Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte göra en tråd om denna också, dels vill jag dokumentera vad jag gör, dels vill jag säkert ha hjälp med en massa saker, dels är det alltid bra med feedback.


Iaf, jag vann ju en auktion på EF om en kinesisk 4060 CNC-fräs, specialbeställd av förra ägaren så det var lite special.

- Förhöjd Z
- 1500W vattenkyld spindel
- 2200W VFD
- fjärde axel (A)
- motdubb till fjärde axel
- Kontroller med parportsanslutning
- trådansluten handjog
- trådlös handjog

Såhär såg annonsbilden ut:
IMG_9283.JPG
Såhär såg grejerna ut precis när jag hade lastat in i bilen..
20161202_124540hs.jpg
..Och såhär när det kom upp på temporär plats hemma i garaget.
DSC_2483.JPG
Jäklar vilken best det är, tung som ett as, fick den i två delar pga detta.

Tanken var att köra denna med LinuxCNC

Vad hände sedan då ? INGENTING.. det berodde mest på att jag inte hade manualen till stepperkontrollern, så jag visste inte hur jag skulle ställa in nånting, fick en kopia på den för några dagar sedan, så nu ska det väl ihop.

Jag har även installerat en SFF-dator med dualboot linuxcnc och win7 med mach3, där hade jag stora latencyproblem tills jag lyckades lösa det, se:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=85333

Så nu är statusen att jag egentligen har allt som behövs, utom tid och plats.. med plats menar jag plats för en monitor osv brevid fräsen.


Det jag vill göra är:

- få igång den med linuxCNC
- Lägga in allt kablage i kabelkedjor, vilket kräver att jag måste..
- Byta ut kabelkedjorna mot bredare
- Fixa vettig kylning (nuvarande är en hink med dränkpump)

..Och långsiktigt

- Bygga in maskinen i en låda med utsug
- bygga om kontrollerlådan till nåt vettigt, den är trång och uselt byggd


..Att bli fortsättad eftrerhand..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glenn 17 januari 2017, 15:27:56, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Just ja, jag har ju insett ett problem.

När Z är förhöjd så når ju inte fräsen ner till T-spårsbordet så att säga, det saknas, tja, 15cm ?

Hur fanken löser jag detta ?

Ideer:

1. Jag lägger en megatjock offerskiva eller liknande på T-spårsbordet
- nackdel: hela poängen med T-spår försvinner, instabilitet ?

2. Jag bygger en adapter som låter mej montera spindeln 15cm längre ner
- nackdel: det lär väl flexa en hel del kan man anta

3. Jag köper nya sidostycken från nån kines och byter
- nackdel: dyrt, och ingen kines verkar vilja sälja dessa (har mailat några)

4. Jag monterar aluprofiler eller liknande mellan själva chassit och T-spårsbordet
- nackdel: Instabilt ? blir det plant ?

5. Jag fräser nya hål för lager och axlar längre ner i sidostyckerna
- nackdel: inget jag klarar av själv.

Nån som har nån tanke ? det bästa är ju om man kan växla mellan förhöjd och normal Z, men i värsta fall slipper jag gärna hela förhöjningen.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av jihe »

Kan du inte bara lossa sidostyckenas nedre infästningar, borra nya hål högre upp och skruva fast dem? Det lär ju vara enklare än att flytta de övre hålen... Sänker du mycket kan du behöva ställa fräsen på något eller såga av sidostyckena.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av tecno »

Glöm inte bort 4:de axel i ekvationen!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

jihe skrev:Kan du inte bara lossa sidostyckenas nedre infästningar, borra nya hål högre upp och skruva fast dem? Det lär ju vara enklare än att flytta de övre hålen... Sänker du mycket kan du behöva ställa fräsen på något eller såga av sidostyckena.
Nej,för att..
DSC_2495.JPG
Man kan förvisso såga av gaveln men det är ju inte så kul.
tecno skrev: Glöm inte bort 4:de axel i ekvationen!
Ja, det är ju därför den är beställd med förhöjd Z, dock är den fjärde axeln lågprioriterad för närvarande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Igår släpade jag ut dator, kontroller, mus, tangentbord, skärm och jog till garaget och kopplade ihop allt.

Jag hade ju configgat mach3 enligt manualen och försökte "torrjogga", det gick inte alls, eller jo, jag kan steppa X åt ena hållet, försöker jag åt andra hållet går den åt samma ändå, så dir-pinnen verkar vara problemet, Y och Z reagerar inte alls.

