Navtexmottagare

Berätta om dina pågående projekt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Navtexmottagare

Inlägg av E Kafeman »

En monopol-antenn som sätts upp en bit från huset med husets jord som referens blir synnerligen bra på att registrera just husets störningar i interna jorden.
Tänk multimeter, en prob i luften i trädgården, som registrerar spänningar relativt lokala jorden och andra prob-kabeln kopplad till interna hus-jorden. Registrerad signal blir ostörd jord - störd jord = ren skräp.
Tvinga inte på antennen din störde inomhus-jord, Använd lokal jord vid antenn, allt annat är fel.
Använd om möjligt väl balanserad matning till radion.
Ofta billigt alternativ är att använda nätverkskabel som returledare, då det ger mindre retur-strömmar jämfört med koaxialkabel och plockar upp mindre med mantelströmmar på vägen till radion.
Går använda koaxialkabel också, men då ska det vara bra impedansmatchat över hela radions mottagningsområde för att undvika att mantel-strömmar ställer till problem.
Om aktiv antenn, använd inte heller här husets lokala jord som spännings-referens.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Precis. Husets jords störningar blir i serie med antennsignalen eller så? Funderar litet på att ta ett jordankare och drämma ned där jag har en trästolpe nu, sedan använda den som jord.

Den aktiva antennen har tyvärr koax, dessutom behöver den spänningsmaning. Hur skall jag lösa det då?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Navtexmottagare

Inlägg av Biker »

Dc matning via koax är ju vanligt.
Du kör filter vid matningspunkten och avtappningspunkten så att säga

Haha och ja spänningskällan skall ju vara ren
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Navtexmottagare

Inlägg av E Kafeman »

Om man sätter antennen på ett rör som bankas ned en bit i marken är det förmodligen en jord som har mindre förluster än själva antennen som är kraftigt högimpediv pga av sin längd.
Strålningsresistansen är en bråkdel av Ohm, men det är en annan del i det hela som mer gäller sändning där du får gräva ner armeringsnät som täcker några hundra meter i alla riktningar om inte förlusterna till jordkopplingen ska vara större än strålningsresistansen. Lägsta jord-resistans ska givetvis alltid eftersträvas. Även vid mottagning.

Jag skulle undvika antenn-typen, att den har koax ger ju att den inte kommer fungera väl om kabeln dras in i huset.
Monopol i stället för dipol, när ändå antennen gjorts så vingklippt kort, är knappast heller helt optimalt tänkt. Enda fungerande jordplanet för antennen blir ju koaxialkabelns yttersida. :doh:

Mantel-strömmar kan till viss del dämpas mha av massor av ferrit-rör på antennledningen, koaxial-baluner mm men det dämpar även nuvarande antennens jordplan. Bättre vore med en trafo-koppling mellan koaxen och nätverkskabel vid själva antennen.
Se till att koaxialkabeln är i god kontakt med din lokala jord, typ det nedslagna röret.
Allra helst en tunad trafo-koppling för att minska risken för att lokala störningar vid andra frekvenser modulerar efterföljande förstärkarsteg men annars duger det med valfri trafo.
Antennkabelns impedans bör vara i häradet 50 Ohm och nätverkskabel drygt 100 Ohm så är man ambitiös kan en trafo på 1:2 vara lämpligt.
En väsentlig anledning till nätverkskabel, eller annan tätt partvinnad kabel är att sådan kabel påverkas ytterst lite av påstrålade lokala elektriska och magnetiska fält.
Används nätverkskabel är det därför viktigt att välja två gemensamt partvinnade ledare.

Beroende på hur mycket effekt antennens aktiva del drar men gissar max 50 mA vid 9-12 V så bör ett mindre batteri placerat vid antennen räcka ett tag, med t.ex. fjärrstyrt påslags-relä, som kan slå av batteriet när det inte används eller till och med laddar det inifrån huset eller via solcell. Solcell som belyses med lysdioder inifrån huset är fullt möjlig lösning. Bygg in trafo och kraft i lämplig låda.
Möjligen kan det fungera att köra batteri-matning inifrån huset via annat trådpar i nätverkskabeln, men det får inte på något sätt vara kopplat till husets interna jord, och det är svårt att ändå inte få med sig störningar som riskeras avges i antennens närhetom man vill ha absolut bästa möjliga resultat.
Matning via koaxialkabel fungerar inte, eftersom koaxkabel bör undvikas.

Som temporär lösning för att verifiera att det är husets interna jord som tillför störningar kan man börja med vanligt batteri och enklast möjliga trafo, typ kopplingstråd på ferrit-ring. Lasta på så mycket ferriter som möjligt på den kabel som nu går in huset kan hjälpa något. Sprid dessa utefter flera ställen på kabeln.
Senast redigerad av E Kafeman 20 augusti 2017, 18:39:47, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

OK. Notera att det är vertikalpolariserat och 518kHz så en dipol kan bli litet opraktisk :) Faktum är att min Tescun tar emot bra med Ferritantenn, men där har man nackdelen att denna är riktningskänslig och det kommer inte att fungera i en båt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Navtexmottagare

Inlägg av E Kafeman »

Jo den är en vertikalpolariserad monopol, med en halvmeter antenn-spröt. Därmed skulle en halvmeter till ge en minst lika bra dipol med betydligt mindre jordbekymmer om den är välbalanserad.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

OK. Så du menar att man skulle ha ett spröt? Halvmeters? (En kvartsvåg är ju 144m) Sedan mata den till ena tråden på paret andra till jord? Sedan en balun vid mottagaren? Skippa den aktiva antennen?

