Bygga eller köpa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Bygga eller köpa?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det finns säkert många olika synpunkter på det. Själv är jag en glad fattig pensionär, så om jag vill ha något att leka med, säg t.ex en 3D-skrivare så är jag nödsakad att bygga den själv av skrotdelar.

Skulle man se krasst på det så hade jag, om jag hade ett arbete som inbringade lön, först kalkylerat hur lång tid det tar att bygga och vad kostar de delar jag måste köpa jämfört med vad kostar en färdig produkt med ungefär samma prestanda.

Sedan hade det varit enkelt att kalkylera vad som är mest lönsamt. Tar det hundra timmar att bygga själv och jag kan tjäna 200 kr netto på lite extraknäck så kan jag ju köpa en skrivare för 20 tusen kronor genom att jobba lite mer för lön och få en färdig produkt med känd prestanda i stället för att bygga ihop något med helt okänd prestanda.

Så tänker jag, men det är givet att jag även bygger saker just för att det är kul men det behöver ju inte gå till överdrift. Man kan ju se exempel ibland där någon bygger och bygger, modifierar och bygger, men aldrig kommer till dörren. Helt klart så byggs det ju en hel del prylar som inte finns att köpa och det blir ju genast en annan femma. :)

Det vore intressant att höra hur ni andra "byggare" tänker om detta?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Bygga eller köpa?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Funktionen och möjlighet att förbättra samtidigt som man fyller på i kunskapsskafferiet är väl orsak nog.
Men säkert blir det billigare att köpa många saker färdiga, men inte lika roligt!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Helt riktigt är det ju en stor sak att "fylla på skafferiet". Det gör jag mycket flitigt i de fall det inte finns ett köpbart alternativ även om jag hade råd. Men att lägga ner en massa tid på att bygga något för att förbättra känner jag som lite långsökt om det inte rör sig om relativt outvecklade produkter.

Men tar man som i mitt exempel en 3D-skrivare så är nog min uppfattning att det är svårt att få till något som är bättre än de befintliga "köpeskrivarna". Såg någon annan tråd där någon bygger utrustning för att återanvända plast till nya projekt. Min bedömning av ett sådant projekt skulle vara att, eftersom jag inte har råd att köpa material så är det en bra ide, eftersom min tillgängliga pensionstid varar ända tills jag blir oförmögen att göra något alls.

Skulle jag å andra sidan vara i arbetsför ålder skulle jag nog med största sannolikhet valt att spendera alla de otaliga timmer som lagts på det projektet, att extraknäcka och köpa tråd. Skulle tro att om man omsätter tiden för att genomföra ett sådant projekt till reda pengar hade räckt till att köpa all den tråd man behöver för all framtid.

Anledningen att jag tog en 3D-skrivare som exempel i mitt fall var nog mer att jag hellre skulle vilja spendera mer tid med att skriva ut massor av "artwork" som jag har i mitt huvud, hellre än att spendera all tid på att bygga utrustningen till detta. :)

Men som jag efterlyste. Tala gärna om hur ni tänker. :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har stptt i samma fråga men jag lutar starkt åt att köpa en färdig just för att jag vill hellre bygga saker av vad skrivaren kan åstakomma än att just bygga skrivaren :) Men priserna på riktigt bra skrivare är ju 20t eller däromkring.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gör ofta den avvägningen - köpa färdigt eller bygga själv. Ofta köper jag sådant som är billigare att köpa färdigt om det inte är så att det är en pryl jag BARA VILL bygga just detta.
Ofta är det en genväg till att bli klar att köpa specialdelar färdiga.

Nu är jag själv låginkomsttagare och ännu värre blir det när jag pensioneras om 10 månader.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jag tillhör de som oftast köper då jag anser att man inte sparar så mycket pengar på att göra själv, ska man sen räkna egen nedlagd tid går man back ganska fort. Dessutom brukar jag tröttna på vägen vilket gör att det inte blir klart över huvud taget eller inom rimlig tid.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har det helt omvända problemet, ingen tid men gott om pengar.
Så många nya kul prylar men ingen tid att använda dom på.
Oftast hinner det komma in ny som självklart inhandlas innan den gamla ens har testats.

Men för att hjälpa dig, hitta saker som är kombinerbara, kan du skapa något och sedan sälja så kan du ju räkna hem i stort sett vad som helst.
Jag har sett vad du skapat/gjort och jag är fullständigt övertygad att du genom din kreativitet skulle kunna handla precis allt du någonsin önskar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man kan ju tänka så här också.

