Elektronikkonstruktion ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

Elektronikkonstruktion ?

Inlägg av Maze »

Håller på och ritar kopplingsscheman till ett projekt nu och fundera på varför många andra slänger med resistorer på alla digitala ingångar som ska ha konstanta nivåer. Har även hittat en massa resistorer på digitala utgångar också.

Kan förstå att det kan vara bra om utgångarna ska utanför kortet för då blir det svårare att förstöra kretsen om nån signal kortsluts men internt mellan två kretsar på samma kort spelar det väl ingen roll ? Men för ingångarna kan jag inte förstå varför det ska vara bra för. Minska eventuella strömspikar när spänningen slå på eller ?

Nån som är bra på lite allmän elektronikkonstruktion får gärna fylla på med lite med goda råd. Hoppa över resistorerna eller inte ?

Funderar även på hur jag ska göra med strömförsörjningen. Om jag har två kretsar som båda behöver olika spänningar, ska jag låta de dela spänningsstabbar eller ska de ha egna ? Ska man helst ha ett jordplan för den analoga delen och ett för den digitala eller kör man allt på samma ?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Är osäker på vad de gör för nytta, om du kan posta något schema kanske det är lättare att luska ut vad de gör.

Men jag kan tala om att på till exempel till AVR så ligger ju ISP-porten och delar plats med massa andra funktioner. Säg att det ligger en LCD på samma port som några av ISP-pinnarna är på. Då måste man ha motstånd så att programmeraren klarar av att dra upp/ned ingångarna även fast LCD:n ligger där och kämpar emot... till exempel.
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Som chille säger.
På PIC används även ett motstånd mellan MCRL till +5v

Annars så burkar jag inte se motstånd på några andra platser.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar skilja analog och digital nolla, via ett motstånd eller spole, eller endast 1 st kontaktpunkt mellan dom olika delarna

digitala utgångar kan vara tristate
motstånd på ingångar man man behöva vid snabba signaler , då sätter man en terminering vid ingången

finns säkert många fler åsikter om detta
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Hittade ett exempel i ett datablad på en ADC där det står att vissa pinnar som inte används ska jordas men sen på nästa sida har de lagt in resistorer på 2,2k mellan ingången och jord.

Ett annat exempel är alla utvecklingskort där de har lagt in resistorer på utgångarna men det är väl för att göra det lite mer skyddat.

Om det behövs en 3,3 V opch en 1,8 V spänning till en krets och för varje spänning behövs det sen en analog och en digital del. Ska jag använda en egen spänningsstab för varje del eller kan man använda en spole här också för att frånskilja just den analoga delen från den digitala och anävnda samma spänningsstab ?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Är det ingångar som inte används är det praxis att dra dem till jord eller matning eftersom de annars kan börja självsvänga och störa andra kanaler.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nej inga delade jordplan. Det funkar inte så bra... däremot ska du skilja digital och analog jord på så sätt att du bara drar digitala ledare över den digitala delen av jord och bara analogt över den analoga delen. Dvs du ska inte blanda analoga och digitala signaler.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

(Ytterligare en anledning till att ha seriekopplade resistorer på utgångarna kan vara signalintegritet/EMI. Resistorn ger långsammare signaler som innehåller mindre höga frekvenser som stör annat.)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

De resistorer jag har hittat mellan två kretsar ligger på 50 ohm. I databladet till den enda kretsen som är en AD föreslår de resistorer på alla 30 utgångar.

Kom på en till anledning. Säg att vi kopplar in ADns utgångar till en FPGA utan resistorer. Om nu FPGAns ingångar av misstag blir inställda till utgångar finns det ju risk att förstöra båda kretsarna om ena änden är noll och den andra etta. Kan inte det här hända precis innan FPGAn har konfiguerats också ? Skulle ni ha tagit med resistorer mellan AD och FPGA ? Men då räcker knappast 50 ohm som ger 66 mA vid 3,3 V :?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Maze Exakt den anledningen var att alla våra dataväxlarkort som tillverkades på Flextronics hade resistorer på bussarna.
Eftersom PLD kretsarna programmerades efter dom blivit ditlödda.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

thepirateboy skrev:Är det ingångar som inte används är det praxis att dra dem till jord eller matning eftersom de annars kan börja självsvänga och störa andra kanaler.
När det gäller µC så är det inte alls ovanligt att det finns pull-up på alla I/O. Det är smartare att använda dem än att binda dem via hårdvaran, tycker jag iaf.
CeeRox

Inlägg av CeeRox »

Maze skrev:De resistorer jag har hittat mellan två kretsar ligger på 50 ohm. I databladet till den enda kretsen som är en AD föreslår de resistorer på alla 30 utgångar.

Kom på en till anledning. Säg att vi kopplar in ADns utgångar till en FPGA utan resistorer. Om nu FPGAns ingångar av misstag blir inställda till utgångar finns det ju risk att förstöra båda kretsarna om ena änden är noll och den andra etta. Kan inte det här hända precis innan FPGAn har konfiguerats också ? Skulle ni ha tagit med resistorer mellan AD och FPGA ? Men då räcker knappast 50 ohm som ger 66 mA vid 3,3 V :?
Nej...alltså en FPGAs utgång är inte direkt kopplad till de olika bankernas matningsspänning utan via ett pull-up motstånd. Således kan de inte driva värst mkt ström och det är inte därför man sätter resistorer i serie. Generellt sätter man resistorer i serie av olika anledningar men för det mesta är det för att begränsa flankerna på digitala signaer eller för att impedansanpassa och inte få reflektioner.

Vad gäller uC/DSP så har ofta inte alla I/O pull-up motstånd utan det är open colletor och man måste då ha externt pull-up.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

citat maze: "Om nu FPGAns ingångar av misstag blir inställda till utgångar finns det ju risk att förstöra båda kretsarna om ena änden är noll och den andra etta."

Samma anledning till att sätta motstånd istället för att dra pinnar direkt till vcc eller 0, för att inte bränna portarna om du av misstag råkar konfigurera dom som utgångar i mjukvaran. Det är ju lätt hänt att man råkar bitmaska en bit fel i drivregistret så att en ingång blir en utgång, och vips har man en kortsluten utgång.

En bättre (spara plats på kretskortet) lösning är ju att använda intern pull up om det finns i din uC (tror alla AVR prollar har den möjligheten) och inte koppla ingången nånstans på utsidan.
Skriv svar