Klockprojekt, eventuellt.

Berätta om dina pågående projekt.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av opampen »

matsadona skrev:Aha, har tänkt göra något liknande, men har inte haft tid eller klart mål med projektet ännu.
Denna konstruktionen tänkte jag utgå från: http://www.industrialalchemy.org/articl ... ?item=1093

Bild

För att det skall se lite gammaldags ut var min plan att använda varmvita eller amber/orange-färgade lysdioder.
Jätte snygga siffror! En riktig bra ida´att förverkliga! Snyggt kort dom hade också med alla TO39-trissorna! Gillar dessa fina TO39-kappslar! Har flera lite äldre med grön fyllning i botten av kapseln.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Jobbar på så sakteliga med projektet men råkade komma över en gammal siren/tuta från 50-talet(?) med en passande design, om än för stor. Men blev givetvis genast sugen på en ägg/kökstimer med rejäl signal. :D

Nåja det får bli ett senare projekt.

Men då föddes tanken på att i detta projekt kanske bygga in en tidssignal ala vanliga väggur med slag varje hel och halv timma. Kan dock bli platsbrist i nuvarande design. :humm:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av opampen »

Det verkar vara en spännande ide! Jag har byggt timers med en användbar krets som heter ICM7240.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Såg ut att vara en trevlig krets, men jag kommer köra en Atmega328 för att få full kontroll på styrningen av siffrorna. Kanske simulera lite efterglöd vid sifferbyte exempelvis.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av opampen »

Det verkar för att bli en bra lösning!
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Det går sakta framåt, här lite serieproduktion av ljusledare innan gravyr.
blanks.jpg
En första uppkoppling på labbdäck där en siffermodul bläddrar igenom siffrorna är också igång. Efter det slog det mig att elkonstruktionen ska göras om för att spara in på antal kretsar, så det är bara att börja om. Tur man inte har bråttom.
nummer4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Retroperra »

Tips: Om du har möjlighet att skära ut plattorn med laser kan du ju gravera in siffrorna samtidigt.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Klockprojekt, eventuellt.

Inlägg av Gimbal »

Det hade inte varit dumt, har dock inte möjlighet till det så det får bli lite extra manuellt arbete istället.
Skriv svar