Elektronik Arbetsplats

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
daemoned
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2007, 07:06:07
Ort: Lund/Eslöv/Sjöbo
Kontakt:

Elektronik Arbetsplats

Inlägg av daemoned »

Ska skaffa mig en ordentlig elektronik arbetslplats, eftersom just nu så har jag tagit vardagsrumsbordet ;)

Har gjort en liten skiss i TinkerCad för att veta ungefär hur mycket material jag behöver.

Så här ser det ut idag:
bord.jpg
CAD skissen:
CAD.png
* Rött: Oscilloskop
* Blått: Datorskärm
* Lila: Bordsmultimeter
* Svart: IKEA Helmer http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/20341970

Tanken är att ha tangentbord och mus utdragbart under bordsskivan så det inte är i vägen när man meckar/löddar/skruvar.

På baksidan undertill bordsskivan har jag tänkt ha eluttag och så mycket sladdar som möjligt, funderar även på att ha kablar m.m. på rulle där bak för att sedan ha ett håll upp igenom bordsskivan för att enkelt kunna dra önskad längd och knipsa av.

Några ideer eller tips på andra smarta lösningar osv? Eller sånt ni själv har kommit på efterhand som skulle varit smart att ha när ni sitter och jobbar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett tips sådär spontant; Det är trevligt att ha lödstationen placerad längst till höger (eller vänster om du är vänsterhänt) på skrivbordet, på så sätt att sladden till lödkolven kan hänga vid sidan om bordet.

På så vis slipper man ha den liggande i vägen hela tiden, och att den alltid är hoptrasslad med alla andra sladdar när den ska användas.

I övrigt, tänk över möjligheterna för framtida utbyggnad.. Min erfarenhet är att behovet av plats för instrument och arbetsyta har en tendens att växa över tid. :)
Användarvisningsbild
daemoned
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2007, 07:06:07
Ort: Lund/Eslöv/Sjöbo
Kontakt:

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av daemoned »

OK, tack. Tror jag kommer sätta självaste lödstationen på hyllan till höger, längst till vänster. Sen har jag ett fristående lödkolvsställ som kommer stå på självaste bänkskivan.

Jo egentligen hade man velat haft ett helt rum med hyllor och diverse :lol: , anledningen jag försöker hålla det lite åt minimalism hållet är att det antagligen kommer stå i vardagsrummet eller sovrummet, har funderat på att kanske ha en rullgardin längst upp som man kan dra ner över hela bänken + lådorna för att skydda mot damm och klåfingriga barn (dem har sinna egna grejor https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ent-p88193 )
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33671
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev:Ett tips sådär spontant; Det är trevligt att ha lödstationen placerad längst till höger (eller vänster om du är vänsterhänt) på skrivbordet, på så sätt att sladden till lödkolven kan hänga vid sidan om bordet.

På så vis slipper man ha den liggande i vägen hela tiden, och att den alltid är hoptrasslad med alla andra sladdar när den ska användas.
Jag hade min till höger först, men nu mitt framför mej, jag flyttade den för att det blev en väldigt onaturlig rörelse för högerarmen när man skulle ta ur och sätta i lödpennan ur hållaren, det kändes helt enkelt bättre att ha den framför lite snett till vänster.

Men visst, det blir ju sladdtrassel, och jag har kvar vamluftstationen till höger, för den navelsträngen är mycket kraftigare och svårrörligare än den till lödstationen.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av bitvarg »

Med tanke på placeringen i sovrum etc borde du fundera att utforma den som en sekretär istället. Fäll ut en integrerad bordsskiva som arbetsbänk när du är på plats och ha smarta plastbackar som projekbackar där du kan lägga in grejorna.
Kanske i kombination av ett höj och sänkbart skrivbord.

Lite som långbens husvagn :-)

Annars, magnetlister på väggen inom räckhåll är bra. Där fastnar skruvmejslar och tänger lätt istället för att ligga på hög under arbetspassen. Likaså magnetplatta för skruvar.
Sortimentlådor kan finnas på eller i en utdragbar hurts på hjul som åker fram när du är på plats.
Belysningen är ju viktig också. Både bakgrundsbelysning som bas men även riktbelysning.


