Mikrofonförstärkare (diskret)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppgraderat min mikrofonförstärkare.

För det första så visade sig 10u+1M som ingångsimpedans inte vara så lämpligt.

En kollega till mig förklarade varför.

Det verkar bero på att vid spänningspåslag så så blir den översta kondensatorn (100uF) såpass kortsluten att batterispänningen mycket kortvarigt blir 0V.

När den blir det så måste 10uF ladda upp sig igen via 1M och då får man faktiskt ström från jord och därmed en negativ spänning över gate vilket får till följd att den då faktiskt fungerar bättre pga högre transkonduktans så känsligheten upplevs som bättre.

Tills dess allting stabiliserar sig och när man som jag har ett halvurladdat batteri så blir signalen svagare och upplevelsen blir sämre.

Nog om det, likriktande motstånd i all ära (läs Germanium-dioder), jag behöver ingen likriktning.

Jag behöver bara biasera PEAK och TTL.

Märk också att denna biasering innebär att ingen bias-ström behöver flyta.

Jag behöver bara göra dom redo för att ta emot signal (det positiva svinget sköts av att en emitterföljare alltid kan sourca mer signal än den kan sänka).

Vilket bara innebär lite smålyft av potential samtidig som, faktiskt, dessa smålyft inte ens behöver vara så lågimpediva!

Jag menar att om jag har en standardlast på 10k, vad spelar då 1k extra för roll?

Speciellt om man dynamiskt kan avkoppla 1k med en kondensator ;)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppgraderat min diskreta mikrofonförstärkare.

Det är inga större skillnader jämfört med tidigare, jag har mest tagit bort ett par onödiga kondingar och återinfört ett par dioder som spänningskällor för att lyfta potentialen hos PEAK-detektorn och TTL-komparatorn så att dom är redo att fungera för minsta lilla insignal.

Kondingarna är onödiga ty deras reaktans är högre än vad diodernas knä-resistans är (storleksordningen 100 Ohm).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu placerat ut komponenterna för min diskreta mikrofonförstärkare.

I samband med det har jag också tryckt på ratsnest som är en rolig knapp :)

Nu ska jag zooma in och vrida komponenter rätt sen ska jag börja routa.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu var det färdigroutat, ska bara införa ett jordplan också så blir nog detta bra.

Jag kommer dock dra jordplanet i topplagret för då blir det minst med håligheter, hoppas bara jag kommer ihåg vad Borre lärde mig.

Annars finns ju tråden kvar :D

Jag gillar annars den här diskreta varianten av mikrofonförstärkare mer än den OP-baserade jag redan konstruerat, dock kan förstärkningen bli lite låg (preliminärt -6dB i jämförelse), samtidigt är jag övertygad om att jag kommer få högre bandbredd och för att möta lämplig bandbredd i OP-varianten kan jag behöva gå ner till samma förstärkning, så det här blir bra :)

MVH/Roger
PS
Sen är inte för stor bandbredd så bra utifrån rätt fjantiga presmisser som brus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Borre »

Du har ledare som korsar andra på flera ställen, kör DRC.

Med bara några enkla flytt av komponenter eller dra om ledare så slipper du nästan alla ledare i topplaget.

Ska du använda jordplanet på en sida börja med att lägga till det, eller åtminstone strunta i att routar alla jordledare, eftersom den routningen löser sig automatiskt iochmed jordplanet. Du har således färre saker att routar och ta hänsyn till.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av überfuzz »

Ja Borre har en poäng. Även om det endast rör sig om låga frekvenser skadar det ju inte att göra det lite, låt oss kalla det, snyggt. Vad gäller fjantiga premisser, så är lågt brus oftast hög upp på önskelistan i mikrofonketsar...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Du har ledare som korsar andra på flera ställen, kör DRC.

Med bara några enkla flytt av komponenter eller dra om ledare så slipper du nästan alla ledare i topplaget.

Ska du använda jordplanet på en sida börja med att lägga till det, eller åtminstone strunta i att routar alla jordledare, eftersom den routningen löser sig automatiskt iochmed jordplanet. Du har således färre saker att routar och ta hänsyn till.
Jag har glömt köra DRC, ska göra det nu.

Intressant att jag kan få bort en massa byglingar, ska ta mig en funderare innan jag lägger till jordplanet.

Sista kommentaren är intressant, menar du att jag kan placera ut komponenterna, köra ratsnest och sen lägga till ett jordplan innan jag ens börjat routa?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag avvaktar vad Ni säger innan jag går vidare.

Jag har korrigerat ett par overlap, ett par clearance och fick bort några byglingar men Eagle jävlades med den längst ner till höger för jag kunde inte flytta aktuell komponent (R10) utan att hela tiden få tag i ledningarna istället, avaktivera Top & Bottom?

Samtidigt spelar det ingen roll för jag får ändå inte bort alla byglingar.

Ibland funkar dock Eagle väldigt bra, vill man routa om så är det bara att trycka på unrout och dom "resterna" som blir kvar efter den nya routingen kan man unrouta bort, men ibland händer det att när man försöker unrouta bort resterna så försvinner hela routingen, irriterande.

Jag börjar gilla Eagle mer och mer, mycket tack vare Borre's envishet med att vilja lära mig.

