Ett felkonstruerat nätaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av anders_bzn »

Jag har precis (nästan) byggt klart ett nätaggregat som jag började fundera på för länge sedan. Det har ingen strömbegränsning utan levererar upp till 9A tills något brinner upp.

Det levererar 2x9A 3-22V linjärreglerat.

Man bör inte ta ut 9A 3V för då blir förlusteffekten alldeles för stor. Vid spänningar över 10V går det bra.

- Det är fläktkylt, när temperaturen på kylflänsen går över 30grader startar en 230V fläkt.
- Det har reläer för att styra utgången,
- Det har övertemperaturskydd och stänger av utgången när det blir för varmt
- LED-voltmetrar från Kina
- Mjukstart av transformatorn (2x21V 500VA torid)

Ska man tvunget bygga ett sådant stort linjärt nätagg som detta så bör man ha ännu större kylare, strömbegränsning, trafo med flera lindningar som man kopplar in i serie allt eftersom man vill ha högre utspänning. Men detta är byggt med saker ut mina bra och ha lådor till största delen.
mit-front.jpg
Plåt bitarna och frontdekoren är tillverkade av Frank (Kakki) på CNC-design. Blev ju sjukt bra! Det är också Frank som gjort "Arkwork". Knapparna behöver jag också få hjälp med: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=88019
front-naked.jpg
back.jpg
front-open.jpg
Här ser man de tiovarviga pottarna (jag föredrar detta, andra föredrar två) och korten som de sitter monterade i. Hålbilden är samma som på regulatorkorten, tanken var först att de båda skulle sitta i en macka på kylflänsen och sedan kunde man bara förlänga axeln genom fronten. Nu blev det inte så.
open-top.jpg
lab1.png
Detta är schemat på regulatorn, mer eller mindre en kopia av schemat i databladet. R1 och R2 är 0,1Ohm för att klara 9A innan effekten blir 2W. Jag har också justerat värdet på R4/R5 för att få till utspänningsområdet.
Lab1-built.jpg
Byggt! Finns nog några kort till om någon skulle vara sugen.
lab-pcb.png
Layout, mycket koppar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av Castello »

Snyggt! Det blir många watt :)

Biffiga kondningar också, vad har du för värde på dem?

Konceptet att jorda plåthöljet är ju viktigt, så att proppen går om man skulle råka få en ledare kopplad till höljet. Men är det så att säga "standard" att göra så, och anses det vara tillräckligt säkert? Själv skulle jag nog vilja ha en jordfelsbrytare mellan agget och nätet, eftersom det kan ta en stund för proppen att lösa om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av stenD »

När man ska bygga nått så kraftigt kan det vara bra att kopiera en konstruktion från nån av dom stora där schema går att få fram tex Oltronix. Tror dock inte dom har kretslösningar som får brinna upp som skydd :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av anders_bzn »

Mja, det brinner inte upp. Säkringen skyddar och överhettningsskyddet skyddar mot olämplig belastning (hög ström och låg utspänning). Jag tänkte nog att det är det man kopplar in som brinner. 9A grillar många saker. Men i princip håller jag med, men detta är inget labaggregat utan ett nätaggregat. Jag har flera (är det fyra?) labagg (bland annat ett fett Oltronix som ger 5A 56V).
Castello skrev:Snyggt! Det blir många watt :)

Biffiga kondningar också, vad har du för värde på dem?
Det är 2 x 10000uF per kanal.
Castello skrev: Konceptet att jorda plåthöljet är ju viktigt, så att proppen går om man skulle råka få en ledare kopplad till höljet. Men är det så att säga "standard" att göra så, och anses det vara tillräckligt säkert? Själv skulle jag nog vilja ha en jordfelsbrytare mellan agget och nätet, eftersom det kan ta en stund för proppen att lösa om det vill sig illa.
Det mesta är isolerat med krypslang. På kortet i fronten finns det 230V men jag håller isolationsavstånd på ~10mm mot chassit. Chassit är jordat och jag har flera jordfelsbrytare i centralen.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av stenD »