Irriterande, men det var så sent att jag bröt för kvällen, får fortsätta idag.


Jag gillar verkligen inte mach3, ska försöka få igång linuxCNC istället.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av papabear »

Jag tycker alt. 4 låter mest lockande, eller alt. 1 om man enklare vill kunna byta till 4:e axel.
Jag tänker att planheten borde man väl kunna få genom att trimma in höjden på plats i maskinen, dvs fräsa av dem lite. Förutsatt att man kommer åt att göra det dvs.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av perra_e »

När du får igång fräsen och om du inte vill den högre z-höjden kan du ju fräsa ut ett par nya sidostycken som är lägre själv.
--Per
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av G4jm0r »

Själv styr jag min 3040 fräs från Chilipeppr via en Arduino uno med GRBL, det fungerar ganska smärtfritt och jag kan köra via USB.
I framtiden funderar jag att koppla på en raspberry pi eller liknande så den går att styra direkt från nätverket istället.

Det kanske vore värt att testa om du inte gillar mach 3 heller.

http://hackaday.com/2015/09/08/how-to-u ... c-machine/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

papabear skrev:Jag tycker alt. 4 låter mest lockande, eller alt. 1 om man enklare vill kunna byta till 4:e axel.
Jag tänker att planheten borde man väl kunna få genom att trimma in höjden på plats i maskinen, dvs fräsa av dem lite. Förutsatt att man kommer åt att göra det dvs.
Tveksamt om man "nå" dit iofs, men annars skulle det nog vara bästa sättet. ..Men det kanske räcker med planheten hos aluprofiler ?
perra_e skrev:När du får igång fräsen och om du inte vill den högre z-höjden kan du ju fräsa ut ett par nya sidostycken som är lägre själv.
Ja jag funderade på det, men då måste man få tag i plan 20mm(?) alu, men det går väl att köpa förvisso. Sen ska det ju tas hål åt andra hållet med men det löser man nog.

G4jm0r skrev: Själv styr jag min 3040 fräs från Chilipeppr via en Arduino uno med GRBL, det fungerar ganska smärtfritt och jag kan köra via USB.
I framtiden funderar jag att koppla på en raspberry pi eller liknande så den går att styra direkt från nätverket istället.
Jag har funderat på att byta kontrollern, helst till nåt utan parport, frågan är ju vad då.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av tecno »

men då måste man få tag i plan 20mm(?) alu, men det går väl att köpa förvisso. Sen ska det ju tas hål åt andra hållet med men det löser man nog.
Beställ vattenskuret och finlira hålen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Vad skulle det kunna kosta mellan tummen och pekfingret tro ?

Sen ska det ju dit lagersäten, har inte kollat exakt hur det är gjort dock men jag antar att det är ej genomgående hål.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av perra_e »

Beroende på hur höga sidstycken du behöver kan jag nog hjälpa dig med nya om du vill. Behöver en ritning i så fall.
Men tänk igenom hur du vill ha det ordentligt först!

--Per
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: Jag hade ju configgat mach3 enligt manualen och försökte "torrjogga", det gick inte alls, eller jo, jag kan steppa X åt ena hållet, försöker jag åt andra hållet går den åt samma ändå, så dir-pinnen verkar vara problemet, Y och Z reagerar inte alls.
Nu kan jag i alla fall utesluta att kontrollerkortet är trasigt.

Igårkväll bootade jag datorn till linux och körde configprogrammet, och försökte få in rätt inställningar i linuxcnc baserat på instruktionerna till Mach3. ..Först försökte jag använda "import mach3 config" funktionen, det funkade inte alls, den sa att den importerat men alla inställningar var fel ändå, tex pinconfiggen, så jag började från scratch.

Efter att ha petat in alla pinnar och försökt få in motordata så kunde man ju köra "test this axis", och det fungerade på samtliga axlar (inkl A)

Sen startade jag linuxcnc med den configen jag hade sparat.. och sen fattade jag INGENTING.. lyckas inte ens jogga axlarna genom GUI't ?

Finns det verkligen ingen vettig nybörjarguide för detta ? typ "såhär ställer du home-läget" "såhär sätter du limits" "såhär laddar du filen och låter maskinen utföra den" osv.. ..får väl försöka tråla linuxcnc-forumet och läsa trådar här men..
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av zealotry »

Jag använder linux CNC och axis GUI som jag tror är standard? Har du det med? Isf finns det rätt mycket info i linuxCNCs documentation: http://linuxcnc.org/docs/2.7/html/gui/a ... a:axis-gui
Skriv svar