MVH/Roger
PS
I mitt paint-schema finns det inritat en cc-konding för att minimera bandbredden och därmed bruset, denna föll bort när jag gick över till Eagle (och nu får jag inte plats med den), dock vill jag hellre Miller-kompensera Q2 om jag eventuellt får problem med brus, jag kommer då göra det iform av en patchad inlödning. Anteckning i projektmappen gjord.

Jag hade missat matningen av förstärkarsteget men iom att jag nu har en ganska schysst flödesmässig struktur på grejerna så såg jag det med blotta ögat och det är nu korrigerat.

Slutligen ser jag att jag kan få bort två byglingar till dvs matningsbygeln och den längst ner till höger men sen är det stopp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Borre »

Sista kommentaren är intressant, menar du att jag kan placera ut komponenterna, köra ratsnest och sen lägga till ett jordplan innan jag ens börjat routa?
Ja, eller strunta i att routa alla jordledare och lägg till jordplanet sen.
Anledning till att skippa att routa jordledarna är att de "tar plats" för andra ledare, och gör den routningen krångligare. Jordningen sköter sig själv i och med jordplanet.
jag kunde inte flytta aktuell komponent (R10) utan att hela tiden få tag i ledningarna istället
Då gäller samma som för jordplansinställningarna beskrivit i andra tråden, högerklicka och välj "Next". Eller bara vänsterklick där du ska flytta och sedan med högerklick växla mellan sakerna (återigen, håll alltid koll på status raden, där står det nämligen just detta).

Annars:
roger_ef_2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var som f-n, tack!

Det är så svårt att se sånt, förmodligen pga bristande intelligens :)

Tack vare dina tips är jag nu nere i endast fem byglingar, känns bra.

Avvaktar eventuella kommentarer innan jag inför jordplan i topplagret och genererar Gerber.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, jag kunde inte vänta längre, kliade för mycket i fingrarna för att få avslutat detta projekt.

Jag har nu alltså infört jordplan i topplagret samt genererat Gerber.

Fipplade lite men fick efter en stund ordning på det tack vare det Borre lärt mig.

Jordplanet har nu definitivt namnet GND och det är definitivt i topplagret (ty brunt), allt borde således vara frid och fröjd.

Blev dock rätt konfunderad en stund när en bygling försvann fast efter en stunds tänkande kom jag på att den byglingen ju går till GND...

Så fyra byglingar är allt jag har, detta blir bra.

Nästa projekt :)

MVH/Roger
PS
På skoj testade jag en B&W-variant också och bifogar den, annars har jag bestämt mig för att alltid bifoga sch-filen också för jag har nyligen fått veta att det finns ett visst intresse för mina konstruktioner trots allt, samtidigt som jag står för att min routing inte är den bästa men iom att t.ex Diptrace kan importera Eagle så kan folk göra sina egna layouter och för mig är själva konstruktionen viktigast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Borre!

Hur importerar man ett bibliotek som inte finns?

Jag vill ha tag i en Xilinx XCR3128XL krets i QFP-kapsel.

Gärna också en XCR3512XL.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av SeniorLemuren »

Du kan t.ex googla på XCR3128XL. Då får du bl annat fram denna länk Klicka på Download file converted to the latest EAGLE format. Du får då hem en fil som heter m-pad-2.1.lbr.

Denna fil kopierar du in till Eagles map lbr. Sedan startar du Eagle och laddar in schematic, klickar på Library och sedan på open. Där kan du nu finna m-pad-2.1 och där finns XCR3128XL.

Om du offrar någon halvtimme på youtube och kollar in några Eagle tutorials så spara du in en massa av de frågetecken du ställer på EF om Eagle på ett mycket effektivt vis. De flesta tutorials förklarar detta mycket bättre än vad jag kan som är en total nybörjare på Eagle. :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Borre »

Söker med google om det finns någon som bemödat sig att gjort ett redan, ser ut som det finns här, du får kolla mer själv:
http://www.diymodules.org/eagle-show-ob ... R3128XL_CS

Spara .lbr-filen i mappen "lbr" i din installationsmapp, tex C:\Program Files (x86)\EAGLE-6.5.0\lbr eller vad det nu kan tänkas vara.
Öppna Eagle och se här:
roger_ef_3.png
edit, Ja typ som ovan.. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (diskret)

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Du kan t.ex googla på XCR3128XL. Då får du bl annat fram denna länk Klicka på Download file converted to the latest EAGLE format. Du får då hem en fil som heter m-pad-2.1.lbr.

Denna fil kopierar du in till Eagles map lbr. Sedan startar du Eagle och laddar in schematic, klickar på Library och sedan på open. Där kan du nu finna m-pad-2.1 och där finns XCR3128XL.

Om du offrar någon halvtimme på youtube och kollar in några Eagle tutorials så spara du in en massa av de frågetecken du ställer på EF om Eagle på ett mycket effektivt vis. De flesta tutorials förklarar detta mycket bättre än vad jag kan som är en total nybörjare på Eagle. :)
Hur fasen hittade du denna :)

Skulle velat haft XCR3512XL också (XCR3256XL är tydligen den största i detta fina bibliotek) men det är viktigare med den här och eventuellt en FPGA från Xilinx också som heter Spartan 3 nåt, men det blir nog aldrig aktuellt för kretsen är ju nästan större än det halva EU jag har tillgängligt :D

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 november 2016, 09:45:03, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar