Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

2 kr? Får du nån bas?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jodå. Nu går väl mina horn inte så djäkla djupt men jämfört med mina rörförstärkare på jämförbar effekt funkar det finfint.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad för krets bygger den där förstärkaren på? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

PAM8403. Läser om en PAM8406 där man kan ställa förstärkaren att gå i klass AB. Läser också att förstärkarkretsen inte är digital/switchande utan BTL, vad det nu är.

De jag beställde
8406 på AliX
Och en till
Och en till
De ser, lite dyrare.

Det som är häftigt är det löjliga priset, den skapliga ljudkvaliteten kopplat med en storlek som gör att man kan stoppa den här kretsen i nästan vad som helst och driva den med nästan vad som helst (3-5V).

Jag har på G en grunka där jag bygger in den i en liten zinklåda med iPoddocka och lite krams. Zinkboxen är på lavckning (i källaren) och kan inte monteras förrän imorgon ... kanske ska springa ner och dra över ett lager lack till ...
1802

Inlägg av 1802 »

Det där var lite mer än 2Kr. 3W ger ingen bas.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

"3W ger ingen bas."
Bullshit. Det beror helt på vad man driver.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu blir jag redigt rädd!!!!! Är jag inte ensam här hemma???? Är någon och spionerar på mig?? Lyssnar i smyg när jag spelar musik??
Hur kan du veta att det inte blir någon bas av tre watt? Skulle ingen av mina 3-5W-förstärkare inte kunna prestera någon bas? Och vad menar du med bas? :humf:

Och måste tilläggas 22 cent är i dagens krassa ekonomi strax under två kronor (1.99 SEK)

Näru, sådana där svepande utsagor som inte har förankring i verkligheten passar inte in här! :ajabaja:
1802

Inlägg av 1802 »

Total Price: US $2.20 enl första länken. Mitt mål är att återge ljudet från en top fuel dragster, på läktarplats. 100W+100W Denon räcker inte på långa vägar, men en bit på vägen...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köp vettiga högtalare först och främst.
Har du högtalare med verkningsgrad på under 80dB/W/m måste du ha hela Harrisburg att få dem att skaka. Jag har högtalare med verkningsgrad en bra bit över 90dB. Jag ska snart ha igång förstärkare på 3/4W, vilöket kan få grannarna att surna till ...

Hur djupt en högtalare går i basen och förstärkareffekten har inget med varandra att göra. Och jag skrev nog något om att bättre ha en REN bas som inte går så djupt än en sladdrig okontrollerad bas som bumlar neråt 20Hz.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Dollar 2:20 är för tio (10) st! 1802
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade mer att projektera här, men startar en tråd speciellt för PAMarna.
1802

Inlägg av 1802 »

Lasp: Det missade jag. Jag ser sällan nått under 1$.

Fysiken är svår att lura. Skall man flytta en viss mängd luft, så går det åt energi.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jo visst gör det de. Men många blir lurade över hur mycket en watt är å. Det är ganska mycket egentligen. Om man har rätt grejjor. Minns så väl när man höll på med billjud och byggde baslådor och så. Många hade vad dom påstod flera hundra watt på främre högtalarna. Men man kunde lätt spela högre och renare med 10 äkta watt med bra högtalare och stadigare bafflar.
Så ja 1 watt är ju 1 watt men använd den väl.
Ett annat fint exempel på liknade sak är ju om man bygger en kvartvågspipa som baslåda, den rätt inställd med 6,5" element kan man få att låta mer än br-leksakers grejjor alla dagar i veckan. Ljud kommer ned till fysik i botten. Man blir förvånad över hur bra man kan få det med rätt saker tillsammans.

Men nu handlar ju denna tråden om miniprojekt så man lär ju göra lite sådana oxå, dagens blir att få igång min odroid c1 igen och lägga in syncthing för test att göra backup för bilder. Få se hur det går man håller ju på förlite med dessa saker för att bli bra på det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Se min kommentar (strax) på en egen projekttråd. Men kort kan man se det som att har man en högtalare som kopplar rätt till rummet, alltså du har en anpassning som innebär små förluster från det du matar in elektriska signaler tills de kommer ut som ljudtrycksförändringar, behöver du inga stora effekter alls.
Vi fyllde en, ur akustisk synvinkel usel, stor lokal (70m2?) på Chalmers lätt med bra tryck med mina horn och förstärkare som inte gick högre än 4W.
1802

Inlägg av 1802 »

soundbrigade: Länka gärna till trådarna.
Skriv svar