Ännu en CNCfräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

FEL och FEL!:
flyhard skrev:En ganska stor grej jag missat är att vad gäller deformation i Y-ledd utmed gantryt, var att det är en kraft genererad inom gantryt, så det man bör mäta är egentligen det resulterande momentet av kraftparet "verktygdslast - kulskruv".
Här gick det för fort. Jag måste ha blandat ihop rörelseriktning och resulterande kraft, samt att det bearbetade stycket inte sitter fast i gantryt. Givetvis så är kraften på skäret och lagret för skruven i den ledden åt samma håll (annars har jag väl uppfunnit gratis energi :D ) samt att ena lagringen av kulskruven är flytande axiellt, så bara ena lager"örat" tar lasten. Tillbaka på 0.058 mm deformation => Fetare gantrysidor, som någon redan påpekat förra månaden...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av tecno »

Fetare gantrysidor, som någon redan påpekat förra månaden...
Erkänner mig skyldig :vissla:
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

:lol:
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

Suck, nu blir det knut på hjärnan:

Total last är 1000N vid verktyget. Den lasten tas ju defakto upp av kulskruvens infästning i övre delen av gantryt.

Om jag lägger 1000N nere vid verktyget, men inte lägger någon last alls vid kulskruvsörat blir det inte helt rätt deformationsmässigt.

Lägger jag 1000N nere vid verktyget, och i samma riktning 1000N vid örat blir det för mycket total deformation, då det helt plötsligt räknas som två yttre laster. (mitt förra entry med 0.05mm)

… tror jag slagit i taket av vad min simpla FEM-plugin klarar av - skulle behöva glidande randvillkor i rälsen, så kraften kan spridas upp till kulskruvsfästet. damn it!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

Lägger jag 1000N nere vid verktyget, och i samma riktning 1000N vid örat
Du ska väl lägga kraft bara på ett ställe?
Resten är "motstånd" eller vad det kan heta.

Vad kör du med för program?
CosmosWorks?
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

Mitt förmodligen överdrivna problem är att den kraften som genererar de 1000N nere vid skäret "produceras" uppe i Y-skruvens lagring, och den är lite vek.

Det blir inte helt rätt med avseende på warping m.m. att bara räkna nere vid skäret, men CosmosExpresspluginnen jag har tillåter bara randvillkor där jag låser ett objekt i alla ledder - för att beräkna rätt behöver jag kunna ha ett randvillkor i gantryt som tillåter låsning enbart i X o Z, och fånga lasten i Y via skruvens infästning.

Hur som helst blir det nog acceptabelt fel åt det värre scenariot att räkna hela belastningen i skäret, sen i separat beräkning kolla hur mycket skruvinfästningen vid "öronen" flexar samma last och superpositionera resultaten.
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

Ok, då har jag i stort sett rott hem styvheten. Fläskat på godstjockleken i gantrysidor och ytterligare fästhål i bottenplattan för att mer realistiskt svälja deformationen för Y-belastning. Livet man ser på sidorna av gantryt skall bli en U-balk. Går denna att fräsa lite stålplåt med så är det en bonus. Blir nog väldigt bra för alla mjukare material.

Nu kvarstår att hitta lämplig skrot-Ubalk att FEMa, och sen börja gå igenom alla mått samt modellera in rätta vagnar m.m. och se till att få in alla hål för fästelement och leta krockar. (som om det skulle gå fort… :D )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

ytterligare fästhål i bottenplattan för att mer realistiskt svälja deformationen för Y-belastning.
Det var precis det här jag menade tidigare.
Du bör nog ha ett skapligt styvt bord att skruva fast hela maskinen i.
Att ha bottenplattan stå löst, som jag först trodde, är nog ingen bra lösning.
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

Aha, nejnej, hela maskinen kommer att skruvas fast i ett annat bord, men måste kunna flyttas, därav viktoptimeringen hela tiden.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

Du kan väl flytta hela bordet med en en palldragare?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

Om du nu ska fräsa stål, vad har du tänkt dig för spindel?
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

@Säter: Gällande palldragare så får den inte rum just nu. Om ca 3 år är mitt garage/verkstad på plats, tills dess blir det att trängas med nedmonterning av oljetank, frugans syltburkar, mountainbikes, modellplan, motor- och röjsågar etc i en villakällare… tåjt!

Jag har kikat på denna för stålfräsning: http://www.solectro.se/Product/Index/4671?SecId=1188
Kress värsta modell verkar tillräcklig för mjukare material. Får göra ett modulfäste för olika modeller helt enkelt. Problemet kan vara om jag måste styra spindeln från programvaran…vet inte om det är ett standardprotokoll för sådan kommunikation?

Har skippat större 3D-operationer i denna. Jag har en fin Emco bordsfräs, som jag tror jag sätter på en styrd chuck på och motoriserar axlarna, så får jag en mer anpassad 3D fräs där. Skall dock försöka göra den switsch-bar mellan manuell och CNC-körning.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av E85 »

0.75kW är inte så mycket beroende på vad du ska göra. Jag har varit inne på att skaffa en sån här spindel och en vanlig 3-fas AC-motor och kinesisk VFD ifall jag bygger en fräs som mest skulle fräsa metall. Fördelen är bl.a att då kan man ha kuggrem med två uppsättningar drev, ex. 1:2 och 2:1. Då skulle maxvarvtalet bli 2840rpm i högväxeln och 710rpm i lågväxeln för lite grövre fräsverktyg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av säter »

Med den spindeln får man ju dessutom 30-kona.
Betydligt bättre än en 10mm spännhylsa.

Priset var ju förbluffande lågt.
Undrar hur det är med kvaliteten?
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av perra_e »

Den är specade till 3000 rpm, så kanske inte det roligaste om man skall köra aluminium och/eller små fräsar. Man vill kanske inte heller ligga för länge på maxvarv? Min spindel är specad till 8000 rpm, men jag fegar och kör inte mer än 6000 på de flesta operationer.
--Per
Skriv svar