Mja, det brinner inte upp. Säkringen skyddar och överhettningsskyddet skyddar mot olämplig belastning (hög ström och låg utspänning). Jag tänkte nog att det är det man kopplar in som brinner. 9A grillar många saker. Men i princip håller jag med, men detta är inget labaggregat utan ett nätaggregat. Jag har flera (är det fyra?) labagg (bland annat ett fett Oltronix som ger 5A 56V).
Jag tycker nog du bygger ett labbagg ändå, nätagg borde ha fast inställning alternativt en låsbar enkel pot.

Jag har fler oltronix än vad du har, 3st 60V 10A linjära :D
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av opampen »

Snyggt bygge! Trevligt projekt! Jag byggde själv ett liknande agg. för ett antal år sedan men med LM317 K och LM337 K som är TO3 kåpor vilka är lättare att kyla! Det går att få tag på TO3 kåpor fortfarande. Jag har även LM337 K eftersom det är bra med +/- spänning. Byggde dom på egna kretskort som jag etsade. Använde BDW51/52 som strömbegränsare till respektive stabb. Jag har dubbla trafar för att minska värme förlusterna som går att koppla om för låg respektive hög utspänning.

Använder 10 varviga pottar med förlängningsaxlar som är placerade så nära stabbarna som möjligt. Jag tar "bara" ut max 3A på varje kanal alltså 6A totalt. +/-1,2 -20 V.

Förutom det finns +/- 12/15 V. 0,5 A för t.ex. op-kretsar.

Tycker det verkar som om du är på gång och att det kan bli ett bra resultat i länden. Kanske jobba lite på strömgränsen? Hur mycket sjunker spänningen vid full last? Rippel/brus? I mitt fall sjunker spänningen endast ca. 25mV vid full last och bruset är kanske någon mV.

Tittas gärna på dessa kretslösningar, kan funka som inspiration på vägen!
https://www.google.se/search?q=labbaggr ... YHVAhXCIpo

Så bra att du också är så klok att du bygger linjära aggregat då dessa sw.agg. har blivit så vanliga men kan om det inte är en mycket påkostad konstruktion verkligen vara ett riktigt elände och störa/förstöra elektronik!

Du skrev att du använde filter kondingar på 20 000µF kanske lite små om du ska ta ut 9A. Skulle tro att kanske 50 000-100 000µF skulle vara bra!

Ska bli intressant att följa!

Ja, Oltronix nämndes här tidigare. Dom var stora på linjära agg. Han hette Karl o Olsson som startade tillverkningen någon gång på 50/60-talet. Från början var det rör sedan användes transistorer i drivkretsarna och rör i utgångsstegen, därefter
heltransistoriserade och med kretsar, ofta op-kretsar i styrningen.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av MiaM »

Fint!

Det här är väl säkert både uttjatat ämne och kanske på gränsen till dum fråga idag, men vad är orsaken till att man inte väljer klassikern 723 när det ändå går åt externa effekttrissor? Med 723 skulle det ju inte kostat nämnvärt mycket mer att ordna ställbar strömgräns.

P.S. apropå det där med flänsar, kylning, effektutveckling o.s.v. så vore det kanske bra med nån foldbackfunktion (eller vad det kallas?) som gör att det bara går att ta ut rätt låga strömmar vid riktigt låga spänningar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av psynoise »

Foldback brukar även jag säga. Det vill säga en funktion som viker tillbaka utgången. Det kan vara effekt, spänning eller ström som begränsas beroende på till exempel omgivningstemperatur eller inspänning. I sin enklaste form kan en linjär sensor kopplas till regleringen. I mer avancerade system kan hysteres eller manuell återställning användas.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av xrayspex »

Det står "LAB-PSU" på fronten.....
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av anders_bzn »

opampen skrev: Tycker det verkar som om du är på gång och att det kan bli ett bra resultat i länden. Kanske jobba lite på strömgränsen? Hur mycket sjunker spänningen vid full last? Rippel/brus? I mitt fall sjunker spänningen endast ca. 25mV vid full last och bruset är kanske någon mV.

