iPad laddare, vad har jag missat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alve
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2016, 21:14:53

iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av alve »

Hej,

Håller på ett projekt här hemma där jag tänkte montera en iPad på väggen. Glad i hågen köpte jag ett agg på m.nu och klippte av en gammal laddsladd å kopplade in. Med icke att det funkar, när jag amp mäter ger den bara 0,1A. Känner mig rätt dum just nu då jag inte vet om jag inte kan göra såhär eller om nät agget är kass. Någon som kan hjälpa mig i rätt riktning här?

https://www.m.nu/batterieliminatorer/sw ... -mean-well


.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av AndLi »

Ipaden vill säger ha någon typ av resistans mellan dataledarna för att ladda...
alve
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2016, 21:14:53

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av alve »

Aj då, dåligt påläst... Har ni några kreativa förslag på hur jag får till en laddning? Som ni ser sitter ju inte ipaden långt ifrån centralen men jag vill få in allt i centralen å bara en sladd ut. Enklast hade ju varit att sätt ett vanligt DIN 230v uttag å en vanlig laddare, men då kommer jag inte få på locket på centralen och centralen sitter i köket så lite skapligt måste se ut. Tacksam för kreativa förslag.

Bild


.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av hanpa »

Vira elkablarna runt stickproppens pinnar på iPad-laddaren och isolera med krympslang eller isoleringsband...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av ToPNoTCH »

och det tycker du han skall kasta in i elskåpet sen ?

Mitt förslag:
När du ändå tar dit en elektriker och fixar röran ditt elskåp (sockerbit mellan jord och svart :shock: ) så be honom lösa ditt laddar problem.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av Supersnigel »

Här är en sida som kortfattat beskriver vilka resistanser som behövs: http://www.instructables.com/id/Modify- ... od-iPhone/
Och följ sedan ToPNoTCHs råd rörande elskåpet, det ser inget vidare säkert ut.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av hanpa »

ToPNoTCH skrev:och det tycker du han skall kasta in i elskåpet sen ?

Mitt förslag:
När du ändå tar dit en elektriker och fixar röran ditt elskåp (sockerbit mellan jord och svart :shock: ) så be honom lösa ditt laddar problem.
Det var lite av ett skämt givet röran i elskåpet. Förslaget löser problemet och ökar röran bara marginellt. Givetvis är det ingen snygg lösning men en lösning är det och med stängd lucka är det ingen skillnad användningsmässigt.
alve
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2016, 21:14:53

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av alve »

Tyvärr är nog inte centralen så mycket att göra åt utan att riva hela väggen å börja om. Allt är indraget på olika håll å kanter men är rätt kopplat. (Sockerbitslösning är faktiskt bara för att jorda en skärmad kabel å den grön/gula tejpen var väl slut hos den elektrikern) visst är det kul å köpa hus. Man hittar nya galenskaper hela tiden.


.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ingen elektriker som har monterat den centralen!

Vid tillfälle kan det vara en bra idé att låta en kompetent elektriker lägga två timmar på att rensa upp i centralen.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av FormerMazda »

Du har svaret, pilla dit ett motstånd mellan datapinnarna. Detta kan ju såklart kopplas dit i samma ände av sladden som går in i ditt spagg.

Tar du dit en elektriker så tvivlar jag på att han löser det, det är inget man lär sig som elektriker helt enkelt.
Däremot lär man sig om isolationsspänning på kablar, och där lär inte laddkabeln möta kraven för att ligga tillsammans med 400v-kablage, så han kommer nog sätta upp ett uttag utanför centralen bara.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av mrfrenzy »

Eller så trär han en silikonslang runt laddkabeln och ser till att skydda klenspänningsdelen av trafo från nätspänning.
Men det finns förmodligen värre saker att åtgärda först...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av 13th.Marine »

Dedär ser ut som mina centraler i huset, och våra är inget hemmapul utan de förra (och enda) ägarna har anlitat hantverkare till allt.
alve
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2016, 21:14:53

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av alve »

Nej jag lägger ned det här projektet. Huset skall ändå byggas om snart å då kommer det ändå bli en ny central.

Det tråkiga i detta är att det ÄR en elektriker som gjort centralen, fick en pärm med entreprenörer som varit med vid bygget av tidigare ägare till huset. Jag tror inte jag tar in honom till mitt utbygge...


.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av FormerMazda »

Ja tyvärr är det ingen garanti att det är snyggt gjort "bara" för man hade elektriker till jobbet.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: iPad laddare, vad har jag missat.

Inlägg av Sverige »

Kapad fasskena utan beröringsskydd på ändarna. :tumner:

(Om man kapar en fasskena ska man alltid ta av mer av kopparn än plasten.)
Skriv svar