Teleskop - PiKon

Berätta om dina pågående projekt.
ANEE
Inlägg: 155
Blev medlem: 1 september 2006, 20:11:57
Ort: Varberg

Teleskop - PiKon

Inlägg av ANEE »

Hej allesammans,

Jag har hittat ett sommarprojekt - jag och barnen ska bygga ett teleskop!

TLDR; Allt som krävs är en bit 5" PVCrör, en spegel, några 3Dprintade saker och en Raspberry Pi med kameramodul.

Mer info om hur det fungerar finns här https://pikonic.com/ och http://www.instructables.com/id/PiKon-Telescope/

Problemet är röret, 5" = 127mm. Detta är tydligen en vanlig dimension i UK. Här i Sverige har vi ju 110mm som standard och spegeln har en diamater på 114mm, så det går ju inte.
Jag har sett att det finns 160mm markrör, men de verkar inte finnas i den vanliga bygghandeln. Jag behöver ju bara en stump på 61cm så det blir ju lite dyrt att specialbeställa.

Är det någon som kan tips om något annat rör som kan vara lämpligt? Jag funderar på ventilatonsrör (spirorör) men då insidan inte är slät så kanske det inte lämpar sig?

Nåväl här är i alla fall vad jag ska göra:
A1) Beställa spegel. Mark på pikonic.com säljer dem för 40£ ink. frakt. Har inte hittat dem billigare någon annanstans.
A2) Hitta lämpligt rör
A3) Designa och 3Dprinta delar
A4) Testa

Lyckas jag komma så här långt innan barnen tröttnat så är jag nöjd. Stegen här efter blir nog utan barnens hjälp.

B1) Fixa motorstyrning
B2) GPSkoordinater & kompassriktning.
B3) Integration med Stellarium.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Borde gå att hitta en rörstump som passar!
Det finns inget viktigare än att vidga horizonten för alla barn! För vuxna är det för sent!
Lycka till med projektet som skall följas med intresse.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av kodar-holger »

Gjutrör istället?

https://www.byggmax.se/gjutning-och-hus ... B6r-p17815

Är det inte nog styvt går det kanske att linda glasfiber runt och köra med epoxy på?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av hawkan »

Rören verkar finnas i VVS-handeln, en klassiker är här https://www.rinkabyror.se/artikel/marka ... -160-x-3m/
Måste finnas lokalt men som sagt i vvs-handeln.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av TomasL »

Kontakta närmaste rörfirma och fråga om de har en stump 160-rör, att tänka på, dessa rör är oranga till färgen.
mm-rör är ytterdiameter, så ett 110-rör är ungefär 100mm invändigt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av GeekJoan »

Visst är det kul att bygga själv, men jag kan ändå ge ett tips på ett teleskop för halva priset som du lätt kan modda eller ta delar ifrån till ditt projekt. Lite mindre spegel annars är det vad du tänker bygga:
http://alega.se/sv/articles/2.224.110/m ... kop-mollic
Då får du rör, spegel, ocular (som du inte behöver), stativ, mm. för ca 600:-
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av E Kafeman »

Ett Dobsonian teleskop behöver inget rör alls och är bland de enklast teleskop-typerna när det gäller att själv bygga stabilt stativ.
Resten av bygget är mest att få kamerasensorn på stabil plats ovan spegeln utan att kamera-stödet blockera allt för mycket av strålgången.
Ett rör skyddar spegeln bättre mot damm, men spegeln blir också svårare att komma åt för rengöring. Damm blir det i vilket fall.
Alternativt kan man ha en avtagbar skydds-tub av av svart duk som man täcker sidorna med.
Att inte bygga med ett stort rör utan satsa på demonterbart kamerastativ kan göra teleskopet mer transportabelt och enklare att stoppa undan mellan tillfällena.
Det finns hur många beskrivningar som helst på nätet där man bygger själva stativet av en trälåda och har man printer så löser det mycket..
Det är däremot något mer komplicerat att senare bygga till servo för att kunna följa objekt på himlen, med denna typ av stativ jämfört med polarmount stativ.
Behovet av att kunna följa stjärnor mha servo märker man rätt fort, i synnerhet om man vill kunna stacka ett flertal bilder av ett och samma objekt.
Det som kostar är kvalitet och storlek (diameter, brännvidd) på spegeln.
dobson1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av Virror »

Så hur gick det??
ANEE
Inlägg: 155
Blev medlem: 1 september 2006, 20:11:57
Ort: Varberg

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av ANEE »

Jotack, det har gått ganska bra!

Jag har inväntat höstmörkret och klart väder, inte en lättfunnen kombination när man bor på västkusten, men häromdagen häromdagen var det någorlunda klart. Bilden på månen är fotograferad genom tunna molnstrimmor, inte helt optimalt med andra ord.

Några saker har jag konstaterat:
1) Jag behöver fixa ett stadigare stativ.

2) Fokusen behöver motoriseras. Med denna brännvidden och ett svajigt stativ så hoppar hela bilden fram och tillbaka så snart man ens tittar på fokusratten...helt hopplöst att fokusera, det blir en chansning.

3) Den röda lysdioden på Rpi kameran behöver täckas för bättre, alt. lödas loss, det läcker in ljus från den. Därav den röda tonen på bilden av månen.

4) Jag har börjat skissa i Fusion360 på att motorisera hela klabbet. Väntar på delar från kina.

5) Stå inte inomhus och fotografera genom ett saltstänkt fönster med en lyktstolpe utanför huset, gå ut.

6) Bearbeta frugan att det kommer bli snyggt med en teleskopdome på taket ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av Gimbal »

Kul bygge. :tumupp:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av rvl »

Trevligt projekt.
ANEE skrev:6) Bearbeta frugan att det kommer bli snyggt med en teleskopdome på taket ;)
Det där borde man väl tänka på redan innan man bygger huset (och kanske när man väljer fru), för helst ska teleskopet stå på egen grund separerad från övriga huset inklusive golvet du själv står på. :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av Glenn »

Urvalet av kvinnor minskar nog radikalt om man har det som ett krav vid själva valet.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av Gimbal »

Man bör även bosätta sig långt från alla andra för att slippa ljusföroreningar. :humm:
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av Virror »

Snyggt! Får slänga på lite färg bara : )
Håller själv på att planera ett teleskopbygge tack vare att jag snubblade över denna tråd för ett tag sedan.
Blir inspirerat av PiKon, men kommer att välja en 6tums spegel istället + lite andra designförändringar som fokus av primärspegel istället för kamera för att slippa ha grejer i ljusinsläppet. Kommer antagligen at motorisera mitt bygge också, skulle gärna vilja kunna koppla det till Stellarium.

Du kommer få färgproblem även om du tar bort leden tyvärr då kameran har automatisk färgkompensering för linsen.
Finns en tråd här dock hur man kan förbättra resultatet med egna färgtabeller: https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 3&t=190586
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Teleskop - PiKon

Inlägg av cazz »

Riktigt häftigt, fast jag är lite lat av mig så jag kanske köper en färdig och moddar en kamera på den.


Föresten så går de stänga av LED på kameran
https://www.raspberrypi-spy.co.uk/2013/ ... ra-module/
Skriv svar