Rörelsen blir max 520x520 i X och Y och skenorna kommer mycket riktigt att sitta under bordet och vagnarna på ramen precis som H.O gissade

Detta av flera anledningar, dels sitter vagnarna alltid nära spindeln(både i mitten och i ändlägena), dels blir det mycket mindre ram som kan fånga spånor och sen inbillar jag mig att skenorna kanske även styvar upp bordet lite(vilket inte behövs men ändå ^^)
Anledningen till att jag valde denna design var för att det var den jag kom fram till efter ganska mycket funderande och skissande. Jag skissade även på andra konstruktioner men valet föll på denna. En C-frame är lite svårare att få till med 500x500mm rörelse, men helt klart hade det gått. Jag kommer med nuvarande design fortfarande kunna köra långa saker som rör och liknande genom att låta dom sticka ut ur maskinen och behöver då egentligen bara ha två rull-bockar ute på golvet som support till rören eftersom bordet bara rör sig i en ledd.
Fortsättning:
Plattorna för X- och Z-släden tillverkades av 25mm gjutna aluminium-plattor(Plancast 5083 som är planfrästa). Jag hade ritningar på alla fräsningar och hål så jag spände bara upp plattorna i fräsen och vevade till alla positioner och hoppades att det skulle passa senare, vilket det gjorde

Själva bordet tillverkades av 30mm Plancast 5083 och kommer även att få en 520x520mm "palett" av 25mm Plancast som kommer skruvas fast uppepå. Jag kommer kunna planfräsa hela paletten i CNC:n och det går då också att byta palett ifall jag vill ha olika. Jag kan även göra särskilda paletter till särskilda jobb om jag vill.
Bordet har en urfräsning för Y-motorn som kommer sitta på undersidan, jag fräste även ett spår runt om för att bilda en droppkant i förhoppning om att största delen av kylvätskan ska droppa av och inte leta sig allt för långt in på bordets undersida. På bordets kortsidor ska det sitta plåtar som skyddar motorn och kulskruven från vattenstänk samt att vatten rinner in då det saknas droppkant på mitten av kortsidorna.
Linjärskenorna och kulskruven monterades under bordet och vagnarna skjuts på skenorna. Sedan lyfte jag upp alltihop på ramen. Bordet har en rad med 6st hål (9mm har jag för mig) tvärs över som sitter mitt för skruvarna till vagnarna och infästningsplåtarna för kulmuttrarna, man skruvar bara bordet tills hålen ligger rakt över skruvarna som man vill dra åt och stoppar sedan en insexnyckel igenom hålet och kan dra fast skruvarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.