4-dubbel OP för audiobruk.
4-dubbel OP för audiobruk.
I mitt senaste projekt (DJ-Mixer) hadde jag tänkt använda 5532or överallt.
Men nu funderar jag lite på att använda någon 4-dubbel OP på några ställen.
Så vilken 4-dubbel krets brukar ni andra använda i för Audio-bruk ?
Not: Matningsspäning tillgänglig är: +- 12V
Men nu funderar jag lite på att använda någon 4-dubbel OP på några ställen.
Så vilken 4-dubbel krets brukar ni andra använda i för Audio-bruk ?
Not: Matningsspäning tillgänglig är: +- 12V
Någon med lite bättre data för audio hadde jag nog tänkt. TL074 använder jag max i likriktningskretsar för VU-mätare mm, aldrig i signalvägar 
Det finns ju en hel del 4-dubbla op med hyffsade data på ELFA, men många av dem kostar ju en hel del. Så jag försöker hitta bästa möjliga men med ett bra pris.

Det finns ju en hel del 4-dubbla op med hyffsade data på ELFA, men många av dem kostar ju en hel del. Så jag försöker hitta bästa möjliga men med ett bra pris.
- Illuwatar
- Kontakt:
Om kraven är så höga är nog inte 4-dubbla OP vägen att gå. Kan du inte dela upp funktionen i dubbla OP istället?
Personligen kör jag helst single-OP så långt som möjligt när jag vill ha bra ljud. Måste jag spara plats kör jag dubbla, men ser till att samma kanal körs genom båda halvor av OP'n. Eller så kör man ytmonterat...
Personligen kör jag helst single-OP så långt som möjligt när jag vill ha bra ljud. Måste jag spara plats kör jag dubbla, men ser till att samma kanal körs genom båda halvor av OP'n. Eller så kör man ytmonterat...
Jag kör i regel aldrig mer än dubbla heller. Men nu skulle jag vilja spara lite plats på kretskortet genom att använda 4-dubbla. Och ytmonterat , tror inte det. Tanken är att även andra skall kunna bygga mixern med.
Tar man till ex EQn i mitt mixerprojekt så tar en mono-kanal just 4a OP.
Även X-fader funktionen på förlyssning funderar jag på att använda en eller två.
Samt det finns ju faktiskt en del 4-dubbla på ELFA med bra värden, men jag har som sagt inte testat någon av dem.
Tar man till ex EQn i mitt mixerprojekt så tar en mono-kanal just 4a OP.
Även X-fader funktionen på förlyssning funderar jag på att använda en eller två.
Samt det finns ju faktiskt en del 4-dubbla på ELFA med bra värden, men jag har som sagt inte testat någon av dem.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
HappyTom: Fast det är kanske inget alternativ om man vill spara plats.
T.ex 741'an innehåller 20st transistorer...
En annan trevlig OP är TL081. Har använt den när jag byggt dist-pedaler och eftersom förstärkningen är så hög hade man märkt om de t.ex haft mycket brus. Tyvärr minns jag inte hur den ligger till med distorsion eller bandbredd.

T.ex 741'an innehåller 20st transistorer...
En annan trevlig OP är TL081. Har använt den när jag byggt dist-pedaler och eftersom förstärkningen är så hög hade man märkt om de t.ex haft mycket brus. Tyvärr minns jag inte hur den ligger till med distorsion eller bandbredd.