Har köpt en Androidbaserad box till TV:n även kallad Kodi-box. Den har inte anlänt från Kina-land ännu men oroar mej redan för Wifi-mottagningen. Funderar på o sätta på en extern antenn. En sån där skruvkoppling som man ofta ser på routrar. Låt säga att jag nu öppnar boxen och det inte finns en sån där snabbkoppling som man koppla på direkt,hur gör jag då? Kan jag bara skrapa rent lite koppar löda på direkt då?
Externa antenner brukar ha 50 ohm. En "intern" antenn som består av kopparbanor på mönsterkortet (microstrip) är svårt att veta impedansen på. Ganska säkert kommer du få dålig anpassning mellan radiodelen och din externa antenn via den pålödda antennkabeln.
Testa kan man ju alltid göra, det brukar jag.
Hittade en bild på innanmätet och det verkar inte riktigt vara en onboard-antenn som jag trodde. Är utsikterna bättre för att det skall funka när det ser ut så här?
Jag skulle testa att köra modulen som den är och kontrollera funktion och räckvidd. Om det inte räckte till skulle jag eventuellt överväga att ersätta antennen med en effektivare.
Förutsättningarna verkar goda för en sådan operation.
Men! Du verkar inte vara så erfaren med dylika ting så i det läget skulle jag kolla om det gick att lösa med en wifi-repeater i stället.
Nej inte all hemma på området radioteknik så det har du helt rätt i. Skall testa o löda på en kontakt o provköra innan jag börjar borra hål i chassi o så. Har ett gäng antenner i diverse storlekar som kommit ifrån nätverkskort o routrar. De flesta dylika boxarna med intern antenn har skitkass mottagning.