Ljudfördröjningskrets.
Ljudfördröjningskrets.
Är det någon som har nått tips på en enkel ljudfördröjningskrets? Jag är alltså inte ute efter någon ekoeffekt, utan det ljud som skickas in ska komma ut exakt lika, men fördröjt med 0-5sec (ställbart). Kvalitetsmässigt snäppet över telefonkvalite. Helst en IC med så få externa komponenter som möjligt.
Har googlat en del på audio delay m.m. Men provar nu med den mänskliga sökmotorn i klusterform som brukar ge de bästa svaren.
Har googlat en del på audio delay m.m. Men provar nu med den mänskliga sökmotorn i klusterform som brukar ge de bästa svaren.
Få se nu: Snäppet över telekvalitet (som är 64Kbit/sek). Då pratar vi 10 bit AD och för snabbhetens skull låter vi det vara word (16 bit). Om vi utgår ifrån 12Ksamples/sek och 5 sek behövs alltså ett minne om 60Kword = 120Kbyte, vi avrundar till 128Kbyte SRAM för enkelthetens skull.
Nu ska du alltså sampla minst 10 bit men 12Ksamples/sek, kasta in resultatet i minnet och strax efter läsa ut ett gammalt värde till den (minst) 10 bit DA som sitter på utgången. Exakt vilken förskjutning som behövs beror på delayen.
Fullt möjligt men i 1 lilla krets? njaaa..... tror inte det faktisk.
Jag såg förvisso för många år sedan att det fanns analoga "shiftregistre" men dom har inte jag sett på de senaste 15 år.... jag har förvisso inte letat heller men vad jag minns kunne de ge en lite fördröjning var och för 5 sek fick du koppla ett antal efter varandra.
Nu ska du alltså sampla minst 10 bit men 12Ksamples/sek, kasta in resultatet i minnet och strax efter läsa ut ett gammalt värde till den (minst) 10 bit DA som sitter på utgången. Exakt vilken förskjutning som behövs beror på delayen.
Fullt möjligt men i 1 lilla krets? njaaa..... tror inte det faktisk.
Jag såg förvisso för många år sedan att det fanns analoga "shiftregistre" men dom har inte jag sett på de senaste 15 år.... jag har förvisso inte letat heller men vad jag minns kunne de ge en lite fördröjning var och för 5 sek fick du koppla ett antal efter varandra.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vet inte hur det är med själva kretsarna, men oftast så brukar de färdiga apparaterna först sampla, sedan spela upp. Hittade några på Elfa, bland annat dessa:
----
73-193-79
En komplett, färdigmonterad modul för in- och avspelning av ljud i upp till 4 minuter. Modulen är baserad på kretsen ISD 4003-04MP som kontrolleras av en mikrokontroller, PIC 16C505. Den kan hantera upp till 240 olika ljudsegment och styrs via ett RS-232-gränssnitt.
Tyvärr finns inget datablad, men när jag kikade på datablade för ISD 4003-04MP så verkade det som den inte klarade samtidig avspelning/inspelning.
----
----
73-107-09
En krets som analogt lagrar signaler i ett internt ickeflyktigt minne, dvs kretsen behåller informationen även utan matningsspänning. Flera kretsar kan kaskadkopplas för att nå längre inspelningstid och lagringstiden är minst 10 år.
Den här hade datablad. Tyvärr så klarar den inte samtidig avspelning/inspelning.
----
Jag har en idé: Om man använder 2st såna kretsar så kanske det går. Ungefär såhär:
Krets A spelar in. Efter t.ex 5sek så börjar Krets B att spela in och Krets A spelar upp. osv. Det borde väl fungera?
----
73-193-79
En komplett, färdigmonterad modul för in- och avspelning av ljud i upp till 4 minuter. Modulen är baserad på kretsen ISD 4003-04MP som kontrolleras av en mikrokontroller, PIC 16C505. Den kan hantera upp till 240 olika ljudsegment och styrs via ett RS-232-gränssnitt.
Tyvärr finns inget datablad, men när jag kikade på datablade för ISD 4003-04MP så verkade det som den inte klarade samtidig avspelning/inspelning.
----
----
73-107-09
En krets som analogt lagrar signaler i ett internt ickeflyktigt minne, dvs kretsen behåller informationen även utan matningsspänning. Flera kretsar kan kaskadkopplas för att nå längre inspelningstid och lagringstiden är minst 10 år.
Den här hade datablad. Tyvärr så klarar den inte samtidig avspelning/inspelning.
----
Jag har en idé: Om man använder 2st såna kretsar så kanske det går. Ungefär såhär:
Krets A spelar in. Efter t.ex 5sek så börjar Krets B att spela in och Krets A spelar upp. osv. Det borde väl fungera?
Hur skulle det fungera om det är internt minne?
Även om det är två kretsar med externt minne så är det inte bara till att koppla för att de skall kunna dela på samma. De måste synkroniseras så minnet kan delas och det hela måste kunna startas upp med rätt fördröjning.
Med 12kHz samplingfrekvens borde en PIC kunna sköta dataskyfflandet. Det blir 48 KB i sekunden som skall skyfflas och nog f*n skall en 40MHz PIC kunna stå pall för det.
Även om det är två kretsar med externt minne så är det inte bara till att koppla för att de skall kunna dela på samma. De måste synkroniseras så minnet kan delas och det hela måste kunna startas upp med rätt fördröjning.
Med 12kHz samplingfrekvens borde en PIC kunna sköta dataskyfflandet. Det blir 48 KB i sekunden som skall skyfflas och nog f*n skall en 40MHz PIC kunna stå pall för det.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De behöver inte dela på samma minne eftersom de gör varsin inspelning direkt efter varandra. Synkar man in/avspelningarna så hör man inga störningar eller avbrott. Har inte testat på såna här kretsar, men däremot på två datorer och synkningen behöver ju vara lika exakt oavsett vilka apparater man använder. Kan man t.ex starta två trummaskiner manuellt så de håller samma takt även efter några minuter så borde det var en lätt sak att styra in/avspelning med några portar på en PIC-krets.
Jag tvivlar starkt på att man kan koppa om mellan inspelning och uppspelning på detsätt som krävs. Med tre moduler blir detväl litelättare, men ätt få perfekta övergångar utan massor av krångel tvivlar jag på. Blir det inte helt perfekt så kommer det att knäppa. Det är skillnad mellan att starta två bullerboxar samtidigt och att ta över en signal utan minsta diskontinuitet.
Skall man ha kvalieten 12ksamples under 5 sekunder så skulle det behövas en 60.000 steg och det blir 30 stycken 2k kretsar plus OP's för att lyfta signalen mellan dessa. Ljudkvaliteten skulle antagligen vara urusel med massor av brus. Det måste till en digital lösning, eller en riktigt gammal antaik med bandslinga...