Bygga eget stroboskop med trevlig styrning?
Ja förlåt, det var en miss. Det ska vara 100 nF. Det gick snabbt o i all hast så missar jag en nolla.
Det ska vara 100nF. O tänk på att den ska klara av minst 600 volt. då det induceras höga spänningar.
Jepps, det är faktiskt motståndet. Ja tycker absolut du ska ha en fläkt. det behövs. Sen ska du även ha en fläkt till lampan. Den blir vansinnigt varm och komemr gå sönder om du inte kyler den ordentligt.
Ja det ser lite proffsigare ut med en fläkt eller fläns.
ser det inte lika hemmbyggt ut heller.
Det är en helt vanlig 230 till 6 volt trafo. Fast jag kör den baklänges. Då får man en förstärkning på nästan 40 gånger. Och eftersom konensatorn är uppladdad till nästan 300 volt. och ma kör den direkt på det.
Då tar du förstärkningen 40 * 300 volt vilket bli ca 11000 volt. Så då har man sin 11KV puls.
Det är samma i tändtrafosarna. Men, de är mycket mindre. Så det går rba vilket som.
Men, när man har kraftiga lampor och starka kondinar osv så är det inte säkert de små "riktiga" tändtransformatorerna pallar med det. Jag har redan brännt två små sånda. Med denna stora trafon så har det hållt bra:)
Så det är värt att tänka på.
Det ska vara 100nF. O tänk på att den ska klara av minst 600 volt. då det induceras höga spänningar.
Jepps, det är faktiskt motståndet. Ja tycker absolut du ska ha en fläkt. det behövs. Sen ska du även ha en fläkt till lampan. Den blir vansinnigt varm och komemr gå sönder om du inte kyler den ordentligt.
Ja det ser lite proffsigare ut med en fläkt eller fläns.

Det är en helt vanlig 230 till 6 volt trafo. Fast jag kör den baklänges. Då får man en förstärkning på nästan 40 gånger. Och eftersom konensatorn är uppladdad till nästan 300 volt. och ma kör den direkt på det.
Då tar du förstärkningen 40 * 300 volt vilket bli ca 11000 volt. Så då har man sin 11KV puls.
Det är samma i tändtrafosarna. Men, de är mycket mindre. Så det går rba vilket som.
Men, när man har kraftiga lampor och starka kondinar osv så är det inte säkert de små "riktiga" tändtransformatorerna pallar med det. Jag har redan brännt två små sånda. Med denna stora trafon så har det hållt bra:)
Så det är värt att tänka på.
Det är sånt som händer, jag har ju inte beställt grejerna än, så det är lugnt för min del...
Ok, då kanske jag ska köpa mig en vanlig kretskortstrafo ändå... Är det en sån här du använder?
Förresten, var har du fått tag på din reflektor? Jag tycker att den ser ut att komma från en sån där amatur med halogenrörlampa, men jag kan ju förstås ha fel...
Ok, då kanske jag ska köpa mig en vanlig kretskortstrafo ändå... Är det en sån här du använder?
Förresten, var har du fått tag på din reflektor? Jag tycker att den ser ut att komma från en sån där amatur med halogenrörlampa, men jag kan ju förstås ha fel...
okay, vilken tur att du inte beställt dem. Men ja, det löste sig bra i tid hehe.
Det är precis en sån jag använder. Funkar hur bra som helst. O då går dem inte sönder, vilket är en fördel. Jobbigt om den pajjar mitt på festen så.
jag har gjort den själv av en bit rostfri plåt som jag har ehmma. Jag har sprayat den med en aluminiumfärg för att få den lite mer reflekterande. Kompressorslackad så man får jämnaste lagret. Dock dyr, usch.
Men har du en liten bit plåt, polera upp den vad du kan så blir det kanon.
Det är precis en sån jag använder. Funkar hur bra som helst. O då går dem inte sönder, vilket är en fördel. Jobbigt om den pajjar mitt på festen så.
jag har gjort den själv av en bit rostfri plåt som jag har ehmma. Jag har sprayat den med en aluminiumfärg för att få den lite mer reflekterande. Kompressorslackad så man får jämnaste lagret. Dock dyr, usch.
Men har du en liten bit plåt, polera upp den vad du kan så blir det kanon.
Jag ska se om jag skulle kunna åtstadkomma någonting liknande med rätt grejer...
Vad har du för lampa och var har du köpt den? Tyckte din såg en aning mer kompakt ut än den jag tänkt köpa, nämligen...
