Bromsande batteri

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Bromsande batteri

Inlägg av persika »

I en elbil kan man bromsa genom att återmata bromsenergin till batteriet.
Frågan är hur bra det är ?
Ett batteri som är under en lagom dimensionerad urladdningsström ska plötsligt ställa om de kemiska processerna till en kraftig uppladdningsström.
Hur mycket av den uppladdningen tas till vara ?
Hur bra mår batteriet av en sån chock ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bromsande batteri

Inlägg av Icecap »

De kemiska processerna är identiska ändå så den del är bara larv.

Och det finns "plats" nog, ackumulatorn är ju dragit ut med minst samma energimängd.

Så det går jättebra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bromsande batteri

Inlägg av Glenn »

dessutom använder man ju batterier som är väl anpassade till det "livet".
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bromsande batteri

Inlägg av Supersnigel »

Huvudsaken är väl ändå att man håller sig inom ramarna för vad batteriet anger som lämpliga. Kemin i kombination med byggnadssätt sätter gränser på hur mycket elektrisk energi man kan omvandla till kemiskt bunden energi över ett givet tidsintervall. Överskottsenergi blir värme alt. bryter ner batteriet så bäst i så fall är att smeta ut bromsenergin på något sätt för att få lägre dI/dt.
bearing
Inlägg: 11230
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bromsande batteri

Inlägg av bearing »

Beror lite på typ av batteri. Moderna litiumbatterier har över 99% verkningsgrad laddning/urladdning, vid moderata strömmar. Vid högre strömmar som vid återmatande bromsning kanske 90%.

Men det finns problem. Om batteriet har för låg temperatur, eller för hög laddningsgrad, vill man inte återmata, p.g.a risk för permanent skada på cellerna. Tack vare intelligenta övervakningen av batteriet (BMS) har bilen full koll på detta, och minskar eller stänger av återmatning i dessa fall. Enda nackdelen är att det kan ställa till det för föraren ifall denne förväntar sig motorbroms.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Bromsande batteri

Inlägg av bit96 »

Jag kör en Mitsubishi Outlander PHEV och den har "bromskraftsåterföring" och det fungerar riktigt bra, motsvarande snabbladdning.

Normalt laddar man med AC 230V 6/10/16A som tar 3,5 - 8 timmar ungefär
Snabbladdning som finns på vissa stationer och laddar med typ DC 300V 60A eller liknande och laddar upp till 80% kapacitet på 20 minuter.

Vid körning väljer man själv hur man vill återladda. Normalt väljer man mellan D,R,P-läge som i en automatväxlad bil.
Bakom ratten finns två paddlar där man väljer bromskraft i sex steg, B0-B5, normalt är läge B2(=D), vilket skall motsvara vanlig bil med lite motorbroms.
Grusvägar, backiga, kurviga, lokalkännedom, läge B0. Gasa nedför, rulla uppför, ojämn fart, men sparar energi.
Landsväg, farthållare, bilen väljer själv mellan att gasa och bromsa i olika lägen.
Stadskörning D-läge d.v.s. samma som B2. Man sparar en del eftersom man måste broms och gasa omvartannat.

Nu rekommenderas att man inte snabbladdar för ofta eftersom det sliter på batteriet.
Så jag antar att man inte skall bromskraftåtervinna för mycket heller.
Men det är sällan man hittar en brant backe där man kan rulla nedför i 80km/h under 20 minuter. :)

Det märks dock att man vid kallt väder inte kan återvinna lika mycket som vid varmt väder så det finns troligtvis skyddselektronik för detta.

Edit: Som föregående skriver: Ja vid nyladdat batteri eller kallt väder blir "motorbromsen" något sämre.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Bromsande batteri

Inlägg av persika »

Tack för alla intressanta svar.
Det verkar vara ett visst problem med bromsladdning.

Om man t.ex bor på ett berg och har full-laddat , så kan batteriet bli överladdat när man bromsar sig ner i dalen.

Förstår inte riktigt här, behövs en förklaring:
Icecap> De kemiska processerna är identiska ändå så den del är bara larv.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bromsande batteri

Inlägg av Borre »

Det enda problemet är ju att den bromsar något mindre när batteriet är fulladdat eller det är kallt, om det nu är ett problem vill säga.
Överladdning kommer inte ske eftersom laddelektroniken har koll på det.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bromsande batteri

Inlägg av danielr112 »

Nej dom blir inte överladdade i dagens bilar. Elektroniken vet när batteriet är fullt och då sker ingen återgenerering utan då skickas det antingen ut till värme eller så används de vanliga bromsarna.


Edit: Borre han före :)
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Bromsande batteri

Inlägg av bit96 »

persika skrev:Om man t.ex bor på ett berg och har full-laddat , så kan batteriet bli överladdat när man bromsar sig ner i dalen.
Nej.
Jag bor ganska högt och och om åker åt ett visst håll, nedför ca -80m på 500m, så blir det dålig/obefintlig motorbroms/återföring om bilen är fulladdad. Så batteriet överladdas inte.

Om batteriet däremot inte är fulladdat och jag kör utför backarna så får jag rejäl bromsverkan/återladdning.

Man borde alltså bo längst ner i en dal, åka hemifrån med fulladdat batteri, och senare rulla hemåt/nedåt och ladda. :)
Tyvärr är det tvärtom för mig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bromsande batteri

Inlägg av säter »

Man använder alltså inget bromsmotstånd i tillfällen där batteriet är full-laddat?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bromsande batteri

Inlägg av rvl »

Semi off topic. Malmbanan lär producera netto el, då de fulla tågen nedför ger mer energi än det går åt att dra upp de tomma vagnara.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bromsande batteri

Inlägg av säter »

Numera kanske.
Knappast för några år sedan, då man körde med DM-3.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Bromsande batteri

Inlägg av bit96 »

säter skrev:Man använder alltså inget bromsmotstånd i tillfällen där batteriet är full-laddat?
Nej.
Jag kan trycka på paddlarna och välja läge som jag vill, men är batterierna fulla/kalla så blir bromsverkan/återladdning dålig eller obefintlig.

Enklast är att bromsa med fotpedalen, som på en vanlig bil, då i det blir återladdning i första hand och trycker man hårdare blir det normal bromsning.

Fördelen med paddlarna är att man kan ställa in ett läge (utifrån erfarenhet) och slipper hålla på bromsen i långa backar.
Så man kan alltså bromsa som vanlig med pedalen om man vill, återföring ske alltid till batterierna i första hand, sen tar bromsklossarna vid, och man känner ingen skillnad vid övergången.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bromsande batteri

Inlägg av säter »

Märkligt att man inte kör med bromsmotstånd.
Vintertid kunde ju det skapa värme i hytten.
Skriv svar