Jag har ju två mottagare, NASA HF3 som test och den är 50 ohm och sedan den jag bygger som har inimpedans ca 500 ohm.

Finns hur mycket CAT5-kabel som helst på jobbet eftersom vi bytt till 5e/6 så det kan jag säkert gräva fram.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Navtexmottagare

Inlägg av E Kafeman »

Ett spöt på den nuvarande antennen är ca halvmeter lång? Om den är aktiv eller inte påverkar inte antennfunktionen utan är en efterföljande egenskap.
Det går utmärkt att göra en aktiv antenn även av en dipol. Är det en monopol erfordras jordplan för att antennen ska fungera alls. Helst ska jordplanet vara förlustfritt. Förluster i jordplan fungerar som vilken resistor som helst, i serie med din antenn.
Antennen är kopplingen mellan elektroniken och luften. Bäst fungerar den om kopplingsförlusterna är små. För att koppla med små förluster till elektroniken är det vanligt att antennen på den sidan avstäms för att ge ca 50 Ohm på elektroniksidan medans den ger ca 377 Om mot rymden. Lätt förenklat är antennen en transformator mellan rymd och radio.
Halvmeter antenn vid 500kHz ger att antennen uppvisar impedans på någon kOhm i serie med strålningsresistansen, på någon 10-dels Ohm mot elektroniken.
Det är bara strålnings-resistansen som resulterar i mottagen RF-signal, impedansförluster i antenn och jord bidrar till att spä ut den signal som når radion på samma sätt som en resistiv potentiometer placerad i serie med signalkällan.

Du har nu en halvmeter spröt i form av en monopol, men för dipol behövs två spröt. 2*144 meter skulle absolut vara att föredra, helst placerade någon km upp i luften då för att inte det nedre spröten ska komma för nära jord, vilket ger osymmetri på dipolen eftersom övre och undre monopol belastas olika av jordinverkan ju närmare jord de placeras.
Generellt, kvartsvåg jordplan med låga förluster i jordplanet eller halvvågs lång dipol, ger en naturlig strålningsresistans i närheten 50 Ohm +/- 50% i centerpunkten av antennen. Om man matchar detta innebär det att antennen sett från rymden matcha lika bra, fast med 377 Ohm som utgångspunkt.
Det blir då en hygglig antenn-funktion i de flesta fall.

Nu är det ett opraktiskt antenn-format. en förkortad dipol kan användas i brist på bättre. Förkortad monopol fungerar också, fast sämre än en dipol pga av jordproblem i form av störningar och förluster.

Din ferrit-antenn, ferriten bidrar till att öka antennens appertur-area pga och spolen lindad på ferriten är en balanserad antenn. Om det är en dipol eller loop-antenn beror mest på hur den belastas. Om den är vertikal eller horisontal i sitt strålningsmönster beror på hur du placerar den.

Ficklampa, av samma skäl som man ska matcha glödlampans resistans mot batteriets inre resistans för max effekt-överföring, ska man göra samma sak mellan antenn och radio-mottagare för max mottagen antennsignal. Är radions ingångsimpedans 500 Ohm, så ska det helst vara 500 Ohms impedans på det man kopplar på denna ingången.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

Har ingen aning om hur sprötet ser ut inne i antennen. Allt är inne i ett plaströr.

Målet är att ha detta på en båt. Därav begränsningar i antennstorlek. De praktiska alternativen är antingen ett isolerat backstag eller en aktiv antenn. Det senare är att föredra. Funderade på en pa0rdt miniwhip och då avstämma den. I båten slipper jag hela problemantiken med smutsig jord och nätbrum.

Radion, en NASA-Marine HF3 och dito aktiv antenn fick jag låna. Den har jag som referens. Hembyggda mottagaren tänkte jag ha i båten, så dels vill jag ha den så bra som möjligt, dels skall jag se om jag får till en bra DSP-lösning på avkodningen.

För att kunna testa mottagare och mjukvara hemma behöver jag en rimligt bra signal och är nu mest inresserad av hur jag löser det rent praktiskt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Navtexmottagare

Inlägg av xxargs »

Skall du testa mottagaren skall du ha rimligt dålig signal - typ lika dåligt och ännu lite sämre än du har skickat till forumet, bra signaler kan alla hantera, dåliga signaler är det som skiljer agnarna från vetet när det gäller mottagarna och framförallt dess detektorer/avkodare.

Kan du hantera mottagningen med få bitfel trots svår störd miljö och liten S/N så blir det bara lättare för mottagarna i en båt med renare och mindre störd omgivning.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Navtexmottagare

Inlägg av E Kafeman »

Hur din antenn ser ut inne i plaströret har mindre betydelse, problemet är att den delen av antennen som nu utgörs av yttermantel på din koaxialkabel, ger oönskade egenskaper.
Därav kan man sluta sej till att det inte är en välfungerande dipol i plaströret.