Edit: Har du någon koll på vad en HV-trafo från en TV har för utspänning? Jag har nämligen en TV liggandes, och det skulle vara kul att prova... Jag räknade ut, att om trafon har en sekundärspänning på 11 kV, blir sekundären på 14 kV om man har 300 Volt på primären. Fast det borde ju näöstan slita lite onödigt på röret...
Vad har du för lampa och var har du köpt den? Tyckte din såg en aning mer kompakt ut än den jag tänkt köpa, nämligen...
Edit: Har du någon koll på vad en HV-trafo från en TV har för utspänning? Jag har nämligen en TV liggandes, och det skulle vara kul att prova... Jag räknade ut, att om trafon har en sekundärspänning på 11 kV, blir sekundären på 14 kV om man har 300 Volt på primären. Fast det borde ju näöstan slita lite onödigt på röret...

Senast redigerad av Olle E. 13 maj 2006, 22:47:47, redigerad totalt 1 gång.
Ja det är rätt bra att ha en ordentlig reflektor. Blir inte lika bra om man inte har en bra reflektor. Annars så köper du en billig gammal reflektor från en bil på skroten så ahr du en bra och ritkigt fin reflektor.
Det är en 75 watts stroblampa köpt på hobbex. www.hobbex.se.
DE säljer inte den längre så jag är inte säker på var den går att få tag på.
velleman sålde den innan men numera har de tagit bort den ur sortimentet.
Jag vet bara ett ställe till som har stroblampor. Oah jag måste köpa en ny med för min är lite lsiten nu. Denhar tappat mycket i effekt så. De har bara en livslängd på ca 500 timmar. Så det går rätt snabbt.
http://www.thomann.de/
Där har de lampor till strobar. Sök på "strobe" så får du upp det de har.
Till rätt rba priser med.
Men, beställer du något där så kan vi göra ett samköp kasnke. Så blir det bara halva frakten. Det är ett mini ordervärde på vad det nu är. 500 kr eller så. Så man sparar en del på det. Sen ligger frakten på 15 så det blir en del.
Det är en 75 watts stroblampa köpt på hobbex. www.hobbex.se.
DE säljer inte den längre så jag är inte säker på var den går att få tag på.
velleman sålde den innan men numera har de tagit bort den ur sortimentet.
Jag vet bara ett ställe till som har stroblampor. Oah jag måste köpa en ny med för min är lite lsiten nu. Denhar tappat mycket i effekt så. De har bara en livslängd på ca 500 timmar. Så det går rätt snabbt.
http://www.thomann.de/
Där har de lampor till strobar. Sök på "strobe" så får du upp det de har.
Till rätt rba priser med.
Men, beställer du något där så kan vi göra ett samköp kasnke. Så blir det bara halva frakten. Det är ett mini ordervärde på vad det nu är. 500 kr eller så. Så man sparar en del på det. Sen ligger frakten på 15 så det blir en del.
Jag har även sett att Kjell säljer lampor stroblampor som liknar den du har, dock hittar jag inget om vad den har för blixteffekt. Jag funderar på att maila och fråga...
Edit: Hittade uppgift på effekten, futtiga 16 W ligger den på bara...
Nja, jag vet inte om jag är så seriös med det här projektet. Visst skulle det vara kul att ha en fin strob, men plånboken är lite för tunn för tillfället...
Edit: Hittade uppgift på effekten, futtiga 16 W ligger den på bara...
Nja, jag vet inte om jag är så seriös med det här projektet. Visst skulle det vara kul att ha en fin strob, men plånboken är lite för tunn för tillfället...
Förresten... Jag har en bekant som jobbar på ett ljud- och ljusföretag (http://www.frema.se/), som säkert skulle kunna "köpa ut" en stroblampa eller två till ett lägre pris än vanligt om jag frågar honom lite snällt.
Senast redigerad av Olle E. 13 maj 2006, 23:17:21, redigerad totalt 1 gång.
hehe jo det är samma här. vill inte lägga ner för mycket pengar på det. Känns som om man kan ha roligare för dem.
Måste spara till körkortet med, håller på att ta det nu så.
Ja det är lite visset med bra lampor i sverige. Men den som jag köpte kosta 200 kr. O det är svårt att hitta starka lampor till bra pris.
Men hitta en som säljer lamopr till, i sverige.
http://www.mnaudio.se/default.asp?cid=1 ... ,3,123,143
de har två st, den lilla är den som jag har.
Måste spara till körkortet med, håller på att ta det nu så.
Ja det är lite visset med bra lampor i sverige. Men den som jag köpte kosta 200 kr. O det är svårt att hitta starka lampor till bra pris.
Men hitta en som säljer lamopr till, i sverige.
http://www.mnaudio.se/default.asp?cid=1 ... ,3,123,143
de har två st, den lilla är den som jag har.