Tävling: EF-projekt: Tidtagare/varvräknare-RCbil.

Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Tävling: EF-projekt: Tidtagare/varvräknare-RCbil.

Inlägg av Xyzzy »

Hej,

Magnus_K och jag har beslutat att delta i tävligen i kategori 2, grupprojekt (om kategorin nu blir av) med följande projekt:


En tidtagare, varvräknare och resultattavla tänkt att användas vid tävling mellan RCbilar.
Delar eller hela projektet kommer sannolikt enkelt gå att använda vid andra "mätbara" situationer.

Vi har valt att dela upp projektet i följande tre delprojekt:
Delprojekt A, Displayen.
En större LEDdisplay ska skapas där resultaten kommer visas.

Delprojekt B, Fordonsenheterna.
En liten enhet som monteras på samtliga deltagande bilar.

Delprojekt C, Start-/mål-gaten.
En "skylt" över vägbanan där varvtider startas.

Mer info kommer...
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tävling: EF-projekt: Tidtagare/varvräknare-RCbil.

Inlägg av Xyzzy »

Nu är det dax att göra er tårögda... men jag har åas aldrig skrytit om min faaantastiska ritteknik (jag ber om ursäkt redan nu :)

Lite mer om delprojekt C:

Den är tänkt att bestå av en balk över vägbanan, som är runt fyra meter bred.
I denna balk ska ett gäng parallellkopplade IRLEDs vara monterade, riktade rakt ner mot vägbanan (ev kommer de få skärmas av, men det återstår att se).
Dessa IRLEDar ska sända ett kort ID, räknar med ett fåtal bitar (för att i framtiden kunna utöka till fler "mellantider") och ett par start- och stoppbitar, så det borde räcka med 1 byte som ska upprepas kontinueligt.
Detta styrs av en ATtiny, och hela delprojektet matas sannolikt av en 18650 LiIoncell.
Höjden över vägbanan kommer få labbas lite på, men beror dels på vart delprojekt B placeras på bilarna, dels hur fort bilarna kommer färdas och naturligtvis hur fort vi skickar IDt.
IR_gate.png
Jag är osäker var denna kommer placeras längst banan, men placeras den på "startlinjen" skulle vi även kunna utnyttja den som "tjuvstart-detektor" :) och den kommer kunna dekoreras med ett snyggt "START".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tävling: EF-projekt: Tidtagare/varvräknare-RCbil.

Inlägg av Xyzzy »

Dax att presentera Delprojekt B:

En litet kort som sitter monterat på varje tävlande bil.

Detta kommer bestå av:
-en IRmottagare, som tar emot IDt som sänds ut från gaten (Delprojekt C).
-en NRF24LE1-modul (NRF24L01 med inbyggd microcontroller) med inbyggd antenn som sänder vidare gatens ID tillsammans med sitt eget ID och lägger sig sedan och väntar på nästa gate-ID.

Detta kommer matas av en liten LiPo-cell eller bilens egen matning (om de nu är eldrivna).
Car_unit.png
Ett prototypkort för detta är framtaget, men är ej klar. Lite labbande med räckvidden behövs, ev. behövs extern antenn (förberett för det).
Mjukvaran är påbörjad men det är mycket kvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tävling: EF-projekt: Tidtagare/varvräknare-RCbil.

Inlägg av Xyzzy »

Äsch, nu är jag ju igång så varför inte passa på att presentera delprojekt A:

En stor resultatskylt (ca 1280x640mm displayyta).

Den kommer bestå av:
-NRF24LE1 som tar emot datat (gatens ID och bildens ID) från bilen när den passerar gaten. Gör beräkningar och skickar ut vad som ska stå på displayen.
-4x4 st displaymoduler med 16x8 pixlar/st (där varje pixel består av två röda, en grön och en blå LED).
-Ett gäng blyceller kommer driva skylten.
-Laddare till blycellerna ska också tas fram (dock är det för tidigt att säga om den delen kommer vara inbyggd i skylten).

Display_module.png
Display_unit.png
Display_example.png
Ett prototypkort är framtaget, men ej testat.
Styrning av skylten är klar på en labbruska, men har inte portat det till prototypkortet ännu. Sen är all övrig mjukvara kvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tävling: EF-projekt: Tidtagare/varvräknare-RCbil.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har testat ett par enklare tidtagareenheter denna vecka, typ Scalextric ARC ONE! Och den lilla till Carrera Go!!
Kanske finns det lite tänk att ta till sig där!
Kombinationen av Dunlop stapeln där bara ordningen visas plus en viss deltid kan sedan kompletteras med varvsfakta till respektive mobilenhet!
Ja det finns mycket att tänka på när det gäller visualisering live respektive vad hände i racet!
Eftersom jag vet att varje släng med rumpan, oavsett snyggt ställ, kostar minst en tiondel i skala 1:32 är det viktigt att kolla hur och varför jag tjänar tid. Grafer är bra för efterarbetet!
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tävling: EF-projekt: Tidtagare/varvräknare-RCbil.

Inlägg av Xyzzy »

Oja, idéerna är oändliga, men vi måste begränsa annars hinner vi aldrig till november, vi vill ju hinna leka lite på banan också 8)
Men jag uppskattar nya tankar, det tackar jag för och ska kolla närmare på!

Edit:
Googlade lite på dina tips, jisses, de är avancerade nu för tiden. När jag var liten "trimmade" jag handtagen och var nöjd med det :vissla:
Skriv svar