Om valet står mellan att jobba 20 timmars övertid på jobbet eller ägna 20 timmar åt att bygga grejen, så är det kanske roligare att bygga grejen än att jobba med ens vanliga jobb...

Läser man undersökningar så brukar det vara 50-60% som är missnöjda med sitt jobb och gärna skulle jobba med nåt annat. Att då jobba övertid för att "slippa" jobba med nåt roligare blir ju inte riktigt rätt.

En annan aspekt är ju att många saker man köper kanske är "överarbetade" och därmed mycket dyrare än man behöver. Finns det enklare modeller att köpa faller ju det argumentet, men problemet är ofta att de enklare modellerna inte finns eftersom det är för dålig vinst i att sälja dem. Så då är alternativen att antingen köpa en mycket dyrare pryl än man behöver, eller bygga själv.

Jag ville t.ex. ha en vidvinkelspegel vid vårt garaget för att dottern skulle kunna köra nära hörnet när hon ska klämma in sin bil på lite för liten yta. Visst finns det färdiga speglar med fästen att köpa, men de kostar rätt mycket. Julas kostar t.ex. 299 spänn.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... el-619247/

Jag köpte "baksätesspegel" på Jula (100 spänn), klippte bort banden, tog loss spegeln, borrade några hål, fäste med ståltråd på spikband som bockades till och skruvades fast under takfoten. Och tryckte tillbaka spegelglaset.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... el-606035/

Utöver de där 100 kronorna för spegel gick det åt 30 cm spikband (som jag hade hemma), 10 cm ståltråd och två skruvar. Och tog 10 minuter att fixa.
unspecified.jpg
Det blev så bra att jag köpte en till och satte upp inne i garaget för att ha koll på hur långt fram man kan köra bilen (ibland ställs det saker längst i garaget så det varierar hur långt man kan köra in, och man vill köra så långt som det går för att få plats bakom bilen).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Castello

Inlägg av Castello »

Jag tänker att om man bygger något själv kan det ju vara så att den slutgiltiga produkten inte kommer så långt som man tänkt sig, eller att det tar längre tid än man tänkt från början. Det beror ju på budget, tillgång på verktyg och kunskap. Men, i gengäld lär man sig saker, och det går ju inte att sätta ett pris på kunskap! Jag brukar känna att jag har svårt att börja på ett bygge om det inte finns ett klart behov, 3D-skrivare faller ju in under den kategorin helt klart :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Allt handlar inte om pengar.. får en massa skit av vänner och bekanta just nu för att jag envisas med att göra varenda moment i husbygget själv då det är så billigt att låna pengar och anlita hantverkare istället.. Men känslan av att stå där i huset och veta att man dragit i varenda skruv och burit in varenda regelbit själv, den känslan går inte att köpa för pengar!

Av samma anledning bygger jag det mesta av mina leksaker själv, även om det troligen är både snabbare, billigare och bättre att köpa färdiga och uttestade produkter. Ofta bygger jag till och med saker som sedan aldrig blir använda, bara för att det är så roligt att konstruera och bygga. Visst kan jag jobba extra och köpa färdiga prylar, jag kan till och med köpa färdiga prylar utan att behöva jobba extra, men var finns det roliga i det?

Annat är det med nyttosaker som bara ska fungera, som bilen exempelvis.. Den köper man färdig, för det tar alldeles för lång tid att bygga en egen, men sen ska den bara användas för att flytta saker från A till B. Att man sen reparerar den själv istället för på verkstad beror bara på att man inte gillar att bli svindlad av de ockerpriser de flesta verkstäder kräver för jobb som inte alls är avancerade eller tidskrävande..

Så en kombination av skaparglädje och dumsnålhet i mitt fall alltså. ;)
largasso

Inlägg av largasso »

Håller helt med Nerre och Hubben !

Känslan av att man själv knåpat ihop saker är obetalbar oftast i mitt fall med hjälp av
prylar och material som andra kastat. dvs återvinning = ringa kostnad :tumupp:

Samtidigt får man ofta betala för saker och funktioner som det inte finns användning för,
speciellt när man kommer upp i den "dyra" nivån ! Av fem funktioner behöver jag tre !

Alltså bygg efter Dina behov njut under tiden och lägg sparade pengar på något roligare.

Samt var stolt för det du åstadkommit !

:D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Bygga själv är roligt, har byggt båda mina kossel printrar. Gillar att delta-printrar inte tar så mycket skrivbordsyta...

Finns vettiga kit nuförtiden av kossel mini. Jag hade valt M varianten..
https://www.aliexpress.com/item/free-sh ... 28sx4d&s=p
Skriv svar