Regeringen föreslår Slopat bygglov för SOL-Värme/-EL
Regeringen föreslår Slopat bygglov för SOL-Värme/-EL
Tydligen har regeringen bestämt sig för att slopa kraven på bygglov för sol värme och sol-el installationer.
Boverket har tydligen fått i uppdrag att utreda och införa dessa förändringar.
Boverket har tydligen fått i uppdrag att utreda och införa dessa förändringar.
-
Re: Regeringen föreslår Slopat bygglov för SOL-Värme/-EL
Bra. Behövs tydliga regler så det inte överlåts till kommunal godtycklig förvaltning som det är idag med bygglov o dylikt.
Tyvärr är väl Boverket inte det bästa stället att utreda detta dock...
Tyvärr är väl Boverket inte det bästa stället att utreda detta dock...
Samtidigt är det boverket som skriver lagstiftningen.
Var finns att läsa om detta förslag?
Länk skulle du ju naturligtvis satt in i första inlägget. Då hade jag sluppit reta mig på det.
- totteflash
Och när byggnationen dragit igång kommer beskattning på energin som ett brev på posten.
Möjligt, men det glömde jag, försök bli lite mindre lättretad.RadarEnt skrev:Länk skulle du ju naturligtvis satt in i första inlägget. Då hade jag sluppit reta mig på det.
För tillfället verkar regeringen inte vara intresserad av att beskatta solenergi för småanläggningar.
Artikel publicerad 2017-02-09
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -pa-solel/
Artikel publicerad 2017-02-09
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -pa-solel/
totteflash skrev:Och när byggnationen dragit igång kommer beskattning på energin som ett brev på posten.
Så lär det ju bli oavsett om det krävs bygglov eller inte, så fort som folk faktiskt börjar köpa mindre elenergi pga det, i dagsläget är det ju så marginellt att det inte spelar någon roll.
Det finns inget som hindrar kommunerna i Sverige att avstå från att kräva bygglov för solcellsanläggning. Det är ju bara en formalitet att bevilja ett bygglov för ett sådant simpel sak, som stjäl skattepengar i form av lön till byggnadsnämndens anställda, och försenar andra byggprojekt, och den som söker drabbas av onödig bygglovskostnad. Byggnadsnämndens anställda borde istället ägna sig åt väsentliga saker. Politrukerna i kommunen kan besluta, utan att fråga överheten(regimen i stockholm) eller Boverket om lov. I vår kommun har politrukerna besluta att bygglov inte behövs så länga solcellsmodulerna följer takfallets lutning och håller sig inom takfallsytan och modulerna inte ligger mer än ca 150 mm över takfallsytan. Det kan varje kommun besluta, om viljan finns. Saknas vilja är däremot allting omöjligt.
-
Det som jag tycker verkar konstigt gäller balkonger.
Visst måste det vara farligare att bygga balkonger än altan. Ändå ska det utredas om man kan släppa altaner från byggnadslov. Nu förutsätter jag att altanen byggs på låg höjd och balkongen på högre höjder, utan pelare.
Visst måste det vara farligare att bygga balkonger än altan. Ändå ska det utredas om man kan släppa altaner från byggnadslov. Nu förutsätter jag att altanen byggs på låg höjd och balkongen på högre höjder, utan pelare.
mindmappar,
Jag vet inte, men inte tror jag att byggnadsnämndens anställda utför hållfasthetsberäkningar vid bygglov. Gör de det och vill ändra av hållfasthetssynpunkt, då ansvarar byggnadsnämnden för hållfastheten och vid skada måste ersätta fastighetsägaren.
Det är väl inte farligheten och risker som bedöms vid ett bygglovsärende. Det är väl mer estetik och utseende och grannars invändningar mot byggnadsverk, som bedöms av byggnadsnämnden. Alltså mest godtyckligt tyckande.
Jag vet inte, men inte tror jag att byggnadsnämndens anställda utför hållfasthetsberäkningar vid bygglov. Gör de det och vill ändra av hållfasthetssynpunkt, då ansvarar byggnadsnämnden för hållfastheten och vid skada måste ersätta fastighetsägaren.
Det är väl inte farligheten och risker som bedöms vid ett bygglovsärende. Det är väl mer estetik och utseende och grannars invändningar mot byggnadsverk, som bedöms av byggnadsnämnden. Alltså mest godtyckligt tyckande.
Nej det gör dem inte, det handlar om fastighetens utseende, samt troligen att man använder rätt grejjor.
Beträffande altaner så är det samma sak samt att den inte få komma för nära tomtgränsen/grannen.
Beträffande altaner så är det samma sak samt att den inte få komma för nära tomtgränsen/grannen.
-
Du måste bifoga konstruktionsberäkningar om så krävs, minst ritnimgar om utifall.
Har ett kommande bygglov på ny carport där ena sidan bärs upp av en pelare och en långt spänd träbalk (5 resp 2 m liv) och jag vet att jag kommer behöva redovisa träkcvalitet och dimensionerande last/nerhäng.
Har ett kommande bygglov på ny carport där ena sidan bärs upp av en pelare och en långt spänd träbalk (5 resp 2 m liv) och jag vet att jag kommer behöva redovisa träkcvalitet och dimensionerande last/nerhäng.