Jag fick tag i en lätt transportskadad Matsuura, lyftstroppen gick av då den skulle lastas så den föll 40cm ner på hårdpackad snö. Jag har kollat igenom allt mekaniskt och det verkar inte ha tagit någon skada (förutom elskåpet som fungerat som deformationszon..). Däremot hade många relän ramlat ur sina hållare.
Efter lite detektivarbete så har jag fått tillbaka alla relän på plats, kopplat på ström och tryckluft och nästan fått igång systemet.
Efter att ha startat upp (man hör hur servodrivarna får ström de börjar pipa) så får jag ett spindle error 26. Det ska betyda att spindeldrivaren inte får ström så något termoskydd eller säkring ska ha gått. Jag har kollat allt sådant och det verkar OK. Däremot verkar det som att det inte skickas någon signal till motorreläet som skall förse servodrivaren med ström, om jag aktiverar reläet manuellt så försvinner felkoden. däremot går spindeln ändå inte att köra.
nu misstänker jag att styrsystemet Yasnac 3000 strular, men kan ett sådant system gå sönder av ett fall? alla kontakter och sådant sitter bra ic kretsarna som sitter i socklar sitter också som de ska.
Annars vet jag inte vad jag ska söka efter, tips mottages gärna.
Tror att det blir en konvertering till ett modernare system , men hade tänkt skjuta det lite på framtiden. Har någon här använt kflop/Kanalog i ett system där all enkodrar och sådant är 12v, hur har ni löst det i så fall?
Försöker infoga en bild på skönheten