Kamera Slider med Lapse Pi

Berätta om dina pågående projekt.
A_Engberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 augusti 2017, 10:51:55

Kamera Slider med Lapse Pi

Inlägg av A_Engberg »

Hej, det började med att jag sneglat på billiga sliders på Ebay för något år sen men tänkte detta kan ju vara skoja o konstruera själv :)
Efter många turer så köpte jag mig en 3D skrivare i tanken på att skriva ut massa coola saker, inte blivigt så mycket coola saker om jag ska vara ärlig,
men under semester så började jag skissa lite i Fusion 360 och här är väl ett första utkast av min idé, den kommer bli ca 1 meter lång med 22 mm kopparrör som glidstänger.
Bild

Detta är vad jag har hunnit skriva ut på semestern.
Bild
Kullager har jag använt mig av 608Z till hjulen.
Bild
Tyvärr klarade inte det ställbara stativet att hålla min kamera stabilt så beställde ett stativhuvud i metall istället.
Bild

Nu när jag nästan skrivit ut allt (har inte bilder på alla delar, jag skrivit ut) så vill man ju ha slidern motordriven, så min tanke är att driva allt med en Raspberry Pi och en 12V DC motor. Fick idén härifrån https://learn.adafruit.com/touchscreen- ... r/overview

Jag har beställt lite grejor redan från guiden.
- 12v DC motor (likvärdig han har använt)
- Dual H-Bridge motor driver (samma som länken)

Nu när jag ska beställa transistorn till kamerasladden som guiden så blir jag lite kluven, är inte alls så haj på transistorer om jag ska vara ärlig :) står bara att jag ska ha en NPN Transistor, (se länk, en länk till)
finns ju en hel djungel av dom när man kollar på tex elfa.

Någon som har något tips?
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kamera Slider med Lapse Pi

Inlägg av Gimbal »

Det lär inte vara så noga så en BC548 skulle säkert fungera utmärkt. (För att trigga kameran.)
Skriv svar