Att linda om är nog inget som jag personligen skulle göra då tex ett gram fel på en sida skulle göra att den förmodligen skulle skaka sönder och samman vid 40000rpm. Dessa motorer är redan väl balanserade från fabrik och jag tror inte det är något som man skall bråka med. Men visst har man balanserings apparatur så är det kanske något som man hade kunnat testa.
Man kan koppla en OP så att den ger spänning på utgången om ingången överskrider ett visst värde. (Komparator kallas den kopplingen.)
Spänningen från OP:en kan du sedan använda för att t.ex. öppna ett relä som sitter på kabeln till motorn så att motorn stannar. Eller så kanske det finns något sätt att få PWM-kretsen att sluta om den får en signal.
Varför elda för kråkorna, 180W till ingen nytta! Skär istället av plast locket på batteriet så att du kan komma åt förbindningarna mellan cellerna och koppla in motorn på fyra av dom sex cellerna! Inga värmeförluster och nästan exakt 8,4Volt!
Det är ingen fara om man vet vad man sysslar med, men naturligtvis ska man vara försiktig skyddsglasögon är ett måste och gummihandskar är inte heller någon dum ide! Men det är ju bara sunt förnuft!
Och det går faktiskt att försluta igen när man gjort sin nya anslutning!
Det bästa annars hade varit att få tag på ett sådant batteri som har synliga gjutna bly kontakter mellan varje cell i batteriet. Då behöver man inte öppna upp det
Helt rätt, så var det på alla batterier förr i tiden (numera ganska sällsynt) vilket var ganska praktiskt just för att kunna plocka ut olika spänningar vid behov!