Hur fungerar denna krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
define

Hur fungerar denna krets

Inlägg av define »

Hej,

Jag försöker köra en Arduino via en powerbank. Som alla andra också märkt så är strömförbrukningen för låg. Vilket resulterar att powerbanken stänger av sig efter en stund.

Bild
Har hittat denna krets [‎2016-‎12-‎05 08:40] Spännare, Johan: ... ack_load

Den skapar en last var ~1.4sekunder för att simulera last mot powerbanken så den inte stänger av sig.

Men hur fungerar denna krets?. Jag har fått den att fungera på breadboarden. Men inte när jag nu lött ihop alla komponenter.

För att jag skall kunna felsöka behöver jag förstå hur det fungerar. Hur kommer det sig att den kan simulera "av/på" i cykler.

Tack på förhand!

Johan
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur fungerar denna krets

Inlägg av Icecap »

Det är en astabil multivibrator som drar en kort strömpuls ibland.

Om den fungerar på breadboard men inte ihoplödd har du kopplat fel i det lödda eller trasiga komponenter.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag måtte vara gammelmodig med damm på loftet.
Vill jag ha en Aurdino driven offgrid så sätter jag dit ett batteri, och det bara fungerar.

Dagens ungdomar måste ta ett batteri med en massa elektronik i och sedan ännu mer elektronik för att få det att fungera som ett batteri.
Kan ju inte vara effektivt att dra 200 mA för var 1,4 sekunder, visserligen en kort puls men när batteriets inre resistans ökar så dippar spänningen.

Jaja, får väl läsa andra trådar istället

Protte
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

:lol:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad jag förstått av dig lilla huset så är du också en gammgubbe som bara väntar på pension.

Protte
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Set finns nog en hel del GAMLA GUBBAR i detta forum,som tur är.
Vi kör lite med handbromsen i och rusar inte framåt längre på samma sätt
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Aj då,statistiken var inte på våran sida.Kom igen GUBBAR,nu måste vi gasa på lite,släpp handbromsen
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Eller också är det så att Griniga Gamla Gubbar är mindre benägna att delta i undersökningar.
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

13 % mellan 55-64 år är väl inte illa pinkat. :shock:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man återgår till lilla kretsen, hur mycket strömming måste man dra från påoerbanken för att den inte ska slockna?
Kan du inte ha Arduinon att klicka ett relä eller något slikt, eller trippa en trissa som bara jordar ner via motstånd (200mA) powerbankens ... matning eller nåt??
define

Inlägg av define »

Grejen är att det inte är en Arduino Uno. Det är en ESP8266-01 i deep sleap med en PIR som startar vid behov. Så när allt "sover" så drar den endast 0.5mA. Vilket medföra att alla eventuella powerbanks kommer att stänga av sig.

Självklart kan man köra med ett batteri. Men tanken med att kunna köra med en powerbank är enkelheten i form av att den lätt kan bytas ut. Ett batteri med tillhörande laddare är en mer "komplex" lösning.

Samma krets kommer jag också använda i min powerbank som har solceller. Vilket gör att den kan lägga i växthuset mer eller mindre för alltid.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det som kommer att dra tom batteriet i USB-packen är omvandlaren i denna, den drar betydligt mer än 0.5 mA även när inget är anslutet - dessa är ju för sjuttsingen desigande för att kunna ge ut 2.1 Ampere och ligger de på 1% vid tomgång så är det väldigt bra och då är man på 20 mA i förbrukning.

Skall man göra sådana strömsnålsgrejor då får man helt ändra taktik och driva grejorna direkt på batteriet utan regulatorer alls och bara har regulator med anständig sleepläge (µA-nA området typ) på de spänningar som måste vara stabila (till tex A/D-omvandlare) och slås bara på just under 'mätningen'.
opampen

Inlägg av opampen »

prototypen skrev:Vad jag förstått av dig lilla huset så är du också en gammgubbe som bara väntar på pension.

Protte
Här är en gubbe till! 8) Visst var det bättre förr! Jag minns ännu idag när jag i mitten av 70-talet byggde min första förstärkare från Josty Kit. Minns hur stolt jag var när jag efter min första löning kunde köpa Philips Scopet PM3207 (15MHz bandbredd.) År 1980. Med personalrabbat, jobbade då på företaget. Ja, man fick lära sig elektronik ordentligt och att mäta på allt :wink:
Senast redigerad av opampen 6 december 2016, 01:52:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Håller med om att PowerBank är suveränt at nyttja för vissa driftanläggningar. Men när det gäller låg förbrukning kan man säkert ligga närmare med ett, eller som i mitt fall, med två parallellkopplade 18650. Dessa flyttar jag sedan direkt till Laddaren som de är.
Skriv svar