Tittas gärna på dessa kretslösningar, kan funka som inspiration på vägen!
https://www.google.se/search?q=labbaggr ... YHVAhXCIpo

Så bra att du också är så klok att du bygger linjära aggregat då dessa sw.agg. har blivit så vanliga men kan om det inte är en mycket påkostad konstruktion verkligen vara ett riktigt elände och störa/förstöra elektronik!

Du skrev att du använde filter kondingar på 20 000µF kanske lite små om du ska ta ut 9A. Skulle tro att kanske 50 000-100 000µF skulle vara bra!

Ska bli intressant att följa!
Det stämmer att 20000uF är för lite. Det är bara vid spänning över 19V och 9A som man ser att utspänningen börjar distorera. 5A vill full utspänning går utmärkt, ökar man strömmen ytterligare så räcker glättningskondensatorerna inte till. Vid 21V och 9A är ripplet 750mV pp. I övrigt är ripplet ~20mV peak-peak oavsett last.

Spänningen ut sjunker inte alls vid regulatorn, men vid polskruvarna sjunker spänningen 300mV vid full last, detta på grund av resistansen i reläerna.

4-tråds koppling med remote sense är att rekomendera vid hög ström...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av MiaM »

Beroende på om det är viktigt eller oviktigt att kunna se/ställa spänningen med utgången avstängd så kan reläerna för all del placeras före regleringen och därmed inte orsaka spänningsfall.

I princip kanske det skulle gå att dela punkten efter stabben så att reläet kan bryta upp så att effekttrissorna går direkt till utgången medan staben direkt till övriga komponenter, och reläet sammankopplar dessa punkter. Med reläet slutet så går det relativt låg ström genom reläet varpå det blir lågt spänningsfall. Med reläet öppet så kommer stabben inte få trissorna att leda, men ändå ge inställd spänning till panelinstrument.

Vet dock inte om detta kan äventyra stabiliteten eller liknande på något vis.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av SM6XUN »

Ser jäkligt fint ut :tumupp:

Tre saker jag noterade:
Du har en 330R resistor från utgången på LM317, du bör byta till 110-120R eller så för att dra mer tomgångsström genom LM317.
C4 på 10µ är bra om du vill ha ner bruset på utgången men du får en rejäl RC-krets som slöar ned LM317's respons på snabba lastförändringar.
Glassäkringar är inte så hett.. nästa design så kan du använda fordonssäkringar ATO "flatstiftssäkring" kolla ELFA 133-46-770 hållare
brun är på 7,5A och lagom trög så den skulle förmodligen passa utmärkt för ditt aggregat.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av opampen »

Ja, det är nog klokt om du kan placera reläerna för regleringen på något sätt!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av opampen »

MiaM skrev:Fint!

Det här är väl säkert både uttjatat ämne och kanske på gränsen till dum fråga idag, men vad är orsaken till att man inte väljer klassikern 723 när det ändå går åt externa effekttrissor? Med 723 skulle det ju inte kostat nämnvärt mycket mer att ordna ställbar strömgräns.

P.S. apropå det där med flänsar, kylning, effektutveckling o.s.v. så vore det kanske bra med nån foldbackfunktion (eller vad det kallas?) som gör att det bara går att ta ut rätt låga strömmar vid riktigt låga spänningar.
723:an är mycket riktig en gammal goding. Men har upplevt att den lätt kan börja självsvänga vill minnas att den hade en del andra hyss för sig också.

Foldback har jag använt också fungerar utmärkt just vid låga spänningar och vid kortslutning av agget.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Ett felkonstruerat nätaggregat

Inlägg av stenD »

723'an har bara en op och som strömbegränsning används bara en be övergång, lite primitivt.
Så att köra en koppling med 2 op är bättre.
Skriv svar