Latmans LCD och tangentbord [bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Latmans LCD och tangentbord [bilder]

Inlägg av Greensilver »

Jag gillar att interfejsa en LCD till det man bygger - särskilt under utvecklingsskedet. Tyvärr är det en jäkla massa trådar som skall kopplas och kontrastpottar plus att den sedan sitter i vägen på protoboardet. Fast en LCD är ju som sagt ändå bra att ha, det blir lättare att debugga då, och det brukar i alla fall jag få göra en hel del så jag beslöt mig för att göra en modul med LCD och tangentbord plug-n-play.

Tanken var att sätta en AT2313 och använda den som keyboardbuffer. Sen kan man låta den lägga ut vilken knapp som tryckts ned på en fyrbitars buss. På det sättet slipper man använda processorkraft och I/O pinnar från itt projekt för att läsa av själva tangentbordsmatrisen. Eftersom en hel del I/O pinnar blev över på 2313 så lät jag dem gå till en annan buss som kan användas till vad som helst. Kanske behöver man någon puls eller PWM till sitt projekt också?

Bussarna löste jag med modularkontakter respektive vanliga 10 pins bandkabel till LCD'n. Sen gjorde jag adapters mellan modularkontakt och protoboard som man helt enkelt trycker fast på protoboardet och klickar i sin modularkabel - likadant med 10 pins headern. Tangentbordsbussens fyra bitar visas inverterat med lysdioder. Displayens RS och EN visas också med lysdioder. Potten är till för kontrasten. Det finns tre knappar på kortet också, en är för reset av 2313, de andra är koplpade till fria pinnar och kan därmed anslutas till protokortet. Vidare finns pinnar för MISO, MOSI, SCK osv för ISP programmering av 2313 "on-board". Modulen kan därmed användas som stand-alone utvecklingskort om man vill.

De yttersta stiften i modularkabeln låter jag få VCC samt GND. Vill man kan man då låta modulens 7805 mata ens projekt också! Vill man inte ha matningsspänning genom modularen använder man bara en 4 polig kabel istället.

Slutligen kan jag tillägga att jag aldrig byggt något som strulat så mycket som detta projekt, exempelvis glömde jag att 2313 behövde en kristall. Så den sitter lödd på undersidan av kortet nu. Jag skule också göra mig till och lägga på en snygg folie på kretskortet så som dom gör i AoE - tyvärr trivdes den inte med min tvättvätska (diskmedel och eltandborste) så det blev lite missfärgat som ni kan se på bilderna. Som om detta inte vore nog blandade jag ihop VSS och VCC till displayen vilket gjorde den till en stekpanna - men den funkar än! :lol:

Bilder på bygget ser ni nedan
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Greensilver 4 maj 2006, 00:02:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7009
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Snyggt! 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket mycket bra idé! :bravo:
Bästa uppfinningen sedan osthyveln? Ja nära på. :)

Detta är precis vad jag har saknat. Jag använder också ofta en LCD (av samma sort) när jag bygger/kodar projekt. När jag nu byggde om labbplatsen tänkte jag fixa en bättre anslutning mellan displayen, knapparna och labbplattan. Men jag kom inte på någon tillräckligt bra lösning. Du gjorde det! Jag kommer nog använda ditt projekt som inspiration till något liknande, fast för PIC. :)

En fråga: Hur har du fixat texten på kretskortets ovansida och modulkontakterna? Snyggt!

edit: DragonOrb hann före med frågan. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 3 maj 2006, 23:43:20, redigerad totalt 2 gånger.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Sånt här underlättar mycket vid labbning.

jag gjorde ett liknande kort förra veckan, fast då hade jag ingen uC på kortet och jag hade bara en 2x2 matris :P

btw, hur har du fått den snygga texten på ovansidan av kortet ?
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:) Den snygga texten är självhäftande papper för bläckstråleskrivare - men skit i den det var ett helsike att löda eftersom limmet kletar sig på benen och gör så att lödningen blir oren. Nästa gång skall jag köra med papper för tröjtryck som de andra här på forumet använt.

Jag hade tänkt lägga ut schema, layout och en pdf fil med etsmasken men tyvärr är det fortfarande fel i schemat då jag bara rättat till dom "på hårdvaran" så att säga. Tänkte detta projekt kunde ligga som ett "open source projekt". Jag har redan massa nya idéer jag tänkte lägga in på version två! Ett problem med kortet är att det glider runt på bordet. I nästa version kommer jag att ha anslutnings ben uppe och nere som passar i protoboardets anslutnings hål för strömskenorna. Sen skall man kunna välja med jumprar på modulkortet om du vill ha 7805:ans utspänning eller direkt matningsspänning till skenorna. Vill man kan man då via jumpers välja exempelvis 5 volt och jord på den nedre raden och 9 volt och jord på den övre. Vidare tänkte jag även sätta en elektrolyt och en keramisk konding parallellt så får man ett käckt störfilter också. Allt detta samtidigt som modulen hålls på plats bredvid protoboardet. Sen har jag en del andra idéer också men jag får väl börja med att fixa kretskortslayouten! :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trodde inte papper för tröjtryck skulle fästa särskillt bra, så jag har aldrig testat. Hm, det måste provas! :)

Version 2 låter intressant. Ska bli kul att se utvecklingen av detta.
Skriv svar