Duger en kortare antenn för att få önskad förbindelse så ska man inte överdriva, men vid dessa våglängder gäller oftast att längre är bättre.
Kortade antenner blir alltid kompromisser. Aktiv eller ej är sekundärt.
Med aktiv antenn avses då vanligen ett förstärkarsteg med hög ingångsimpedans eftersom antennen är så kort relativt våglängd att direkt inkoppling till lågohmig last ger för stora förluster till den högohmiga antennen.
Man väljer hellre att förstärka termiskt brus i förhoppning om att mer av inkommande signal ska vara så starkt att det når över bruset orsakat av antennens höga impedans.
HF radio schematic.gif
En båt ger många möjligheter till lång dipol. Lång monopol kan vara mer krävande att få till just pga kravet på jordplan vilket kan vara överraskande svårt att få till med låga förluster.
Eftersom det kanske är tystare radio-omgivning i en båt, kan en sämre antenn fungera tillräckligt bra. vilket gäller både monopol och dipol, passiv eller aktiv.
Det är den sämsta delen i en monopol-antenn som begränsar prestandan. Monopol-antennen har två väsentliga delar, antenn-delen och jordplanet, där antenndelen och jordplanet är exakt lika viktiga.
Utan jordplan blir monopol-antennen oduglig även om den når upp till molnen. Då kan en halvmeter dipol fungera bättr. Svårigheten med så korta antenner är dess höga impedans, vilket måste hanteras på ett eller annat sätt, där ett av stegen kan vara att ha ett ingångssteg med matchande impedans. Kallas ofta aktiv antenn.

Testa mottagare och mjukvara hindrar inte att man sätter upp en så lång vertikal dipol som möjligt för bästa signal. Väl balanserad och man minskar mottagningen av egna jordplans-störningar. Vill du ha rundstrålande monopol, just för att utnyttja lokala jordplanet så kan det krävas lite jobb att verkligen ta emot radio-signal relativt antennens jordplan och inte koppla in sej på datorns jordslinga, det blir ju snudd på en superheterodynmottagare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Navtexmottagare

Inlägg av MiaM »

Hur mycket leder en vanlig 230V-nättrafo mellan primär och sekundär vid dessa frekvenser? Den aktiva antennen kan kanske försörjas med en separat nätdel som är galvaniskt skiljd, isolationen i trafon (mest kapacitiv isolation) kanske är tillräckligt för att slippa störningar men ändå också slippa ordna med batterier eller liknande?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Navtexmottagare

Inlägg av E Kafeman »

Om det är en temporär lösning för att trimma radio och mjukvara kan det vara enklast att nöja sej med ett externt batteri tills vidare, men det kan fungera med intern transformator för att överföra matning av extern förstärkare. På primären osymmetriska störningar och jordreferens dämpas då lindning till lindning bör ge viss balansering på sekundären och dämpas ytterligare via normal lågpass-filtrering av DC-spänningen. Sekundärens sida bör hanteras som balanserad RF-signal med avseende på kabeldragning och lokala jordplan så att man inte lokalt åter plockar upp skräp genom induktiv eller kapacitiv koppling innan matningen går ut till externa förstärkarsteget.

Som ett failsafe steg ett vill jag ändå rekommendera att börja med ett externt batteri. Då kan man lättare avgöra om efterföljande justeringar och utbyte av antenner eller förstärkare, DC-matning inifrån huset, olika typer av antenn-trafos/kablar,om dessa ändringar gjorda en i taget drastiskt påverkar radio-signalen.
Lite som systematisk felsökning. Ändras bara en parameter i taget är det enklare att avgöra konsekvensen av just den åtgärden.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Navtexmottagare

Inlägg av AndersG »

@xxargs
Skall du testa mottagaren skall du ha rimligt dålig signal - typ lika dåligt och ännu lite sämre än du har skickat till forumet, bra signaler kan alla hantera, dåliga signaler är det som skiljer agnarna från vetet när det gäller mottagarna och framförallt dess detektorer/avkodare.
Absolut. Bäst är väl att ha ett antal olika filer som jag sedan kan köra in i min dekoder.

@E Kafeman

Noterat. Skall testa litet olika varianter. pa0rdt's miniwhip är i princip en bit plåt, men en högohmig jfet försärkare. Den är väldigt populär hos de som kör SDR. Flera web-sdrs har testar kör med sådan.

@Mia
Inga problem att testa med en liten blyacku. Vi har en trave 12V 12Ah som vi använder i lilla gräsklipparen
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Navtexmottagare

Inlägg av LeCanard »

Jag hitade en ny (nåja, den har legat där ett tag) Navtexantenn, Furuno NX-3E, på hyllan. Sprötet är ungefär 1.2m och klumpen i botten har en 1"14UNS-gänga ("GPS-gänga") för att montera på ett 25mm rör. Vit RG-58 med TNC i änden. Kan det va nåt?

/LeCanard
Skriv svar