.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av bitvarg »

Hyllplan med snygga lådor ovanför. Fastskruvade i väggen. Där kan du gömma undan massa rammel eller småverktyg, typ en dremel etc

.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av bitvarg »

Fäll in både eluttag och usb strömförsörjning. Sladdar är bara ivägen och tar plats

.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33671
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av Glenn »

En sånhär (fast köpt på kampanjpris hos ljushuset) tjänar både som punktbelysning, förstoringsglas och ögonskydd på min arbetsbänk.

https://www.ajprodukter.se/belysning/fo ... d=19438351
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av zealotry »

bitvarg skrev:Med tanke på placeringen i sovrum etc borde du fundera att utforma den som en sekretär istället. Fäll ut en integrerad bordsskiva som arbetsbänk när du är på plats och ha smarta plastbackar som projekbackar där du kan lägga in grejorna.
Kanske i kombination av ett höj och sänkbart skrivbord.

Lite som långbens husvagn :-)
Vilket påminner mig om den här: http://www.designboom.com/design/tempel ... 2-25-2014/
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av bitvarg »

Glenn skrev:En sånhär (fast köpt på kampanjpris hos ljushuset) tjänar både som punktbelysning, förstoringsglas och ögonskydd på min arbetsbänk.

https://www.ajprodukter.se/belysning/fo ... d=19438351
Bra! Sån där behövs vare sig man vill eller inte när 40 är passerat.. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av Jonaz »

Om du har plats är det skönt med två skärmar.
Användarvisningsbild
daemoned
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2007, 07:06:07
Ort: Lund/Eslöv/Sjöbo
Kontakt:

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av daemoned »

bordsskiva.jpg
Slipat bordsskiva idag, är överbliven från köksrenovering. Sen bestämde jag mig för att behålla hela längden och bygga efter den (173 cm) så blir lite större än vad det var tänkt från början :roll:
Glenn skrev:En sånhär (fast köpt på kampanjpris hos ljushuset) tjänar både som punktbelysning, förstoringsglas och ögonskydd på min arbetsbänk.

https://www.ajprodukter.se/belysning/fo ... d=19438351
Den ska definitivt in på inköpslistan :)
Jonaz skrev:Om du har plats är det skönt med två skärmar.
Kommer nog faktiskt bli det, skönt att kunna ha så många datablad som möjligt uppe :wink:
bitvarg skrev:Fäll in både eluttag och usb strömförsörjning. Sladdar är bara ivägen och tar plats

.
Bra idee, ska nog fixa någon panel för USB och kanske egna avsäkrade 230V uttag
bitvarg skrev:Annars, magnetlister på väggen inom räckhåll är bra.
Tur jag redan har beställt magneter från Kina :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
daemoned
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 oktober 2007, 07:06:07
Ort: Lund/Eslöv/Sjöbo
Kontakt:

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av daemoned »

En liten uppdatering. Det blev så att jag struntande i köksbänks skivan jag hade över, den slog sig rejält när jag målade den + att den var ofantligt tung med.

Så här långt har jag kommit nu, stommen och hjul och en enkel hyllplansskiva från Byggmax, det kommer gå att byta bordsskivan sen om jag ångrar mig eller den blir förstörd av lödkolvar och värme.
IKEA hurtsarna är på plats och fastskruvade med, blev riktigt smidigt med dem tyckte jag, lätt att sortera i dem och man behöver inte gräva efter grejor eftersom dem är så pass små.

I morgon så kommer jag nog såga till sidor och hyllor och betsa dem, får se om jag hinner skruva ihop det med :)
IMG_6007.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9920
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av MiaM »

Ha ett gäng eluttag och ha strömbrytare för att slå av i princip allt utom datorn (och kanske skärmen). Kanske en dubbel strömbrytare, ena halvan för belysning och andra halvan för "resten". Placera så att det är lätt att slå av.

Det är rätt bra med en "huvudbrytare" så att t.ex. lödkolv inte står på i onödan, och förr eller senare görs det säkert något där det visar sig vara bra att kunna nödbryta strömmen smidigt.

Om du har plats så sätt hyllor ovanför. Min erfarenhet är att det är hyllor/lådor och inte "bordsyta" som man bör ha gott om. Bordsyta blir bara full med diverse prylar huller om buller medan hyllor och lådor är lättare att hålla ordning i.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29909
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Elektronik Arbetsplats

Inlägg av MadModder »

Jag har ofta saknat en rad eluttag som går att slå av och på individuellt. Bra att ha när man testar transformatorer, lampor, magnetventiler osv. så man slipper hålla på och dra ihop nån tillfällig livsfarlig koppling med krokodilklämmor. Sådana uttag finns på min att-göra-lista... :roll:

Håller med Mia om hyllor och lådor. ALLT måste ha en plats som inte är på arbetsbänken. Annars blir det bara rörigt. Jag har mest rörigt. :lol:
Skriv svar