Hoppas på bättre svar här än på bilforum på nätet, där blir svaret ofta "Byt bil".
Till problemet: Tändspolen i bilen (Chrysler Neon -97) ger väldigt svaga gnistor.
Det finns ingen fördelare i bilen utan två sammanbyggda spolar i samma skal.
Precis samma konstruktion som till flercylindriga motorcyklar.
En spole är kopplad till 1:ans och 4:ans tändstift...den andra till 2:an och 3:an.
Kontakten in i spolen har 3 kablar, en med B+ via tändningslåset och två med"tändpulser" via styrenheten.
Vad jag inte förstår är var primärspolarna får sin jord ifrån, mäter jag i kontaktstycket mellan B+ och "signalkabeln"
så är det ca 2 Volt när startmotorn snurrar. Spolen är inte jordad via fästbultarna.
Har jag förstått det hela rätt så går strömmen via t.ex 1:ans stift tillbaka via 4:ans...då blir det en sluten strömkrets.
Så...hur får primärspolarna sin jord?
Tack för att du orkade läsa ända hit

Tar tacksamt emot tips.
Mvh
Fender