lätt den kastar ut rumpan i kurvor och framförallt rondeller om man gasar i utgången av kurvan..

Hopplöst irriterande att se den knappt synliga km/h-skalan på hastighetsmätaren också, måste klistra över mph-skalan med tydliga km/h-siffror på typ 30/50/70/90/110.

Hur som helst, i sammanfattning är inte bilen RIKTIGT min melodi, men trots allt underhållande att köra.

Nu om den blir godkänd kommer de mer kosmetiska fixarna, plus att jag ska serva den med nytt luftfilter och nya stift, och ja ny bromsvätska och ny glykol och termostat.. ska försöka få tag i original firmware till motorstyrningen också och byta från trimchipet. Just ja, byta damaskerna på styrleder osv.. då det är en amerikansk bil så har den ju fettnipplar på alla leder, vilket gör att dom håller i all evighet (om man smörjer som man ska), och då är det damaskerna som pajar av ålder tillslut, men dom kan bytas, ska bara hitta rätt sort. (Har testat att beställt några från bulgarien..)

Sen ska den nog faktiskt säljas, men det blir nästa år isåfall, först ska man ju ha lite kul med den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Glenn »

Kan tillägga att jag baklängesladdade batteriet och hade en ctek på det i några månader, MOT ALLA ODDS verkar det fungera.. peppar peppar, trots att batteriet är typ 15 år gammalt och har stått utan laddning utomhus hela tiden.. vete FAN hur det gick till..

Dock funderar jag på att köpa ett nytt batteri ändå, för säkerhets skull, man kan köpa en relativt billig storlek.
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Glenn skrev:Billigast är förstås att helt enkelt köra bilen, då klarar man sej ju på ett par hundringar :)

Man kan ju utnyttja kryphålet i lagen att man får köra till besiktning, men det behöver inte vara den närmaste, så man kan boka besiktning i orten man ska till, ställa på, köra och sen antingen besiktiga eller om man är riktigt ful - avboka tiden igen.

Men jag litar som sagt inte riktigt på bilen efter det långa stilleståndet, hade det rört sej om 2 mil hade jag gjort så, inte 15.



Bäst vore ju om någon med biltransportsläp och BE kunde tänka sej göra det mot lagom ersättning, eller någon som kan låna ut en biltransport som går att köra på B.
Nja. Riktigt så dum är inte farbror blå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: flytta en avställd bil från stallarholmen till norrtä

Inlägg av Glenn »

Tja dumma och dumma, dom följer lagen, och som lagen är skriven så kan man göra exakt så.

Läs lite på forum om folk som gjort det och blivit stoppade.

Dock var det ju lite olämpligt på flera sätt i det här fallet.
Skriv svar