Plaståtervinning för 3D-printning

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Meduza »

Om det är HSS så är det nog lite snabbt, HM vill ha en ca 2-3ggr högre surface speed än HSS, och även om F300 @ 5000RPM med din 3,5mm fräs är i det låga området för HM så är det nog en aning högt för HSS, du kan pröva att sänka det till typ F200 i stället så kan det bli ännu bättre. (med reservation för att jag inte har räknat på det hela... du kan prova knappa in siffror i FSWizard själv: http://zero-divide.net/?page=fswizard)
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av datajompa »

Den här tråden är bäst! Har redan börjat spara alla plastkorkar från mjölkpaketen för framtida 3D-bruk! :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

FSWizard var nyttig, och såg att liknande wisard fanns inkluderad i MACH3, men är förvånad att jag inte hittar något
om kylning i någon av dem, eftersom sådan verkar vara väldigt avgörande. (för HSS i alla fall)

Ja vid F200 fungerade det även utan kylning. Det kom jag på först när pumpen var nästan klar.

Jag drar nytta av 3D-skrivaren även när jag tillverkar något i metall: Här borrmall.
IMG_2750.JPG
Bara lite svarvning kvar på skruven.
Större bild här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... start=2595
IMG_2747.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av bobobo »

Vad är storleken på din skruv?
Det kan nog gå åt en ganska rejäl motor för att driva den....
Jag kollade här: http://kfmmaskin.se/Hem/Extruder/Lab_ut ... ruder.html
Deras skruv på 18x360mm driver de med 3-5.5kw (se lab, resp. pilotextruder)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Aktiv del av skruven är Q20 * L240mm, men eftersom den skall ersätta befintlig borr med samma mått, så är jag inte speciellt orolig
för att motorn inte skall orka med.

Erforderlig kraft beror i hög grad på vilket material som skall användas, temperatur och inte minst produktionstakt,
så detta kan anpassas.
Normalt genereras mycket av värmen genom knådning av materialet, vilket kräver mer motorkraft än om
heaters står för en större del av uppvärmningen.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Har gett upp försöken att begränsa till max diameter genom valsning.
För att det ska lyckas behövs troligen både drivning och temperaturreglering på större valsar.

Återanvänder i stället mina slipade kullager till att mäta med låg fjäderkraft på den ännu mjuka tråden
och hoppas kunna rätta till för stor diameter retroaktivt genom ökad fart, om jag bara lyckas programera en bra reglering.
measure.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av thewho »

Ska bli spännande att höra hur nya skruven fungerar :tumupp:

Till er cnc svarvare, hur skulle man gå tillväga att "gänga" en sån där skruv? Om jag har förstått rätt så "konar" den på mitten och är "parallell" i båda ändor?
Raka och koniska gängor är ju lätt att koda, men hur kombinerar man dom i samma gänga?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Passade på med fler ändringar nu när mycket ändå var nermonterat:
Ett munstycke med justerbar flödesstrypning. Ännu en bandheater, tätare inneslutning & isolering av skruven.

Den nya skruven gav stora förbättringar på matningen och stabilitet, men också nya problem.
Pga. > 3 ggr ökad produktionstakt, så räcker luftkylningen inte till för att min mekaniska mätning skall fungera på så mjuk tråd,
så nära munstycket som jag önskar, och inte ens vid draghjulet har den blivit tillräckligt fast utan plattas till lite.

Vattenkylning vill jag fortfarande undvika om det går.

Kanske kan ett längre kylrör och byte från kinafläkt till denna turbomodell hjälpa mot tillplattningen,
men för mätning är nog enda möjligheten en optisk variant.
TURBOFAN.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Test av diameterreglering, med feedback från optisk mätning, närmar sig.

Vart tvungen att själv konstruera & tillverka optik för att få till en linje som förstoras upp
så att en större del av linjesensorns längd på ca 8mm nyttjas.
Detta för att öka upplösningen, eftersom jag nu nyttjar en billigare sensor med bara 128pixlar.

Linjen i min färdigköpta linjlaser dög inte eftersom linjen där genereras av ett raster med flera
minilinser och detta gav stora fel.
DiamMeas.JPG
Pixeldump.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Haveri.
Efter att ha kört ett halvt kilo PLA med gult färgpulver, utan problem, så gick jag över till grönt.
Skruven skar då fast direkt och jag har inte lyckats få loss den ännu.

Funderar på om orsaken kan vara grövre korn i detta färgpulver, för det är väldigt litet spel mellan skruv och hölje.
Eller kan det möjligen vara någon kemisk reaktion?
Det är samma gröna pulver som jag hade problem med tidigare: Mica Chromium Oxide.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av ahlsten »

Kromoxid är ju ganska hårt (Mohs hårdhet på typ 8)...
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Andax »

Din 128 pixels sensor, ger den ut gråskala? Du borde i så fall kunna interpolera fram noggrannare diametermätning.
Kan du justera pixeldumpen så att den jämnar till ena kanten. Då är det lättare att se variationer i diameter, än när den slingrar sig fram som en orm! :-)

Riktigt snyggt jobbat!
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Ja det sätts en 0-5V spänning för varje pixel.
Jag jämför denna med ett variabelt gränsvärde och räknar de som är skuggade och antalet motsvarande diameter
skrivs ut först för varje mätning så, funktionen blir ca. som du föreslår.
Varje pixel motsvarar 1.75mmm/75 =0.023mm vilket räcker.

+/- utskriften är bara till för att se till att centrera tråden så den inte hamnar utanför mätområdet.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av datajompa »

Hur gör du första "grovmalningen" av plast? Har någon provat den där roterande hackaren som består av två koncentriska rör?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Anders Olsson »

Eli skrev:Haveri.
Efter att ha kört ett halvt kilo PLA med gult färgpulver, utan problem, så gick jag över till grönt.
Skruven skar då fast direkt och jag har inte lyckats få loss den ännu.

Funderar på om orsaken kan vara grövre korn i detta färgpulver, för det är väldigt litet spel mellan skruv och hölje.
Eller kan det möjligen vara någon kemisk reaktion?
Det är samma gröna pulver som jag hade problem med tidigare: Mica Chromium Oxide.
Du måste troligen inte ha det så tight mellan skruv och rör.

Vi köpte nyligen en Noztek Touch-extruder och jag blev helt ställt när jag kikade på grejerna och röret visade sig vara 2 mm större inuti än skruvens ytterdiameter (!).
Trodde aldrig att det skulle funka, men den trycker ur sig plast hur bra som helst och man kan blanda i osannolika mängder icke smältbara partiklar i plasten utan att den knorrar.

Intressant är att skruven är lagrad så att den är centrerar i röret, skruven rör alltså normalt inte vid väggarna på röret.
(Axiallagingen på denna modell är dock en högst tveksam konstruktion)

Nu har denna modellen Noztek-extruders en skruv utan kompression, medan din skruv ser ut att ha en väldigt hög kompression, så jag är inte säker på att det funkar exakt likadant i ditt fall, men det kan ju vara värt att veta om du tvingas bearbeta skruven.
Skriv svar