Antennrelä Atlas 210x

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Antennrelä Atlas 210x

Inlägg av Marta »

Kanske är här någon som känner till svaret på denna fråga, om än det nog är osannlikt.

Jag har en gammal Atlas 210x där antennreläet har blivit med övergångsresistans. Denna radio har stått i en hörna ett antal år. Efter att ha knackat på/klickat med reläet så fungerar mottagningen en stund, allt ifrån mindre än en minut till flera minuter. Sedan sjunker känsligheten drastiskt och det börjar knastra och spraka.

Reläet är 12V 2-pol växlande. Kontakterna på mottagarsidan är "dry circuit" och till sändaren sannolikt ingen ström vid växlingen. Den som möjligtvis känner till denna radio och vad som passar vet också att slutstegsmodulen och kanske mera måste av först... Därför skall det vara något som håller ett bra tag och inget kinaskräp.

Dessvärra står det ingen beteckning på det i schemat jag har och vad det ev. står på själva reläet är oåtkomligt innan demontering. Hade varit bra att ha det nya innan bytet påbörjas och slippa ha radion liggande som lösa delar i väntan på detta.
Kare

Re: Antennrelä Atlas 210x

Inlägg av Kare »

Här kan du nog få information om detta.

https://www.rfparts.com/radioamp-servic ... s.html?p=2
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en bild eller två kan ge vettiga ledtrådar
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Bild på reläet, så gott det nu går att se det innan demontering.

Bild
SM4HAK

Inlägg av SM4HAK »

Antar att du redan har manual, etc?
http://atlas.wireless.org.uk/215man.pdf

Antiqueradios.com rekommenderar Yahoo's "atlas 210 group"... :)
http://www.antiqueradios.com/forums/vie ... p?t=122869

Det ser ju ut som om det ska gå att få loss skyddet till reläet, jag hade nog börjat med att pilla loss det och försöka rengöra kontakterna på reläet...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är omöjligt att lyfta kåpan när det är kvar på sin plats, den får inte plats mellan plåten med filterspolarna och den böjda kanten ovanför. Slutsteget (det svarta som syns till vänster om reläet) måsta av och sedan måste kortet lossas så reläet eller dess kåpa kan tas av bakåt genom hålet som slutsteget täcker.

Med lite trådar emellan passar det mesta. Kanske den bästa lösningen. Det är ju antennutgång och låga frekvenser så det bör vara ok. Ett helkapslat med glasgenomföringar är kanske det bästa. Kvicksilverfuktat, men det finns väl inte mer... Torra kontakter skall väl också fungera om det är toppkvalitet.

Jag har manual, men liksom den Du hittat är det en OCR, så jag litar inte på några siffror e.dyl. där det finns risk för fel. En riktig bildscan hade varit stor men bättre.
SM4HAK

Inlägg av SM4HAK »

Jag hade nog försökt rengöra det befintliga reläet i första hand, utan att byta ut det...

Men, ett litet klipp från tidigare nämnd yahoo-grupp kanske kan hjälpa med identifieringen:

SIGMA RELAYS FOR 210X
Expand Messages

* Alan Thompson

Message 1 of 3 , Dec 30, 2009 

View Source

I am looking for a source for the following SIGMA relays:
*
* 77RE3-12DC
* 77R2-12DC
*
* Alan WB5LNG

----------
Det ser ut att vara ett:

77R2-12DC, SIGMA, Electromechanical Relay 12VDC 125Ohm 5A DPDT (22.7 x18.9x27.94)mm
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tack!

Det är med all säkerhet detta relä. Är Discontinued men finns att köpa för USD44 plus frakt, tull och moms från en firma "over there". Lite häftigt pris. Hittar dessvärre inga datablad på detta eller andra reläer i denna serie. Hade velat hitta måttuppgifter för att kunna välja något annat som passar.
Sigma har slukats av TE Connectivity ser det ut som, men de har inte hellre något material kring detta. Kanske är så gammalt att det bara finns i pappersformat?

Rengöringar av reläer för nollströmm har jag dessvärre dålig erfarenhet av. Det fungerar ett litet tag, sedan är det dålig kontakt på nytt. Det här reläet har inte alls självrensade kontakter, de trycks rakt emot varandra och finns där ett enda förbannat dammkorn emellan så blir det fel.

Har läst om andra apparater där detta lösts genom att montera ett motstånd på ett antal k som leder likström genom reläet. Det kanske skulle vara en snabb och enkel lösning tills vidare, beroende på hur pass stökigt det är att ordna, samt givetvis hur pass effektivt det är för att lösa problemet med nollström.
SM4HAK

Inlägg av SM4HAK »

Precis. Finns även i Korea, men inte billigare för det. Hittade inte några datablad jag heller. :-(
Skriv svar